Vaellus Kreetalla

Päiväohjelma - Vaellus läntisellä Kreetalla

Päivä 1 Saapuminen Kreetalle
Saapuminen Kreetalle. Lentokentällä tapaamme paikallisoppaan. Kuljetus hotelliin Haniassa ja yöpyminen.

Päivä 2 Hania-Paleochora
Aamiainen hotellissa. Kuljetus Paleochoraan Lounais-Kreetalle. Hotellimme sijaitsee lähellä rantaa, joten nyt on erinomainen aika pulahtaa uimaan. Yöpyminen Paleochorassa.

Päivä 3 Paleochora-Sougia-Omalos
Lähdemme Paleochorasta ja vaellamme rannikkoa pitkin Sougiaan. Reittimme kulkee sekä ylös että alas, jotta pääsemme muinaiseen Lissokseen, joka kukoistuksensa aikana tunnettiin parantavasta vedestään. Lissoksesta jatkamme vielä noin tunnin vaelluksella Sougian kylään. Iltapäivällä kuljetus Omalosiin, jossa yövymme.
Vaellusaika: 5-6 tuntia, + 500 metriä / - 500 metriä.
Yöpyminen Omaloksessa.

Päivä 4 Gigilos Peak.
Siirtyminen Xyloskaloon (1200 m korkeudessa), josta aloitamme vaelluksen ylös kohti Gigilosta (2080 m korkeudessa). Nautimme panoraamanäkymistä Omaloksen tasangolle, Samarian rotkoon sekä valkoisille vuorille, Lefka Orille. Maisemat muuttuuvat matkan edetessä yhä upeammaksi. Lyhyen osan matkaa polku on vaikeakulkuinen ja joudumme paikoittan myös kiipeämään. Noin kolmen tunnin vaelluksen jälkeen saavutamme huipun, josta on huikeat näkymät kaikkiin ilmansuuntiin: Haniaan pohjoisessa, merelle ja Gavdos-saarelle (Euroopan viimeinen saari ennen Afrikkaa) etelässä, Pachnes-vuorelle (2452 m) idässä sekä kauniita maisemia lännessä. Palaamme takaisin samaa reittiä, jota tulimme, ja pysähtymme lounaalle tavernaan. Tavernasta voimme ihailla näkymiä vuorelle, jolle juuri kiipesimme. Lounaan jälkeen jatkamme matkaa kohti hotellia.
Vaellusaika: noin 6 tuntia. + 800 metriä / - 800 metriä.
Yöpyminen Omaloksessa.

Päivä 5 Samarian rotko
Aivan kuten eilen, aloitamme Xyloskalosta (1200 m), mutta tänään kuljemme alaspäin. Vaelluksen ensimmäinen osa on jyrkempi, mutta reitti on hyvin hoidettu ja noin tunnin kuluttua saavulle rotkon pohjalle ja jatkamme matkaan pitkin joen vartta. Syömme mukaanpakatun lounaan joen varrella. Noin 6 tunnin vaelluksen jälkeen saavumme Agia Roumelin kylään, jossa on paljon aikaa auringosta nauttimiseen ja uimiseen. Myöhemmin iltapäivällä siirrymme lautalla Loutroon, jossa yövymme. Viehättävä Loutron kylä on täysin autoton, sillä kylään pääsee vain kävellen tai veneellä.
Vaellusaika: 5-6 tuntia, -1000 metriä.
Yöpyminen Loutrossa.

Päivä 6 Loutro
Tämän päivän reittimme alkaa ja päättyy Loutrossa. Kuljemme ensin Livanianan kylään, joka sijaitsee noin 320 m merenpinnan yläpuolella. Maisemat täältä ovat vertaansa vailla. Sitten laskeudumme Aradenan rotkoon ja jatkamme pitkin kuivunutta joen uomaa. Pysähdymme lounaalle Marmarastrandiin ja iltapäivällä kävelemme noin tunnin takaisin Loutroon.
Vaellusaika: noin 3,5 tuntia, +300 metriä / -300 metriä.
Yöpyminen Loutrossa.

Päivä 7 Loutro-Sfakia-Chania
Tänään kuljemme vaikuttavaa reittiä, joka kulkee Loutron yläpuolelta Sfakiaan. Reitti ei ole niin jyrkkä, kuin miltä se aluksi näyttää. Pysähdymme Glyka Neraan, jota kutsutaan myös Sweet water beachiksi ja pääsemme uimaan kristallinkirkkaassa vedessä. Uinnin jälkeen matka jatkuu Sfakian kylään. Sfakian kylästä kuljetus Haniaan.
Vaellusaika: noin 3 tuntia.

Päivä 8 Kotimatka
Aamiainen ja kuljetus lentokentälle.