Vesimelonia ja fetajuustoa

Vuoden 2022 ruokatrendit

Rakastatko sinäkin ruokaa ja uusia makuja? Tällä hetkellä monet erilaiset ruokatrendit kukoistavat ympäri maailmaa. Yksi uusimmista ruokatrendeistä tällä hetkellä on sininen ruokavalio eli blue food zones. Tutustu uusimpiin ruokatrendeihin ja katso, mikä houkuttelee  juuri sinun makuhermojasi!

Blue zone diet, sinisen alueen ruokavalio

Maailmassa on viisi sinistä ruokavyöhykettä, joissa suurella osalla väestöstä elinajanodote on pidempi kuin muualla maailmassa, yli 100 vuotta. Tiede on osoittanut eliniän odotteen muodostuvan 10% geeneistä ja 90% elämäntavoista. Siksi ruokavalio, fyysinen aktiivisuus, sosiaalinen verkosto ja elämän merkityksen tunne vaikuttavat siihen, kuinka kauan elät. Sinisillä vyöhykkeillä ihmiset eivät vain elä noin kymmenen vuotta keskimääräistä pidempään, vaan myös voivat paremmin ikääntyessään.

Mitä sinisillä alueilla sitten syödään? Ruokavalio koostuu pääasiassa tuoreista raaka-aineista, luomuvihanneksista ja -hedelmistä, täysjyväviljasta ja öljysiemenistä. Kuitupitoinen ruokavalio pitää kylläisyydentunteen pidempään yllä. Sinisillä vyöhykkeillä ihmiset syövät vain tullakseen kylläisiksi, ei sen enempää. 

Mitä siniset vyöhykkeet ovat?

Ruokavalio, jonka on tutkittu pidentävän eliniän odotetta.

Ikaria, Kreikka - 97 % Kreikan Ikarian saaren väestöstä on yli 70-vuotiaita. Ikariassa syödään paljon kikherneitä eri muodoissa ja villiä voikukkaa (pinaattia keitettynä).

Nicoya, Costa Rica - Jopa yksi 250:stä ihmisestä Nicoyan niemimaalla Costa Ricassa täyttää 100 vuotta. Täällä nautitaan paljon riisiä, papuja ja tortilloja.

Loma Linda, Kalifornia –Loma Lindassa lähes puolet väestöstä kuuluu Seventh-day Adventist Church -kirkkoon ja sen jäsenet elävät 7-10 vuotta pidempään kuin muut amerikkalaiset. Suurin osa jäsenistä ei syö lihaa tai kalaa ja ruokavalio on saanut inspiraationsa Raamatusta, joten eniten syödään pähkinöitä, pitkään keitettyä kaurapuuroa, täysjyväleipää ja soijamaitoa.

Sardinia, Italia - Sardinia on sininen vyöhyke Italiassa ja se oli ensimmäinen paikka, jossa sinisen alueen ruokavaliota tutkittiin. Täällä syöt pääasiassa lampaanjuustoa, vuohenmaitoa, hedelmiä ja vihanneksia, kuten munakoisoja, kesäkurpitsaa, tomaatteja ja papuja.

Okinawa, Japani – Okinawalla ihmiset syövät paljon kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä, erityisesti bataattia ja karvasmeloni "goyaa". Suunnittele lautaspalettisi sateenkaaren värien mukaan saadaksesi mahdollisimman paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Vain 1 % ruokavaliosta koostuu kalasta ja alle 1 % vähärasvaisesta lihasta ja maitotuotteista.

Siniset vyöhykkeet sijaitsevat hajallaan ympäri maailmaa vaihtelevissa luonnonolosuhteissa, joten ei voida sanoa, että terveyshyödyt riippuvat paikasta itsestään, vaan pikemminkin ihmisen tavoista: viljaan, siemeniin ja luonnollisesti kasvatettuihin vihanneksiin ja hedelmiin perustuva ruokavalio vaikuttaa todella olevan salaisuus pitkään elämään.

Keto-ruokavalio

Keto-ruokavalio

Mitä tapahtuu, kun noudatat keto-ruokavaliota? Ketogeenisessa ruokavaliossa hiilihydraattien saanti on rajoitettua, mikä johtaa insuliinitasojesi laskuun ja kehosi alkaa käyttää rasvaa polttoaineena. Tämä saattaa kehon metaboliseen tilaan, jota kutsutaan ketoosiksi. Tällöin maksa muuttaa rasvan pieniksi polttoainemolekyyleiksi, joita kutsutaan ketoneiksi. Aivot ja muut elimet voivat sitten käyttää näitä energiana. Miksi valita keto-dieetti? Ketogeenisellä ruokavaliolla voi olla myönteisiä terveyshyötyjä, kuten verensokeritason alentaminen, ylimääräisen rasvan vähentäminen, pienentynyt ruokahalu sekä tyypin 2 diabeteksen ja metabolisen oireyhtymän parantaminen.

Kuinka noudattaa keto-ruokavaliota?

Keto-ruokavalio perustuu lihaan, siipikarjaan, kalaan, muniin ja muihin proteiinipitoisiin ruokiin. Hyödynnä vihersalaatteja ja ei-tärkkelyspitoisia vihanneksia. Käytä oliiviöljynä mausteena ja tarvittaessa lisää kalorien saantia. Vältä sokeria ja tärkkelystä sisältäviä ruokia, kuten pastaa ja perunoita. Juo vettä, teetä tai kahvia.

Kasvisruokavalio

Kasvisruokavalio tarkoittaa tarkoittaa lihatuotteiden jättämistä pois ruokavaliosta. Lakto-kasvisruoka sisältää myös maitoa, jogurttia ja voita. Lakto-ovo-kasvisruoat sisältävät maitoa ja munia. Kasvisruokavaliolla on useita terveyshyötyjä. Esimerkiksi kasvissyöjät kärsivät harvemmin korkeasta verenpaineesta, sydän- ja verisuonisairauksista ja tietyistä syövistä, kertoo elintarvikevirasto. Kasvissyöjä saa proteiinia täysjyväviljasta ja palkokasveista. Omega 3 -rasvahappoja löytyy rypsiöljystä ja saksanpähkinöistä ja rautaa pähkinöistä ja vihreistä lehtivihanneksista. Kasvissyöminen on edullista, ja se hyödyttää ympäristöä, koska lihateollisuus vaatii suuria alueita eläinten varastointiin, laidunmaan luomiseen ja tilaa soijatiloille, joista tulee sitten rehuja. Kasviperäinen ruokavalio tuottaa myös vähemmän typpipäästöjä, jotka aiheuttavat merien ja järvien rehevöitymistä.

Vegaaninen ruokavalio

Veganismi ja sanan "vegaani" keksiminen juontavat juurensa brittiläiseen järjestöön nimeltä The Vegan Society, joka aloitti toimintansa vuonna 1944. Vuonna 1960 Amerikan vegaaniyhdistys perustettiin Yhdysvalloissa ja vuonna 1993 Vegaaniliitto perustettiin Suomeen.

Vegaanisessa ruokavaliossa nautitaan vain kasviperäisiä ruokia, eli ei lihaa, munia, maitotuotteita tai hunajaa tms. Veganismi on myös filosofia tai elämäntapa, joka tarkoittaa, että vegaanit pysyvät erossa eläintuotteista myös muissa yhteyksissä, esimerkiksi hankkimatta nahkatakkeja, untuvapeittoja tai eläintestattuja tuotteita. Vegaanit myös yleensä välttävät paikkoja, joissa eläimiä voidaan vahingoittaa, kuten sirkuksissa, eläintarhoissa ja härkätaisteluissa. Miksi valita veganismi? Vegaani pidättäytyä eläinkunnan tuotteista eettisistä sekä terveydellisistä syistä tai jättääkseen mahdollisimman pienen ilmastojalanjäljen.

Vegaaninen syöminen tarkoittaa palkokasvien, täysjyväviljojen tai esimerkiksi kauran, rypsiöljyn ja rypsiöljystä tehdyn valmisteen, vihannesten ja juureksien, pähkinöiden ja siementen sekä hedelmien ja marjojen syömistä. Nykyään on olemassa myös monia vaihtoehtoja vegaanisille tuotteille, kuten jauhelihalle ja pihveille, jotka on valmistettu esimerkiksi soija- tai herneproteiinista.

Pescovegetarismi

Pescovegetaristit nauttivat eläinkunnan tuotteista vain kalaa, kananmunia ja maitotuotteita.