Matkaehdot

Nämä sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat. Ehtoja sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin. Ehdot on laadittu ottaen huomioon matkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä koskevan direktiivin (EU 2015/2302) ja matkapalveluyhdistelmistä annetun lain (901/2017/www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901) pakottavat säännökset.

Apollomatkat täydentää yleisiä matkapakettiehtoja omilla lisä- ja erityisehdoilla. Nämä ehdot on merkitty kursivoidulla tekstillä. Pidämme oikeuden päivittää ja korjata ehtoja.


Yleiset matkapakettiehdot ja Apollomatkojen lisä- ja erityisehdot


1. Soveltamisala

1.1. Yleiset matkapakettiehdot

Näitä sopimusehtoja sovelletaan sellaisiin vähintään 24 tuntia kestäviin tai yöpymisen sisältäviin matkapaketteihin, jotka on hankittu pääasiassa yksityiseen tarkoitukseen, ja joihin sisältyy vähintään kaksi seuraavista palveluista; 1) kuljetus, 2) majoitus, 3) auton tai matkapalveluyhdistelmistä annetun lain 2 § 3 kohdassa mainitun muun moottoriajoneuvon, kuten A-luokan ajokorttia vaativan moottoripyörän tai vähintään nelipyöräisen, omalla käyttövoimallaan kulkevan ajoneuvon, jonka rakenteellinen nopeus on yli 25km/h, vuokraus tai jokin edellä mainituista yhdessä 4) muun olennaisen matkailupalvelun kanssa edellytyksellä, että kokonaisuus myydään tai tarjotaan myytäväksi Suomessa. Majoitukseksi katsotaan myös muutaman viikon majoitus esim. perheessä kielikurssin yhteydessä, ei kuitenkaan pitkäkestoisen vaihto-oppilasmatkan yhteydessä.

1.2. Lisäehdot

Matkanjärjestäjällä on oikeus täydentää ja täsmentää yleisiä matkapakettiehtoja lisäehdoilla, jotka eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen kanssa.

1.3. Erityisehdot

Matkanjärjestäjällä on oikeus käyttää näistä sopimusehdoista poikkeavia erityisehtoja, jos erityisehtojen käyttö on perusteltavissa matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien poikkeuksellisten määräysten (kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot), matkan erityisluonteesta johtuvien poikkeuksellisten majoitusehtojen tai matkakohteen erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa matkapalveluyhdistelmistä annetun lain kanssa.

Matkanjärjestäjän, joka soveltaa peruutustapauksissa erityisehtoja ja veloittaa niiden perusteella matkustajalta todelliset peruutuskulut, on matkustajan pyynnöstä esitettävä selvitys siitä, miten ne kohdentuvat matkan eri osiin.

1.3.1. Erityyppisten matkapakettien erityisehdot

Apollomatkojen ryhmämatkoihin, määrittelemättömään majoitukseen ja risteilyihin sovelletaan lisäksi erityisehtoja. Ryhmämatkaksi katsotaan vähintään 20 täyden hinnan maksavaa henkilöä.

1.3.2. Pelkkien lentojen erityisehdot

Pelkkien lentolippujen ostaminen ei kuulu matkapakettilain tai Yleisten matkapakettiehtojen piiriin. Pelkkien lentojen erityisehdot ovat luettavissa kohdassa 23.


2. Matkapakettisopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta

2.1. Vastuu sopimuksen toteuttamisesta

Matkanjärjestäjä vastaa matkustajalle siitä, että matkapaketti on sopimuksen mukainen. Vastuu koskee myös matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämiseksi käyttämien elinkeinonharjoittajien suorituksia (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).

Matkanvälittäjä vastaa matkustajalle antamistaan tiedoista ja sopimuksen täyttämisestä samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä, jos matkanjärjestäjä on sijoittautunut Euroopan talousalueen ulkopuolelle ja jos matkanvälittäjä ei osoita, että matkanjärjestäjä täyttää kyseiset velvoitteet.

Matkustajalle on ennen sopimuksen tekemistä annettava tieto siitä, onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetussa laissa (921/2017) tarkoitetun vakuuden ja kattaako vakuus tarjotun matkan.

Matkustaja voi täyttää näiden sopimusehtojen mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla yhteyttä joko matkanjärjestäjään tai matkanvälittäjään.

Matkapaketin virheestä ilmoittaminen on tehtävä kohdan 12.4. mukaisesti.

2.1.1. Ainoastaan Apollomatkoilla ja sen valtuuttamilla matkatoimistoilla on oikeus välittää Apollomatkojen matkoja.

2.2. Sopimuksen sisältö

Matkaan sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon kaikki ennen matkasopimuksen tekemistä kirjallisena tai sähköisenä ilmoitetut sopimusehdot, vakiotietolomake ja muut kyseistä matkaa koskevat lain (www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901) ja asetuksen (www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180181) edellyttämät tiedot.

2.2.1. Matkapaketin hintaan sisältyy:

edestakainen lento varausvahvistuksessa mainitulta lentoasemalta lentokohteeseen sekä mahdolliset lentokenttäverot. Apollomatkojen lentoaikatauluja koskevat tiedot ovat alustavia ja ne vahvistuvat viimeistään 20 päivää ennen lähtöpäivää.

majoitus ja mahdolliset ateriat varausvahvistuksen mukaisesti

ilmoitettujen tietojen mukaiset opaspalvelut kohteessa

sähköpostitse toimitettava vahvistus sekä Minun lomani -sivuilta löytyvät matka-asiakirjat

Matkapaketin hintaan ei sisälly:

passi- ja viisumikulut (ellei toisin mainita)

rokotuskulut

matkavakuutus

lentokenttäkuljetukset (varattavissa lisämaksusta ellei toisin mainita)

juoma- ja palvelurahat kohteessa

liittymäkuljetukset kotimaassa

retket ja muut maksulliset lisäpalvelut kohteessa

mahdolliset kohdemaan pakolliset hotelli-, kaupunki-, ympäristö- ja muut vastaavat verot, jotka asiakkaan tulee maksaa suoraan hotellille, muulle palveluntarjoajalle tai viranomaiselle

ruumaan menevä matkatavara (lisämaksullinen osassa lentoyhtiöistä)

palvelumaksu erikseen räätälöitävistä palveluista asiakkaan pyynnöstä

Apollomatkojen reittilennoin toteutettavat matkapaketit ovat pääosin omatoimimatkoja ilman opaspalveluja. Mikäli kohteessa on Apollomatkojen palveluita kuten opaspalvelut ja/tai retkiä, ovat ne asiakkaan käytettävissä/ostettavissa.

2.3. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus

Matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen tekemistä annettava matkustajalle yleiset tiedot kohdemaan passi- ja viisumimääräyksistä, mukaan lukien keskimääräinen viisumin hankkimisaika.

Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen itse huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (mm. passi, viisumi, rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja matkalipun oikeellisuus ja vastaavuus toisiinsa. Matkustajan on tarkistettava myös kuljetusten aikataulut. Jos matkanjärjestäjä on täyttänyt tiedonantovelvollisuutensa, se ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli matka estyy tai keskeytyy puutteellisten tai virheellisten matka-asiakirjojen (esim. rikkinäisen passin) tai viisumin epäämisen tai puuttumisen vuoksi.

Matkustaja, joka ei ole Suomen kansalainen, on itse velvoitettu tarkistamaan varaamansa matkakohteen passi- ja viisumimääräykset ja järjestämään itselleen tarvittavat asiakirjat.

Matkustaja vastaa itse tarvittavien asiakirjojen (mm. passi, viisumi, rokotustodistukset) kustannuksista. EU-maissa 1.3.1999 jälkeen myönnettyä henkilökorttia voidaan käyttää passin sijaan matkustusasiakirjana tietyissä maissa. Tarkista tarkemmat tiedot Poliisin internetsivuilta www.poliisi.fi (Henkilökortti > Henkilökortti matkustusasiakirjana). Kela-kortti tai ajokortti eivät ole riittäviä matkustusasiakirjoja. EU:n ulkopuolelle matkustettaessa passi on välttämätön. Muiden maiden kansalaisia pyydetään tarkistamaan passi- ja viisumivaatimukset kohdemaan lähetystöstä hyvissä ajoin ennen matkaa. Apollomatkat ei vastaa mahdollisista matkustajalle aiheutuvista vahingosta, mikäli hänen matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi. Viisumi/turistikortti tarvitaan mm. seuraaviin maihin: USA (ESTA-maahantulolomake), Iso-Britannia (ETA-maahantulolomake), Kiina, Kuuba, Australia, Intia, Thaimaa. Yhdysvaltojen viranomaisten vaatimien turvamääräysten mukaan matkustajan on toimitettava suoraan lentoyhtiölle ennen lähtöä seuraavat tiedot: nimi ja sukupuoli (kuten ne ovat passissa), syntymäaika, kansallisuus, passin numero ja voimassaoloaika sekä myöntämispaikka, osoitetiedot kotimaassa ja osoitetiedot Yhdysvalloissa ensimmäisenä yönä. Useimmat lentoyhtiöt toivovat, että matkustajat ilmoittavat tiedot lentoyhtiön internetsivujen kautta.

Kohdemaahan tarvittavat rokotukset ja mahdolliset rokotustodistukset tulee tarkistaa hyvissä ajoin ennen matkaa. Terveydenhoitoalan ammattilaisilta saa neuvoja siitä, millaisia rokotuksia matkalle on suositeltavaa ottaa. Matkanjärjestäjä ei ole vastuullinen ilmoittamaan matkakohteissa pysyvästi tai ajoittain esiintyvistä sairauksista. Lisätietoa löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen internetsivuilta (Infektiotaudit ja rokotukset > Matkailijan terveysopas).

Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista vakuutuksista, vaan matkustaja vastaa itse vakuutusturvastaan ja sen kattavuudesta esim. peruutusturvan osalta. Tämän vuoksi matkanjärjestäjä kehottaa matkustajaa hankkimaan matkaa varten riittävän kattavan henkilöön ja omaisuuteen kohdistuvan sekä peruutusturvan sisältävän matkavakuutussuojan.

2.4. Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit

Matkanjärjestäjän on ennen matkaa huomautettava matkustajalle matkaan mahdollisesti liittyvistä erityisistä riskeistä sekä annettava tiedot kohdemaan yleisistä terveysmääräyksistä. Matkustajan henkilökohtaiseen terveydentilaan liittyvien erityistarpeiden ohjeistuksen hankkimisesta matkustaja vastaa itse. Matkustajalle on lisäksi annettava ohjeita mahdollisen sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta.

Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen.

Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.formin.fi ja www.thl.fi. Matkustajan tulee tutustua kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla.

2.4.1. Ulkomailla matkustajien turvallisuudesta vastaavat ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Ulkoasiainministeriön edustustojen eri maiden yhteystiedot sekä ajankohtaiset matkustustiedotteet löytyvät ulkoasianministeriön internetsivuilta www.formin.fi.

2.5. Avustamisvelvollisuus

Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän ilman aiheetonta viivytystä annettava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle tietoja terveyspalveluista, paikallisviranomaisista ja konsulipalveluista, järjestettävä matkustajalle mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen ja autettava matkustajaa tekemään vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä sekä annettava muuta asianmukaista apua. Matkustaja vastaa itse näiden tai muiden tilanteen vaatimien (esim. uusi kuljetus, ylimääräiset hotelliyöpymiset sekä matkanjärjestäjälle mahdollisesti tulevat ylimääräiset kulut) erityisjärjestelyiden kuluista, joihin matkanjärjestäjä hänen tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana ilmenee kohdassa 10.1.b. tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa.

Matkanjärjestäjä voi periä kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut vaikeudet tahallisesti tai huolimattomuudellaan. Maksu saa kuitenkin vastata enintään matkanjärjestäjälle avun antamisesta aiheutuneita todellisia kustannuksia.

Jos matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa matkustajaa, matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan nimi ja yhteystiedot tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai -välittäjään.

Löydät palvelupuhelinnumeron Minun lomani -osiosta. Apollomatkojen reittilennoin toteutettavat matkapaketit ovat pääosin omatoimimatkoja ilman opaspalveluja.

2.6. Matkustajan velvollisuudet ja vastuu

2.6.1. Matkustajan on noudatettava matkan aikana viranomaisten, matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän edustajan antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä sekä hotellien ja kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.

2.6.2. Matkustaja ei saa häiritä käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.

2.6.3. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella tai varomattomalla menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai kolmansille osapuolille muun muassa rikkomalla 2.6.1 ja 2.6.2. kohdissa mainittuja määräyksiä.

2.6.4. Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.

2.6.4.1. Matkustaja on velvollinen tarkistamaan varausvahvistuksen ja lentolipun niin, että siinä olevat tiedot ovat oikein ja sovitun mukaiset. Mikäli matkustaja havaitsee puutteita tai virheitä, tulee niistä ilmoittaa välittömästi Apollomatkoille tai matkan myyneelle matkatoimistolle. Matkustaja on myös velvollinen ilmoittamaan omien yhteystietojensa muuttumisesta sekä huolehtia siitä, että hänellä on matkavakuutus.

2.6.4.2. Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle, mikäli hän ei käytä kaikkia varaamansa matkan osia.

2.6.4.3. Matkustaja voi halutessaan ilmoittaa myös ulkoministeriölle matka- ja yhteystietonsa.

Ilmoitus internetissä: www.matkustusilmoitus.fi

Ilmoitus tekstiviestillä: http://formin.finland.fi/doc/mobiili/matkustusilmoitus.html

2.6.5. Matkustajaryhmän edustaja on velvollinen toimittamaan kaikki matkaa koskevat tiedot ja asiakirjat matkustajaryhmälle ja vastaavasti matkustajia koskevat tarvittavat tiedot ja asiakirjat matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjän katsotaan täyttäneen ilmoitusvelvollisuutensa toimittaessaan matkaa koskevat tiedot tälle matkustajaryhmän edustajalle eikä niitä tarvitse toimittaa erikseen jokaiselle matkustajalle.

Matkustajaryhmän puolesta muutoksia varaukseen voi tehdä matkan varannut matkustajaryhmän edustaja yksin tai yhdessä muutosta haluavan matkustajan kanssa.

2.6.6. Matkustaja tai matkustajaryhmän edustaja vastaa matkanjärjestäjälle antamiensa tietojen, kuten matkan ajankohdan, matkustajien nimien, syntymäaikojen, muiden henkilötietojen tai matkustajien erityistarpeiden, oikeellisuudesta ja oikea-aikaisesta ilmoittamisesta. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, jonka matkustajan tai matkustajaryhmän edustajan virheellisesti tai puutteellisesti antamat tiedot voivat aiheuttaa.

2.6.6.1. Alaikäinen matkustaja

Alle 18-vuotiaan matkustajan tulee toimittaa Apollomatkoille huoltajansa antama kirjallinen suostumus, mikäli hän matkustaa ilman huoltajaa. Lomake täytetään osoitteessa https://www.apollomatkat.fi/ennen-matkaa/hyva-tietaa/ennen-lomaa/alle-18-vuotiaat.

Osassa hotelleita ikäraja on korkeampi kuin 18-vuotta. Apollomatkoilla on oikeus purkaa sopimus, jos matkustajan ikä ei vastaa hotellin vaatimuksia. Myös joillain risteilyreiteillä on 21 vuoden ikärajavaatimus.

2.6.6.2. Raskaana oleva matkustaja

Lentoyhtiöiden ja laivavarustamoiden säännöt saattavat poiketa liittyen raskaana olevan matkustamiseen. Matkustajan tulee ennen matkalle lähtöä tarkistaa lentoyhtiötä ja varustamoa koskevat säännöt. Useimmat lentoyhtiöt rajoittavat matkustamista, mikäli raskaus on edennyt 28. raskausviikolle. Lentoyhtiö tai varustamo voivat vaatia englanninkielisen raskaustodistuksen.

2.6.6.3. Erityistarpeet tai liikuntarajoitteet

Matkustajan tulee matkaa varatessaan varmistaa Apollomatkojen asiakaspalvelusta hotellin ja matkakohteen soveltuvuus ottaen huomioon erityistarpeet ja liikuntarajoitteet. Näistä tulee ilmoittaa Apollomatkoille matkavarauksen teon yhteydessä. Matkustajan tulee myös täyttää varauksen teon jälkeen Apollomatkojen sivuilta löytyvä lomake: https://www.apollomatkat.fi/ennen-matkaa/hyva-tietaa/ennen-lomaa/esteeton-matkustaminen/esteettomyys

2.6.7. Matkustaja saattaa joutua itse vastaamaan seurauksista ja/tai kustannuksista, mikäli niitä syntyy, jos hän käyttää matkapaketin palveluita tai paketin osia muulla tavoin, kuin matkapakettisopimuksessa on sovittu. Esimerkiksi matkapakettiin sisältyvien kuljetuspalveluiden osittainen tai kokonaan käyttämättä jättäminen voi johtaa jäljellä olevien palveluiden käyttöoikeuden rajoittumiseen tai menettämiseen.

2.6.7.1. Mikäli matkustaja ei käytä menolentoa kohteeseen, tulee hänen tarkistaa Apollomatkojen asiakaspalvelusta tässä tapauksessa majoitus- ja paluulentovarauksen voimassaolo. Reittilentojen osalta lentolippu on aina käytettävä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli jotain lippuun merkittyä lentoa ei käytetä, peruuntuu varaus seuraavien lentojen osalta. Lentolippu on henkilökohtainen eikä sitä voi luovuttaa toiselle henkilölle. Tietyt lentoyhtiöt tekevät yhteistyötä ja tämän vuoksi lennon voi joskus lentää muukin kuin varauksessa ja lentolipussa ilmoitettu lentoyhtiö (codeshare-lento).

2.6.7.2. Pelkät lennot ostaneen matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle tarkat yhteystietonsa matkan aikana. Yhteystietojen muutokset tulee ilmoittaa välittömästi matkanjärjestäjälle. Edellä mainittu koskee myös asiakkaita, jotka eivät käytä lainkaan varaamaansa majoitusta tai käyttää sitä vain osan lomastaan.

2.6.7.3. Asiakkaan tulee ennen uuden matkan varaamista peruttaa aiemmin samalle ajankohdalle varaamansa matka. Mikäli asiakas ei noudata tätä velvollisuutta, on Apollomatkoilla oikeus perua kyseiset aiemmat varaukset ilman erillistä ilmoitusta.


3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen

3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä ensimmäinen maksusuoritus on maksettu viimeistään eräpäivänä.

3.1.1. Tilauslennoin toteutettavien matkapakettien maksuehdot

Varausmaksu 200 €/henkilö tulee maksaa viimeistään 7 vuorokauden sisällä varauspäivästä. Osassa talvikauden matkoja varausmaksu on 300 €/henkilö.

Loppumaksu tulee maksaa viimeistään 45 vuorokautta ennen matkalle lähtöä. Mikäli matka varataan alle 45 vuorokautta ennen matkalle lähtöä, tulee koko matkan hinta maksaa heti varauksen yhteydessä.

3.1.2. Reittilennoin toteutettavien matkapakettien maksuehdot

Reittilennoin toteutettavat matkapaketit on maksettava Apollomatkoille osittain tai kokonaan varausvaiheessa. Varausmaksun suuruus vaihtelee. Mikäli matkustaja ei suorita maksua määräaikaan mennessä, pidättää Apollomatkat oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen ilmoittamatta.

3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan on maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä ajoin ennen matkan alkamista saada matkaliput ja muut matkaan liittyvät asiakirjat.

Matkalippuja ei lähetetä erikseen. Löydät matkustusasiakirjat Minun lomani -sivuilta 14 vuorokautta ennen matkaa.

3.3. Alennukset

Tarjoushintoja ja muita alennettuja hintoja ei voi yhdistää muihin tarjouksiin tai alennuksiin, mikäli tarjouksessa/alennuksessa ei toisin mainita. Varausta kohden voi hyödyntää yhden alennuksen. Asiakkaalla ei ole oikeutta saada hinnanalennusta käyttämättä jääneistä palveluista.

Matkan tilaushetkellä voimassa oleva hinta on asiakasta sitova. Apollomatkoilla on oikeus tehdä erilaisia hintatarjouksia ja alentaa matkojen hintoja. Alennetut hinnat ovat voimassa siitä hetkestä lähtien, kun ne ilmoitetaan, eivätkä ne koske sitä ennen varattuja matkoja. Apollomatkat pidättää oikeuden hintojen ja alennusten korjauksiin sekä muutoksiin.

3.3.1. Lapsialennukset

Lapsesta, joka matkan päättyessä on alle 2-vuotias, veloitetaan tilauslennolla alk. 50 €. Reittilennolla häneltä veloitetaan lentoyhtiön määräämä sylilapsihinta. Lapsi matkustaa lentokoneessa vanhempiensa sylissä, eikä hänelle varata omaa lento-, lentokenttäkuljetus- tai hotellipaikkaa.

2–11-vuotiaat lapset sekä 12–17-vuotiaat nuoret voivat saada matkan perushinnasta alennusta yöpyessään lisävuoteella. Mahdollisen alennuksen suuruus vaihtelee ja matkojen hinnat riippuvat lähtöpäivästä, kohteesta ja hotellista. Samassa huoneessa majoittuvilla lapsilla ja nuorilla voi olla eri lisävuodealennus.

Joissakin hotelleissa lisävuoteelle voidaan majoittaa vain alle 12-vuotias lapsi. Vuoteiden ja lisävuoteiden tyyppi, koko, määrä ja saatavuus sekä mahdolliset ikärajoitukset kussakin huoneessa/huoneistossa selviävät hotellikuvauksesta. Lapsi-/nuorisoalennusta ei saa samanaikaisesti muiden alennusten kanssa. Lapsi-/nuorisoalennuksen edellytyksenä on, että lapsi/nuori majoittuu samaan huoneeseen/huoneistoon lisävuoteelle vähintään 2–4 täyden hinnan maksavan aikuisen kanssa. Hintoihin lisätään mahdolliset lisämaksut, kuten esimerkiksi ateriat, huoneen ulkotila ja näköala.

3.3.2. Lisävuodealennus

Jotta lisävuodealennus voidaan myöntää, tulee huoneen/huoneiston kaikki normaalit vuoteet olla täynnä ja kaikki niihin majoittuvat matkustajat maksaneet aikuisen täyden hinnan. Lisävuoteelle majoittuville myönnetään tällöin lisävuodealennus, joka lasketaan normaalihintaisesta matkasta. Muita alennuksia ei myönnetä samanaikaisesti.

3.4. Palvelumaksut

Apollomatkat pidättää oikeuden periä erillisen palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun. Palveluhinnasto on saatavilla osoitteessa https://www.apollomatkat.fi/apollosta/ota-yhteytta/palveluhinnasto. Palvelumaksuja ei palauteta matkustajan peruuttaessa matkavarauksen.


4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ennen matkan alkamista

Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka milloin tahansa ennen matkan alkamista. Tällöin matkanjärjestäjällä on oikeus periä peruutusmaksu seuraavasti:

4.1.

a) Etukäteen ilmoitetut toimistokulut, kun matka peruutetaan viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkamista

Apollomatkojen tilauslennoin toteutettavien matkapakettien toimistokulu on 100 €/henkilö.

b) Varausmaksu, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 45 vuorokautta mutta viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkamista

Varausmaksu on tilauslennoin toteutettavien matkapakettien osalta 200 €/henkilö, kaukokohteissa 300 €/henkilö.

c) 50 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 21 vuorokautta mutta viimeistään 7 vuorokautta ennen matkan alkamista

d) 75 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 7 vuorokautta mutta viimeistään 3 vuorokautta ennen matkan alkamista

e) 95 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 3 vrk ennen matkan alkamista.

Peruutuspäiväksi katsotaan se päivä, jolloin Apollomatkat on saanut tiedon peruutuksesta. Ennen matkan alkua tapahtuvasta viime hetken peruutuksesta tulee ilmoittaa viivytyksettä Apollomatkojen asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella ilmoitus tulee tehdä viipymättä sähköpostitse osoitteeseen apollo@apollomatkat.fi.

4.1.1. Mikäli asiakas haluaa perua ainoastaan lentokenttäkuljetukset, tulee hänen tarkistaa mahdolliset peruutuskulut Apollomatkojen asiakaspalvelusta.

4.1.2. Reittilennoin toteutettavien matkapakettien osalta Apollomatkat noudattaa yleisistä matkapakettiehdoista poiketenseuraavia peruutusehtoja: Reittilennoilla noudatetaan peruutustapauksessa aina lentoyhtiöiden omia takaisinmaksusääntöjä. Takaisinmaksu on lähes kaikkien lentolipputyyppien osalta joko hyvin rajoitettua tai mahdotonta peruutuksen syystä riippumatta. Jos lentolippu on jo kirjoitettu, peritään matkustajalta aina lentoyhtiöiden Apollomatkoilta perimät kulut sekä toimistokuluina 100 €/henkilö. Käyttämättä jääneitä palveluita ei hyvitetä.

Hotellivarauksen muutos- ja peruutusehdot vaihtelevat hotellista ja majoituksen ajankohdasta riippuen. Peruutus- ja muutosehdot ovat lähes poikkeuksetta erityisen tiukkoja. Peruutus- ja muutoskulut vahvistetaan asiakkaalle vasta muutoksen/peruutuksen yhteydessä. Mikäli asiakas käyttää varatun ja vahvistetun lento- tai hotellivarauksen vain osittain, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun. Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on matkapakettilain 15 §:n 1 mom. 3 kohdan ja Yleisten matkapakettiehtojen mukainen oikeus peruuttaa matka, Apollomatkoilla on oikeus periä palveluntuottajan (lentoyhtiö, hotelli tms.) perimät kulut sekä toimistokuluna 100 €/henkilö. Apollomatkat ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen menettämänsä liikevoiton osalta.

Kehotamme matkustajaa lisäämään varaukselle Goudan peruutusturvan tai tarkistamaan, että matkavakuutuksen sisältyy peruutusturvavakuutus.

4.1.3. Avoin kauppa

Matkustajalla on oikeus 7 vuorokauden sisällä matkan varaamisesta peruuttaa tilauslennolla toteutettava matkapaketti tai tehdä siihen muutoksia. Tällöin maksettu varausmaksu palautetaan kokonaan. Avoin kauppa on voimassa, mikäli matkan alkuun on varausvaiheessa enemmän kuin 52 vuorokautta. Mahdollisia palvelumaksuja ei palauteta. Avoin kauppa ei koske reittilennoilla toteutettavia matkapaketteja, pelkkiä lentoja, risteilyjä tai kiintiön ulkopuolelta tilattuja hotellihuoneita.

4.2. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa, on matkanjärjestäjällä oikeus periä kohdassa 4.1. mainittujen peruutuskulujen lisäksi peruutuksen johdosta syntyvästä majoituksen vajaakäytöstä aiheutuvat kulut. Matkansa peruuttanut ja matkalle osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat yhteisvastuullisesti kyseisten kulujen maksamisesta matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjä ja matkalle lähtevä matkaseurue voivat edellä mainitun sijaan sopia yhteisesti matkaseurueelle tarkoituksenmukaisemmasta majoitusjärjestelystä, jolloin matkalle lähtevä seurue vastaa mahdollisista lisäkuluista.

4.2.1. Matkan perushinta edellyttää, että huoneeseen/huoneistoon majoittuu useampi kuin yksi henkilö. Mikäli matkustajien määrä jää vajaaksi, huoneeseen/huoneistoon majoittautuvalta peritään Apollomatkojen ilmoittama lisämaksu.

4.3. Jos matkaa ei peruuteta eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua matkaan siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.

4.3.1. Mikäli asiakas ei matkalle lähdettäessä ilmoittaudu lentoasemalla ajoissa, matkanjärjestäjällä on oikeus myydä matka uudelleen.

4.4. Peruutuskulut voivat poiketa kohdassa 4.1. mainituista, jos matka on sellainen, johon sovelletaan erityisehtoja (kohta 1.3.). Peruutuskulujen määrä tai niiden määräytymisperuste on ilmoitettava erityisehdoissa.

4.4.1. Jos asiakas peruuttaa matkan, jossa hotelli on tilattu asiakkaan pyynnöstä Apollomatkojen sopimuskiintiön ulkopuolelta, pidättää Apollomatkat oikeuden veloittaa peruutuksen syystä riippumatta matkan peruuntumisesta aiheutuneet todelliset hotellin veloittamat kulut, kun nämä ylittävät Yleisissä matkapakettiehdoissa mainitut peruutuskulut.


5. Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai matkakohteen olojen vuoksi ennen matkan alkamista

5.1. Matkustaja voi peruuttaa matkan, jos

a) matkanjärjestäjä muuttaa merkittävästi matkajärjestelyjä. Merkittävänä muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa huomattavasti lisäävää kuljetusvälineen muutosta, esimerkiksi sellaisia lähtö- tai saapumisaikojen muutoksia, jotka aiheuttaisivat matkustajalle huomattavia hankaluuksia tai ylimääräisiä kustannuksia, kuten kuljetuksen tai majoituksen uudelleenjärjestelyjä, päivälennon muuttumista yölennoksi (iltapäiväksi sovittu paluu siirtyy paluuksi puolen yön jälkeen), matkakohteen muutosta tai majoituksen tasoa selvästi laskevaa muutosta, sekä olennaisesti matkan luonnetta muuttavaa muutosta, kuten esteettömänä markkinoidun matkan muuttuminen esteelliseksi, tai

b) hänellä on perusteltua aihetta uskoa, että matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien, kuten terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmistenterveyteen vaikuttavienriskien, kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä.

Peruutuksen perusteita arvioitaessa otetaan huomioon Suomen viranomaisten kanta asiaan tai esim. Suomen edustuston virallinen viestintä asiaan liittyen, tai

c) matkan alkamisen tai matkan päättymisen ajankohta siirtyy sovitusta

- yli 24 tunnilla vähintään 7 vrk kestävillä matkoilla

- yli 12 tunnilla 2-6 vrk kestävillä matkoilla

- alle 2 vrk kestävien matkojen osalta tilannetta arvioidaan tapauskohtaisesti, tai

d) hänellä on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa tulee olemaan olennainen virhe.

5.2. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava muutoksista pysyvällä tavalla ja ilmoituksesta on käytävä ilmi, mitä muutoksia matkanjärjestäjän on tarkoitus tehdä, heikentävätkö muutokset matkapaketin laatua tai alentavatko ne sen arvoa, ja minkä suuruisen hinnanalennuksen matkustaja mahdollisesti saa tehtyjen muutosten johdosta sekä oikeuttavatko muutokset matkan peruuttamiseen.

5.3. Matkustajan on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava matkan peruuttamisesta matkanjärjestäjälle. Ellei matkustaja ilmoita muutosilmoituksessa mainitussa kohtuullisessa määräajassa peruuttavansa matkan, matkustajan katsotaan hyväksyvän ehdotetut muutokset.

5.4. Oikeudesta peruuttaa matka hinnankorotuksen vuoksi määrätään kohdassa 8.3.

5.5. Peruuttaessaan matkan edellä mainituissa tapauksissa matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Matkustajalla ei ole kuitenkaan oikeutta matkan peruuttamiseen ilman peruutusmaksua, jos 5.1.b) kohdassa tarkoitettu tilanne on ollut matkustajan tiedossa jo sopimusta tehtäessä.

Jos peruutus johtuu 5.1.a), 5.1.c) tai 5.1d) kohdissa mainituista syistä, matkustajalla on oikeus saada korvaus myös niistä menoista, jotka ovat aiheutuneet matkasta ja peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi, ellei muutos johdu matkanjärjestäjää tai sen alihankkijaa kohdanneista ylivoimaisista tilanteista.


6. Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja purkaa sopimus matkan aikana

6.1. Matkustajalla on oikeus keskeyttää matka, jos

a) matkan toteutus osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta, tai

b) matkan aikana ilmenee kohdassa 5.1.b) tarkoitettu tilanne, ellei matkustaja ole ollut sopimusta tehtäessä tietoinen kohteen olosuhteista.

6.2. Keskeyttäessään matkan tai purkaessaan sopimuksen matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ja muut matkanjärjestäjälle maksetut maksut. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle hyötyä, tämä hyöty (esim. yhdistelmämatkan toteutunut osa, matkan aikana tarjotut ateriat tai matkustajan käyttämät pääsyliput) otetaan huomioon arvioitaessa hinnanalennuksen määrää.

6.3. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdassa 6.1.a. tarkoitetulla perusteella, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai muulle sovitulle paikkakunnalle.

6.4. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdan 6.1.b. perusteella eikä matkanjärjestäjä avusta häntä kohdan 2.5. mukaisesti kotiinpaluun järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan matkanjärjestäjän vastuulle mahdollisesti jäävien kustannusten määrää ja muuta vahinkoa.

6.5. Mahdolliseen oikeuteen saada vahingonkorvausta sovelletaan kohtaa 16.


7. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle

7.1. Matkustajalla on oikeus viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkua muuttaa lähtöpäivää, matkakohdetta tai hotellia maksamalla alkuperäisen ja uuden matkan mahdollisen hinnanerotuksen lisäksi toimistokulut. Myöhempiä muutoksia voi matkanjärjestäjä pitää matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.

Apollomatkojen tilauslennoin toteutettavien matkapakettien toimistokulu on 100 €/henkilö. Jos matkustaja on ostanut Apollomatkojen muutosturvan (tilauslennoin toteutettavat matkapaketit) tai Goudan peruutusvakuutuksen (reittilennoin toteutettavat matkapaketit), noudatetaan niiden ehtoja.

Lentoyhtiön kautta ostetuista lisäpalveluista ei palauteta yleensä rahoja takaisin, mikäli matkustaja muuttaa matkaansa. Lisäpalvelut tulee ostaa uudestaan uudelle matkalle.

7.2. Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdolliset matkalle osallistumista koskevat ehdot.

Luovutuksesta tai tietojen muutoksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään seitsemän päivää ennen matkan alkamista. Ilmoitus voidaan tehdä myöhemminkin, jos se ei aiheuta kohtuutonta hankaluutta matkanjärjestäjälle.

Matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta tai tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä. Jollei matkanjärjestäjä ole lisäehdoissaan muuta ilmoittanut, korvaus on toimistokulujen suuruinen. Tässä yhteydessä voidaan soveltaa myös 4.2. kohtaa. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja korvauksen maksamisesta matkanjärjestäjälle.

Tilauslennoilla lisämaksu nimenmuutoksesta on 50 €/henkilö. Nimenmuutos on mahdollista tehdä viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua huomioon ottaen Apollomatkojen asiakaspalvelun aukioloajat. Tämä ei koske reittilennoilla toteutettavia matkapaketteja eikä Air Balticia tai Qatar Airwaysia. Näihin sovelletaan lentoyhtiön omia muutos- ja peruutusehtoja.

Reittilennoilla toteutettaviin matkapaketteihin sallitaan muutokset ainoastaan silloin, kun lentolippuja ei ole vielä maksettu eikä kirjoitettu. Apollomatkojen kautta ostetut reittilentoliput kirjoitetaan heti oston yhteydessä eikä tämän jälkeen päivämäärän tai lennon muuttaminen ole lipun säännöistä johtuen aina mahdollista, vaan muutos käsitellään peruutuksena. Reittilennoilla nimenmuutos käsitellään usein peruutuksena ja uuden lentolipun varaamisena. Hotellivarauksen muutossäännöt vaihtelevat hotellista riippuen.


8. Hinnanmuutokset

8.1. Matkanjärjestäjällä on sopimuksen tekemisen jälkeen oikeus korottaa ja vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua matkan hintaa seuraavilla perusteilla:

a) kuljetuskustannusten muutos, joka johtuu polttoaineiden ja muiden energialähteiden hinnoista, tai

b) matkan hintaan vaikuttavien verojen tai matkapalveluille kolmansien osapuolien asettamien maksujen, kuten lentokenttien tai satamien käyttöön liittyvien maksujen tai kohde- tai kaupunkiverojen muutokset. Verot ja maksut voivat olla joko kotimaisia tai kohdemaan viranomaisten määräämiä, tai

c) Matkan kustannuksiin vaikuttava valuuttakurssien muutos, joka määräytyy kuusi viikkoa ennen lähtöä vallinneen valuuttakurssin mukaan. Vertailukurssina käytetään sen päivän valuuttakurssia, jota matkanjärjestäjä ilmoittaa käyttäneensä hinnoittelunsa perustana. Jos hinnoittelukurssia ei ole erikseen ilmoitettu, käytetään vertailukurssina sopimuspäivän valuuttakurssia.

8.2. Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi.

Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian kuin mahdollista sekä kerrottava lisäksi, mikä on ollut hinnanmuutoksen peruste ja mitä matkapaketin osia muutos koskee.

Hinnankorotuksesta on ilmoittava matkustajalle pysyvällä välineellä viimeistään 20 päivää ennen matkan alkua.

8.3. Jos matkan hintaa korotetaan sopimuksen tekemisen jälkeen enemmän kuin 8 % kohdassa 8.2. mainitun mukaisesti laskettuna, matkustajalla on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjälle matkanjärjestäjän ilmoittamassa kohtuullisessa määräajassa tai ellei määräaikaa ole ilmoitettu, seitsemän päivän kuluessa siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan korotuksesta. Sähköisellä välineellä tiedoksi annettu ilmoitus katsotaan vastaanotetuksi sinä päivänä, jolloin matkanjärjestäjä sen lähetti. Jos ilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei voida esittää muuta selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen katsotaan saapuneen vastaanottajalle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä.

Jos matkustaja peruuttaa sopimuksen, hänelle on palautettava hänen maksamansa maksusuoritukset ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Oikeus mahdolliseen vahingonkorvaukseen määräytyy 16. kohdan mukaan.

8.4. Matkanjärjestäjän on hyvitettävä matkustajalle ennen matkaa tapahtuva kohtien 8.1. a-c syihin perustuva kustannusten laskua vastaava osuus. Matkanjärjestäjä saa veloittaa maksun palautuksesta aiheutuvat tosiasialliset hallintokulut.


9. Matkanjärjestäjän tekemät muutokset matkapakettisopimukseen

9.1. Jos matkanjärjestäjä tekee ennen matkan alkua matkan kokonaisuuden kannalta merkitykseltään vähäisiä muutoksia matkapakettisopimukseen, matkustajalla ei ole oikeutta sopimuksen peruuttamiseen, hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen. Merkitykseltään vähäisinä muutoksina voidaan pitää sellaisiamuutoksia, joihin matkustaja on matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua, kuten yhden matkapakettiin kuuluvan retken peruuntumista, jos matkaan sisältyy useita retkiä.

9.2. Merkittävät matkanjärjestäjän tekemät muutokset, jotka oikeuttavat matkustajan peruuttamaan matkan, on lueteltu kohdassa 5.1.

9.3. Jos matkanjärjestäjä tekee muita kuin kohdan 9.1. tarkoittamia merkitykseltään vähäisiä tai kohdan 9.2. mukaisia matkan peruuttamisen oikeuttavia muutoksia, matkustaja on velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut ottaen kuitenkin huomioon, mitä kohdissa 15 ja 16 on määrätty matkustajan oikeudesta hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.

9.4. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava muutoksista matkustajalle pysyvällä tavalla selkeästi, näkyvästi ja ymmärrettävästi.

9.4.1. Apollomatkoilla on oikeus antaa asiakkaalleen paremmat järjestelyt kuin mitä tehty varaus edellyttää. Apollomatkoilla ei kuitenkaan ole velvollisuutta antaa kaikille matkustajille samoja lisäpalveluita.

9.5. Vähäisen osanottajamäärän vuoksi matkanjärjestäjällä on matkan tai matkasarjan peruuttamisen sijaan oikeus toteuttaa matka muuttamalla kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua, jos muutokset eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle viimeistään:

1) 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli kuusi päivää;

2) 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen päivään;

3) 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää alle kaksi päivää.

Matkustajalla voi olla edellä mainittujen muutosten vuoksi oikeus 15 ja 16 kohdissa mainittuihin hinnanalennukseen ja/tai vahingonkorvaukseen.


10. Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka

10.1. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos

a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia ja matkanjärjestäjä on matkaa koskevissa ennakkotiedoissa tai muussa materiaalissa (esim. matkaohjelmassa tai muissa matkadokumenteissa) maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Vaadittu osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn matkakohteeseen tehtävää matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle viimeistään:

1) 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli kuusi päivää;

2) 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen päivään;

3) 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää alle kaksi päivää.

10.1.1. Apollomatkoilla on oikeus peruuttaa matka tai matkasarja vähäisen osanottajamäärän vuoksi, mikäli varausten määrä on vähemmän kuin 75 % matkanjärjestäjän käytettävissä olevista paikoista peruutushetkellä.

b) matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen tekemisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien, kuten terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien, kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Myös keskeisten palvelujen, kuten sähkön tai veden saannin keskeytyminen matkakohteessa esimerkiksi luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.

Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.

10.2. Jos kohdassa 10. 1.b. mainittu tilanne syntyy matkan aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää matka ja tehdä matkaohjelmaan muita välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä matkan jälkeen palautettava matkustajalle saamatta jääneitä palveluksia vastaava osa matkan hinnasta.

10.3. Peruutettuaan matkan matkanjärjestäjän on palautettava matkustajan maksusuoritukset viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on peruutettu.


11. Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus

Matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus, jos matkustaja ei ole maksanut matkan hintaa tai sen osaaviimeistään sovittuna maksupäivänä. Edellytyksenä matkanjärjestäjän oikeudelle purkaa sopimus on, että matkustaja on saanut kohtuullisen maksuajan. Asiakirjassa, jossa maksuaika mainitaan, on kerrottava matkanjärjestäjän oikeudesta purkaa sopimus maksun laiminlyönnin takia.


12. Virhe ja virheilmoitus

12.1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos

a) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun, tai

b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle matkapalveluyhdistelmistä annetun lain edellyttämiä tietoja matkaan sovellettavista ehdoista, matkan sisällöstä, tarvittavista matkustusasiakirjoista, matkaa koskevista terveysmääräyksistä, kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä muita matkustajalle tarpeellisia tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti sattuvan sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai

c) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt kohdan 2.5. mukaisen avustamisvelvollisuutensa.

12.2. Matkustajan tulee varautua kohtuulliseen kuljetusaikataulun muutokseen. Virheenä ei pidetä kuljetusaikataulun muutosta, jos sen seurauksena matkakohteessa oloaika lyhenee tai pitenee vähintään 2 mutta alle 5 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 4 tuntia, 5 – 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 5 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8 tuntia. Jos matkan kesto alittaa 2 vuorokautta, virheen arviointi tehdään tapauskohtaisesti.

12.3. Kyseessä ei ole virhe, jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita palveluja tai käyttää niitä vain osittain.

12.3.1. Asiakkaalla ei ole oikeutta saada hinnan alennusta käyttämättä jättämistään palveluista.

12.4. Virheilmoitus

Matkustaja ei saa vedota virheeseen matkan jälkeen, ellei hän ilmoita virheestä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata matkan aikana, on ilmoitettava matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle niin pian kuin mahdollista.

Ellei virheen välitön korjaaminen ole tarpeen, matkustajan on asetettava kohtuullinen aika virheen korjaamiselle. Kohtuullista aikaa arvioitaessa tulee ottaa huomioon matkan kesto, kohde ja muut matkan luonteeseen liittyvät seikat.

Edellä mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa vetoamasta virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.


13. Virheen korjaus

13.1. Matkanjärjestäjän on korjattava virhe välittömästi tai, jos välitön korjaus ei ole tarpeen, matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa ja siten, ettei matkustajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Kohtuullista määräaikaa virheen korjaamiselle määriteltäessä otetaan huomioon virheen laatu ja sen merkitys matkustajalle sekä matkanjärjestäjän mahdollisuudet korjata virhe.

Matkustajalla voi korjaamisesta huolimatta olla oikeus kohdan 15. mukaiseen hinnanalennukseen virheen kestoajalta sekä kohdan 16. mukaiseen vahingonkorvaukseen.

13.2. Matkanjärjestäjä ei ole velvollinen korjaamaan suorituksessaan olevaa virhettä, jos virheen korjaaminen on mahdotonta tai se aiheuttaa matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia. Kustannusten kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon virheen suuruus ja kyseisten matkapalvelujen arvo.

Jos matkanjärjestäjä ilmoittaa, ettei korjaa virhettä, tai jos korjausta ei suoriteta välittömästi silloin, kun se olisi välttämätöntä tai matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa, matkustaja voi tehdä sen itse. Matkustajalla on tällöin oikeus saada korvaus virheen korjauksesta aiheutuneista kustannuksista.

Jos matkustaja itse korjaa matkanjärjestäjän suorituksessa olevan virheen, matkanjärjestäjä ei ole velvollinen korvaamaan tästä matkustajalle aiheutuneita kustannuksia, mikäli virheen korjaamisesta aiheutuneet kustannukset ovat kohtuuttomat. Matkanjärjestäjän käyttäessä tämän kohdan mukaista kieltäytymisoikeuttaan matkustajalla on oikeus kohtien 15. ja 16. mukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.


14. Vaihtoehtoisten palvelujen tarjoaminen matkan aikana

Jos merkittävää osaa matkapalveluista ei voida matkan aikana suorittaa sovitun mukaisesti, on matkanjärjestäjän tarjottava ilman matkustajalle aiheutuvia lisäkustannuksia matkapaketin jatkamiseksi soveltuvat vaihtoehtoiset järjestelyt, jotka ovat mahdollisuuksien mukaan laadultaan vähintään samantasoiset kuin sovitut matkapalvelut. Velvollisuus tarjota vaihtoehtoisia järjestelyjä koskee myös tapauksia, joissa matkustajan paluu matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitulla tavalla.

Matkanjärjestäjän on myönnettävä matkustajalle asianmukainen hinnanalennus, jos vaihtoehtoiset järjestelyt sisältävä matkapaketti on laadultaan heikompi kuin matkapakettisopimuksen mukainen paketti.

Matkustaja saa kieltäytyä tarjotuista vaihtoehtoisista järjestelyistä, jos ne eivät ole verrattavissa matkapakettisopimuksessa sovittuun tai jos tarjottu hinnanalennus ei vastaa virheen merkitystä. Jos matkustaja kieltäytyy perustellusti vaihtoehtoisista järjestelyistä tai jos sellaisia ei ole mahdollista tarjota, matkustajalla on oikeus asianmukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen siinäkin tapauksessa, että hän ei pura sopimusta. Jos matkapakettiin sisältyy matkustajan kuljetus, matkanjärjestäjän on järjestettävä ilman aiheetonta viivytystä matkustajalle sopimusta vastaava paluukuljetus ilman, että siitä aiheutuu matkustajalle lisäkustannuksia.

Jos matkustaja ilman edellä mainittuja hyväksyttäviä perusteita kieltäytyy tarjotuista vaihtoehtoisista järjestelyistä, hänellä ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen tai hinnanalennukseen.


15. Hinnanalennus

Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen, ellei matkanjärjestäjä osoita, että virhe johtuu matkustajasta.

Oikeutta hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos virhe on merkitykseltään vähäinen suhteessa koko sopi-mukseen. Hinnanalennusta laskettaessa lähtökohtana on matkapaketin kokonaishinta, eikä virheen sisältäneen yksittäisen matkapalvelun hinta. Virheen merkitystä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös matkustajan yksilölliset tarpeet ja erityiset toiveet sopimusta tehtäessä.


16. Vahingonkorvaus

16.1. Matkustajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut. Matkanjärjestäjän on suoritettava korvaus matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä.

Matkustajalla ei kuitenkaan ole oikeutta korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että

1) virhe johtuu matkustajasta;

2) virhe johtuu kolmansista osapuolista, joilla ei ole yhteyttä matkapalvelujen tarjoamiseen, eikä se olisi kohtuullisesti ollut ennakoitavissa tai estettävissä;

3) virhe johtuu 16.9. kohdassa tarkoitetuista ylivoimaisista tilanteista.

16.2. Korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset menot ja hyödyttömiksi käyneet menot sekä kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä syntynyt ansionmenetys, yöpymisen järjestämisestä aiheutuneet ylimääräiset kulut sekä loma- tai matkanautinnon menettäminen. Viimeksi mainittu edellyttää matkapalvelujen suorittamisessa ilmennyttä merkittävää virhettä.

16.3. Matkustajalla on matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisestä johtuvasta tavaroiden käytön estymisestä oikeus korvaukseen, jos siitä viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.

16.4. Matkustajan on pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan omasta tuottamuksesta.

16.5. Ilma-, meri-, tai rautatiekuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon osalta vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella, joita alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö soveltaa omassa toi-minnassaan. Matkanjärjestäjän korvausvastuuseen kuljetukseen liittyvästä vahingosta sovelletaan mitä kyseisestä kuljetuksesta säädetään merilaissa (674/1994) tai merten matkustajaliikenteen harjoittajan vastuusta onnettomuustapauksessa annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 392/2009, kuljetuksesta ilma-aluksessa annetussa laissa (289/1937), ilmakuljetussopimuslaissa (45/1977), ilmakuljetuslaissa (387/1986), rautatiekuljetuslaissa (1119/2000), matkustajien ja heidän matkatavaroidensa ilmakuljetusta koskevasta lentoliikenteen harjoittajien korvausvastuusta annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 2027/97 taikka siitä määrätään kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevassa yleissopimuksessa (COTIF; SopS 5/1985), eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä tehdyssä yleissopimuksessa (SopS 76/2004), matkustajien ja matkatavaroiden kuljettamisesta meritse vuonna 1974 tehdyn Ateenan yleissopimuksen vuoden 2002 pöytäkirjassa (SopS 70/2017).

16.6. Matkustajalle myönnettävä vahingonkorvaus määräytyy syntyneen vahingon suuruuden perusteella, mutta se ei voi koskaan olla enempää kuin kolme kertaa matkan hinta. Tämä vastuunrajoitus ei koske kuitenkaan henkilövahinkoa eikä tahallaan tai huolimattomuudesta aiheutettua muuta vahinkoa.

16.7. Saadakseen korvausta matkustajan on näytettävä, että matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe ja että hänelle aiheutunut vahinko on syy-yhteydessä kyseiseen virheeseen. Korvauksen vaatijalla on myös näyttötaakka vahingon määrästä.

16.8. Matkustajan vahingonkorvausvelvollisuuteen suhteessa matkanjärjestäjään sovelletaan kohtaa 2.6.3.

16.9. Ylivoimaiset tilanteet (väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet)

Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista, ja jotka ovat matkanjärjestäjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella ja joiden seurauksia ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuulliset toimenpiteet olisi toteutettu. Näitä väistämättömiä ja poikkeuksellisia olosuhteita voivat olla esimerkiksi viranomaismääräykset, ilmatilarajoitukset, sotatoimet, muut vakavat turvallisuusongelmat, kuten terrorismi, vakavat levottomuudet, merkittävät riskit ihmisten terveydelle kuten vakavan taudin esiintyminen matkakohteessa tai luonnonkatastrofit, kuten tulvat, maanjäristykset tai sääolosuhteet, jotka tekevät mahdottomaksi matkapakettisopimuksessa määritetyn turvallisen matkustamisen kohteeseen tai jotka muuten vaikuttavat merkittävästi matkan toteuttamiseen sovitulla tavalla. Myös keskeisten palvelujen, kuten sähkön tai veden saannin keskeytyminen esimerkiksi luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.

16.10. Jos matkustajan paluuta ei ole väistämättömien ja poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi mahdollista toteuttaa sovitun mukaisesti, matkanjärjestäjä vastaa tarvittavasta, mahdollisuuksien mukaan matkapakettisopimusta vastaavasta majoituksesta aiheutuvista kustannuksista enintään kolmelta yöltä, ellei kuljetusyhtiö tätä tee. Jos matkustajalla on paluukuljetukseen sovellettavan matkustajien oikeuksia koskevan Euroopan unionin lainsäädännön mukaan oikeus majoitukseen pidemmältä ajalta, sovelletaan tätä lain säädäntöä.

Matkanjärjestäjä ei saa vedota väistämättömiin ja poikkeuksellisiin olosuhteisiin vastuunsa rajoittamiseksi paluukuljetuksen viivästyessä, jos asianomainen kuljetuspalvelun tarjoaja ei saa vedota tällaisiin olosuhteisiin sovellettavan Euroopan unionin lainsäädännön nojalla.

Edellä mainittu kustannusvastuun rajoitus ei koske liikuntarajoitteista matkustajaa tai hänen saattajaansa, raskaana olevaa naista, ilman saattajaa matkustavaa alaikäistä eikä erityistä lääkinnällistä apua tarvitsevaa henkilöä, jos matkanjärjestäjälle on ilmoitettu viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua henkilön erityistarpeesta huolenpitoon.


17. Varausvirheet

Matkanjärjestäjän on korvattava ilman aiheetonta viivytystä matkustajalle vahinko, joka aiheutuu sen käyttämässä varausjärjestelmässä olevasta teknisestä puutteesta tai varausmenettelyn kuluessa tehdystä virheestä.

Matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen, jos varausvirhe johtuu matkustajasta tai kohdassa 16.9. tarkoitetuista väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista.

Varausvirhe voi johtua matkustajasta esimerkiksi silloin, kun hän antaa elinkeinonharjoittajalle virheellisen tai puutteellisen matkustajaa tai matkaa koskevan tiedon. Matkustajan kuuluu myös normaalin huolellisuusvelvoitteen mukaisesti tarkistaa saamansa asiakirjat, kuten varausvahvistus, ja ilmoittaa havaitsemistaan puutteista tai virheistä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle niin pian kuin mahdollista. Jos hän laiminlyö tarkistusvelvollisuutensa ja tästä aiheutuu hänelle vahinkoa, hänen myötävaikutuksensa voidaan ottaa huomioon määritettäessä hänelle maksettavaa vahingonkorvausta.


18. Muun lainsäädännön nojalla saadun korvauksen vähentäminen

Jos matkustajalle on myönnetty hinnanalennusta tai vahingonkorvausta matkustajien oikeuksia koskevan Euroopan unionin lainsäädännön tai kansainvälisten yleissopimusten nojalla, korvauksen määrä on vähennettävä näiden ehtojen nojalla myönnettävästä vastaavasta korvauksesta.

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan muilta tahoilta saamistaan matkapaketin virheeseen liittyvistä hyvityksistä matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle.


19. Korvausvaatimukset

19.1. Virhettä koskevan huomautuksen tekemisestä matkanjärjestäjälle määrätään kohdassa 12.

19.2. Korvausvaatimukset on esitettävä matkanjärjestäjälle kirjallisesti kohtuullisessa ajassa.

19.2.1. Asiakkaan tulee tehdä mahdolliset huomautukset ja reklamaatiot kohteessa oppaalle tai paikalliselle yhteistyökumppanille, jotta asiaan saataisiin tyydyttävä ratkaisu jo matkakohteessa. Asiakkaan tulee olla yhteydessä Minun lomani -osiosta löytyvään palvelupuhelinnumeroon. Emme voi käsitellä valituksia kotiinpaluun jälkeen, jollei niistä ole ilmoitettu oppaalle, palvelunumeroon tai paikalliselle yhteistyökumppanille. Reklamaatiot tulee tehdä aina kirjallisesti Apollomatkoille sähköisellä lomakkeella, joka löytyy täältä: https://www.apollomatkat.fi/apollosta/ota-yhteytta/palautelomake


20. Riita-asiat

Jos matkapakettisopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Matkustaja voi saattaa riita-asian myös kotipaikkansa käräjäoikeuden käsiteltäväksi.


21. Määrittelemättömän majoituksen erityisehdot

22.1. Määrittelemätön majoitus sisältää lennot ja majoituksen määrittelemättömässä matkakohteessa ja/tai hotellissa. Majoitus voi sijaita missä vain, myös ilmoitetun matkakohteen ulkopuolella. Hotelli ei välttämättä kuulu Apollomatkojen tavalliseen hotellivalikoimaan.

22.2. Määrittelemättömällä matkalla matkustava asiakas saatetaan matkan aikana siirtää toiseen majoituspaikkaan. Toisinaan majoitusta voi joutua vaihtamaan useammin kuin kerran.

22.3. Huoneessa on oma wc ja kylpyamme/suihku. Hintaan ei sisälly aterioita. Määrittelemättömällä matkalla on rajoitetut opaspalvelut.

22.4. Mikäli asiakas varaa useamman huoneen määrittelemättömällä majoituksella, tulee saman hotellin vahvistamisesta lisämaksu. Asiakkaan tulee olla tässä tapauksessa yhteydessä Apollomatkojen asiakaspalveluun matkan varauksen jälkeen.


22. Risteilyjen erityisehdot

Apollomatkojen reittilennoin toteutettaviin omatoimisiin risteilymatkoihin, joihin sisältyy lento + hotelli + risteily, sovelletaan Yleisten matkapakettiehtojen lisäksi reittilentojen erityisehtoja sekä alla olevia risteilymatkojen erityisehtoja.

Apollomatkojen reittilennoin toteutettavat risteilypaketit (lento + hotelli + risteily) ovat aina omatoimimatkoja. Lentoyhtiöiden sääntöjen mukaisesti Apollomatkojen kautta ostetut risteilymatkat eivät pääsääntöisesti ole muutettavissa tai peruttavissa. Risteilyt ovat omatoimimatkoja ilman opaspalveluja. Risteilyn hintaan sisältyvät ne palvelut, jotka ovat matkaohjelmassa määritelty matkan hintaan kuuluviksi.

Risteilypaketin ostaneen asiakkaan tulee saapua kohteeseen viimeistään risteilyä edeltävänä päivänä. Asiakas on itse vastuussa, että risteily ja lentoaikataulut sopivat yhteen niin meno kuin paluumatkalla. Asiakkaan tulee itse huolehtia, että varauksessa annetut tiedot ovat oikein ja että passi sekä tarvittavat matkustusasiakirjat ovat voimassa varustamoyhtiön määrittelemän ajan. Varaukselle tulee laittaa aina nimitiedot kuten passissa, vaikka passissa oleva etunimi ei olisikaan virallinen kutsumanimi. Lähes kaikille risteilyille pätee sääntö, jonka mukaan passi tulee olla mukana matkareitistä riippumatta. Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkan päättymisen jälkeen. Väliaikainen passi ei ole riittävä matkustusasiakirja risteilyillä. Asiakas vastaa itse passin ja viisumin hankkimisesta sekä niistä aiheutuvista kuluista. Asiakkaan tulee ottaa yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun, mikäli varausvahvistuksessa olevissa tiedoissa on virheitä.

Alle kuuden kuukauden ikäinen lapsi ei voi osallistua risteilylle, ja joillakin risteilyillä ikäraja on 12 kuukautta. Ikä lasketaan risteilyn ensimmäisestä päivästä. Alle 21-vuotiaat voivat lähteä risteilylle ainoastaan, mikäli matkaseurueessa on vanhempi tai joku muu 21 vuotta täyttänyt henkilö. Alle 18-vuotias ei voi matkustaa risteilyllä muiden kuin omien vanhempiensa kanssa, tai vanhempien/huoltajan valtuuttaman, samassa hytissä asuvan 21 vuotta täyttäneen valvojan kanssa. Alaikäisen matkustaessa muiden kuin omien vanhempien kanssa, tulee huoltajan toimittaa kaikki vaadittavat asiakirjat varustamolle tai laivaan nouseminen voidaan evätä. Mikäli alle 18-vuotias matkustaa vanhemman kanssa, jolla on eri sukunimi, tulee myös tällöin toimittaa vaadittavat asiakirjat varustamolle. Asiakkaan tulee varmistaa vaadittavat asiakirjat varustamoyhtiöltä tai Apollomatkojen asiakaspalvelusta.

Raskaana oleva matkustajan tulee ennen matkalle lähtöä tarkistaa laivavarustamoa koskevat säännöt raskaana matkustamiseen liittyen. Lentoyhtiö tai varustamo voivat vaatia englanninkielisen raskaustodistuksen. Mikäli 24 raskausviikkoa ylittyy matkan aikana, ei useimmille risteilylle voi lähteä.

22.1. Maksuehdot

Suorittamalla maksun asiakas hyväksyy nämä erityismatkaehdot. Risteilyvaraukset on mahdollista maksaa kahdessa osassa, jolloin ensimmäinen osa maksusta suoritetaan heti varauksen yhteydessä ja loppumaksu viimeistään 75 vrk ennen matkan alkua. Mikäli matkustaja ei suorita maksua määräaikaan mennessä, pidättää Apollomatkat oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen ilmoittamatta.

22.2. Asiakkaan tekemät peruutukset ja muutokset

Apollomatkat noudattaa lentoyhtiöiden omia peruutus- ja muutosehtoja, jotka eivät yleensä salli mitään muutoksia lipun kirjoittamisen jälkeen. Apollomatkojen kautta ostetut reittilentoliput kirjoitetaan heti oston yhteydessä eikä tämän jälkeen päivämäärän tai lennon muuttaminen ole lipun säännöistä johtuen aina mahdollista, vaan muutos käsitellään peruutuksena. Reittilennoilla nimenmuutos käsitellään usein peruutuksena ja uuden lentolipun varaamisena. Suurin osa muutoksista käsitellään peruutuksina ja uuden varauksen tekemisenä. Muutoksia koskevat muutoskulut ovat lentoyhtiökohtaisia ja kuuluvat asiakkaan maksettavaksi. Mikäli asiakas tarvitsee tarkat lentoyhtiökohtaiset peruutus- ja muutosehdot ennen ostopäätöstä, hän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun.

Risteilypakettia koskevien muutosten osalta peritään matkustajalta aina laivavarustamon, lentoyhtiön ja hotellin Apollomatkoilta perimät kulut sekä toimistokuluina 100 €/henkilö. Risteilypakettien peruutuksen katsomme tapauskohtaisesti noudattaen varustamojen, lentoyhtiöiden sekä hotellin peruutusehtoja. Lentojen ja hotellien osalta peruutusehdot on määritelty tarkemmin reittilentojen erityisehdoissa.

Mikäli matkustaja käyttää vain osan varatusta ja vahvistetusta risteilystä, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun. Jos matkustaja ei voi osallistua risteilylle passin, viisumin tai transit-viisumin kaltaisten tarvittavien asiapapereiden puuttumisen takia, hänellä ei ole oikeutta takaisinmaksuun.

22.3. Laivavarustamon tekemät muutokset

Laivavarustamo saattaa joutua muuttamaan ennakkoon suunniteltua risteilyreittiä sääolosuhteista tai johonkin muun turvallisuuteen liittyvästä syystä johtuen, joihin varustamo itse ei pysty vaikuttamaan. Tällaisessa tilanteessa matkustajalle ei makseta korvausta tai palauteta rahoja takaisin.

22.4. Matkavakuutus

Risteilyihin ei sisälly vakuutusta. Suosittelemme ottamaan vakuutuksen, joka sisältää peruutusturvan matkavarauksen yhteydessä mahdollisen peruutuksen tai sairastumisen varalta. Suosittelemme tarkistamaan aina matkavakuutuksen peruutusturvakohdan korvausmäärien rajoituksien vuoksi.

22.5. Muutokset

Apollomatkat ei vastaa matkanjärjestäjästä riippumattomista muutoksista eikä myöskään internet-sivuilla mahdollisesti olevista virheistä tiedoissa tai hinnoissa. Varaamme oikeuden muuttaa tietoja, järjestelyjä ja sopimusehtoja ennen sopimuksen syntymistä. Jos matkajärjestelyihin tulee muutoksia matkavarauksen tekemisen jälkeen, ilmoitamme niistä sähköpostitse tai puhelimitse. Jos matkustajan yhteystiedot muuttuvat varauksen jälkeen, on matkustajan velvollisuus ilmoittaa niistä välittömästi matkanjärjestäjälle.

22.6. Huomautukset ja reklamaatiot

Risteilyä koskevat reklamaatiot on tehtävä jo laivan henkilökunnalle. Muilta osin suoraan hotellille tai lentoyhtiölle. Reklamaatiot tulee tehdä aina kirjallisesti Apollomatkoille sähköisellä lomakkeella. Kirjallinen reklamaatio matkasta tulee esittää kohtuullisen ajan sisällä.


23. Pelkkien lentojen erityisehdot

Apollomatkat on lentolippujen välittäjä eikä ole vastuussa lennon puutteista. Lentoyhtiöitä koskee useat matkustajien oikeuksia säätelevät kansainväliset sopimukset, erityisesti siviili-ilmailua koskevat sopimukset, Montrealin yleissopimus ja Varsovan sopimus.

Pelkkien lentolippujen ostaminen ei kuulu matkapakettilain tai Yleisten matkapakettiehtojen piiriin. Alla olevat ehdot koskevat pelkkien lentojen ostamista.

Apollomatkat ei salli pelkkien lentolippujen ostamista ja näiden paketointia, hinnoittelua ja myymistä omien hotellien tai muiden maapalveluiden kanssa.

Pelkkien lentolippujen ostaminen jälleenmyyntiin on kielletty.

23.1. Sopimus

Pelkkien lentojen erityisehdot koskevat Apollomatkojen ja asiakkaan välistä sopimusta. Lentolippujen tilaaja, matkan päävaraaja, sitoutuu sopimukseen maksaessaan lennot Apollomatkojen maksuehtojen mukaisesti (katso alla kohta 23.4). Päävaraaja hyväksyy ehdot koko matkaseurueen puolesta varauksen teon yhteydessä.

23.2. Sopimuksen sisältö

Sopimus sisältää asiakkaan ja Apollomatkojen välillä sovitut palvelut ja järjestelyt, jotka on esitetty Minun lomani -osiosta löytyvässä vahvistuksessa tai sähköpostitse lähetetyssä vahvistuksessa. Suullisesti annetut tiedot ovat myös osa sopimusta. Asiakas on velvollinen tutustumaan kaikkiin tilauksen kannalta oleellisiin tietoihin.

Meno- ja paluulento tulee tehdä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli joku lippuun merkitty lento jää käyttämättä, esimerkiksi menolento, lentoyhtiö peruu matkan automaattisesti ja matkustaja(t) menettävät oikeuden paluumatkaan. Matkan käyttämättömiä osia ei hyvitetä ja koko matka katsotaan peruutetuksi.

Lentolippu on henkilökohtainen ja sen voi käyttää vain lipussa mainitut henkilöt. Meno- tai paluumatkaa ei voi siirtää toiselle henkilölle.

Poikkeus: Mikäli kyseessä on tilauslento ja olet sopinut Apollomatkojen kanssa etukäteen, että menomatkaa ei käytetä, voit käyttää paluumatkan. Tästä tulee olla erillinen tieto matkalipussa. Lennon käyttämätön osa ei oikeuta hyvitykseen.

23.3. Hinnat ja lipputyypit

Hintaan sisältyy pakolliset verot ja maksut. Huomaathan, että joissain maissa tulee lähdettäessä maksaa lentokenttävero, joka ei sisälly lipun hintaan. Summa vaihtelee eri maiden välillä ja se maksetaan lentokentällä.

Lipputyyppi «Pelkkä lento»:

Käsimatkatavarat: Sisältyy hintaan.

Kirjattu matkatavara: Lisämaksusta (ostetaan varaamisen yhteydessä). Finnairin lennolla sisältyy hintaan.

Lentoateriat: Lisämaksusta (ostetaan joko varaamisen yhteydessä tai jälkikäteen lentoyhtiön sivuilta).

Muutokset: Ei sallittu.

Peruutus: Lennon voi perua kuluttomasti 48 tunnin sisällä varaamisesta, kun peruutus tapahtuu viimeistään 46 päivää ennen lähtöä. Kun matkan varaamisesta on yli 48 tuntia: Viimeistään 45 päivää ennen lähtöä tehdyistä peruutuksista peritään varausmaksun osuus 200 €/matkustaja. 45-0 vrk ennen lähtöä: Lennon hinta veloitetaan kokonaisuudessaan.

Nimenmuutos: 50 € lisämaksusta.

Lipputyyppi «Pelkkä lento Flex»:

Joustavamman Pelkkä lento Flex -lipun voi ostaa varauksen yhteydessä lisähintaan 40 €/suunta/henkilö.

Käsimatkatavarat: Sisältyy hintaan.

Kirjattu matkatavara: Lisämaksusta (ostetaan varaamisen yhteydessä). Finnairin lennolla sisältyy hintaan.

Lentoateriat: Lisämaksusta (ostetaan joko varaamisen yhteydessä tai jälkikäteen lentoyhtiön sivuilta).

Muutokset: Sallittu jopa 14 päivää ennen lähtöä. Mahdollinen hintaero tulee maksaa.

Peruutus: Täysi hyvitys 48 tunnin sisällä varauksesta. Kun matkan varaamisesta on yli 48 tuntia: Kuluton peruutus viimeistään 30 päivää ennen lähtöä, pelkkä lento Flex -lisämaksua (40 €/henkilö/suunta) ei palauteta. Peruutus myöhemmin kuin 30 päivää ennen lähtöä: Lennon hinta veloitetaan kokonaisuudessaan, pelkkä lento Flex -lisämaksua (40 €/henkilö/suunta) ei palauteta.

23.4. Maksuehdot

Varausmaksu 200 €/henkilö (300 €/henkilö kaukomatkat) tulee maksaa varauksen yhteydessä. Loppumaksu erääntyy 45 vuorokautta ennen lähtöä. Jos lähtöön on aikaa 45 vuorokautta tai vähemmän, tulee koko lento maksaa varauksen yhteydessä.

23.5. Asiakkaan tiedot varauksella

Kaikkien varauksella olevien henkilöiden nimet on ilmoitettava varausvaiheessa. On erittäin tärkeää, että kaikki nimet kirjoitetaan, kuten ne on kirjoitettu passiin.

Päävaraajan on lisäksi annettava osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, joiden kautta hänet tavoittaa ennen matkaa sekä sen aikana. Mahdollisista yhteystietojen muutoksista tulee ilmoittaa Apollomatkoille välittömästi.

Päävaraaja on vastuussa siitä, että muu matkaseurue saa tietoa kaikista varaukseen liittyvistä asioista ja että heillä on tarvittaessa pääsy asiakirjoihin. Lisäksi päävaraaja on vastuussa siitä, että kaikki tilauksessa annetut tiedot ovat oikein. Virheelliset tai puutteelliset tiedot (mukaan lukien väärin kirjoitetut nimet) eivät ole peruste hyvitykseen tai kuluttomaan muutokseen.

Vain päävaraaja voi tehdä mahdollisia muutoksia matkaan. Myös Apollomatkojen tekemät muutokset ilmoitetaan päävaraajalle varauksen yhteydessä annettuun puhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen, ja päävaraajan tulee välittää tieto muille matkaseurueessa oleville henkilöille. Päävaraaja on myös vastuussa tilauksen maksamisesta maksuehdot-kohdan mukaisesti.

Päävaraajan tulee olla varaushetkellä vähintään 18-vuotias.

23.6. Muutokset ja peruutukset

«Pelkkä lento»

Muutokset: Ei sallittu.

Peruutus: Lennon voi perua kuluttomasti 48 tunnin sisällä varaamisesta, kun jos matkan alkuun on yli 45vrk. Kun matkan varaamisesta on yli 48h: Yli 45 vrk ennen lähtöä peruutuskuluina peritään varausmaksun osuus. 45-0 vrk ennen lähtöä tehdyissä peruutuksissa lennon hinta veloitetaan kokonaan.

Nimenmuutos: 50 € lisämaksusta.

«Pelkkä lento Flex»

Muutokset: Sallittu jopa 14 päivää ennen lähtöä. Mahdollinen hintaero tulee maksaa.

Peruutus: Lennon voi perua kuluttomasti 48 tunnin sisällä varaamisesta, kun peruutus tapahtuu viimeistään 31 päivää ennen lähtöä. Täysi hyvitys, kun lähtöön on vähintään 30 päivää aikaa. Pelkkä lento Flex -lisämaksua (40 €/henkilö/suunta) ei palauteta. 30-0 vrk ennen lähtöä: lennon hinta veloitetaan kokonaisuudessaan.

Nimenmuutos: Kuluton nimenmuutos 24 tuntia ennen lähtöä.

Apollomatkojen muutosturvaa ei voi tilata pelkkiin lentoihin. Jos matkavakuutuksessasi tai luottokortissasi ei ole peruutusvakuutusta, suosittelemme ostamaan peruutusvakuutuksen vakuutusyhtiöltäsi.

23.7. Muutokset koskien lentoaikoja, lentoyhtiöitä, lennon peruuntumista jne.

Lentoaikojen muutoksista, lentojen peruutuksista tai muista vastaavista tilanteista lähetetään tieto aina varauksen yhteydessä annettuun sähköpostiosoitteeseen. Matkan aikana ilmenneistä muutoksista lähetetään tiedot sekä sähköpostitse että varaukselle annettuun matkapuhelinnumeroon. Siksi on tärkeää, että päävaraaja on tavoitettavissa myös matkan aikana annetusta matkapuhelinnumerosta.

Matkustusasiakirjat ovat saatavilla Minun lomani -osiossa 14 vuorokautta ennen lennon lähtöä.

Monet lentoyhtiöt tekevät codeshare-yhteistyötä, joka tarkoittaa, että joko kaksi tai useampi lentoyhtiötä jakavat yhteisen lennon. Lentoyhtiö voi ostaa paikan toisen lentoyhtiön operoimalle lennolle ja myydä niitä eri lentonumerolla. Tarjotut tuotteet ja palvelut voivat vaihdella eri yhtiöiden välillä. Tieto operoivasta lentoyhtiöistä pyritään ilmoittamaan sekä varausvaiheessa, varausvahvistuksessa että matkalipussa, mutta toisinaan ilmoitus voi tulla myöhemmässäkin vaiheessa. Tällaista muutosta ei pidetä kuitenkaan merkittävänä puutteena, joten se ei ole peruste korvauksen saamiselle tai kuluttomalle peruutukselle.

23.8. Reklamaatiot

Reklamaatio on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä. Viivästymis-, peruutus- ja/tai ylivaraustapauksissa sovelletaan EU-asetusta N:o 261/04 ja kaikki tämän asetuksen mukaiset vaateet on osoitettava lentoyhtiölle.

23.9. Matkatavarat lennolla

Kirjattuun matkatavaraan ei tule laittaa arvoesineitä, kuten elektronisia laitteita, kameroita, tietokoneita, koruja, käteistä tms. Turvallisuussyistä vaarallisten aineiden tuominen matkustamoon tai niiden kuljettaminen kirjatussa matkatavarassa on kielletty. Vaarallisiksi aineiksi luokitellaan esimerkiksi erilaiset aseet, painekaasu, syövyttävät ja syttyvät aineet, maalit, ilotulitteet, myrkyt sekä bakteereja tai viruksia sisältävät aineet. Lue lisää vaarallisista aineista, kielletyistä esineistä ja muista matkatavarasäädöksistä lentoyhtiön verkkosivuilta.


24. Henkilötietojen käsittely

DERTOUR Nordic AB filial i Finland (Apollomatkat), y-tunnus 2322685-4, turvaa yksityisyyttäsi. Voit aina tuntea olosi turvalliseksi, kun luovutat henkilötietojasi Apollomatkoille.

Apollomatkat pidättää oikeuden käsitellä lainsäädännön sallimin tavoin asiakkaan henkilötietoja varattuun matkaan liittyviin palveluihin ja tuotteisiin, sekä niiden markkinointiin. Tietoja voidaan luovuttaa myös tarpeen vaatiessa Apollomatkojen yhteistyökumppaneille näihin tuotteisiin ja palveluihin liittyen.

Keräämme sinusta tietoja, joita annat esimerkiksi silloin, kun täytät tietosi varauslomakkeeseen mahdollisen matkavarauksen yhteydessä tai kun varaat lisäpalvelun ja annat nimesi, sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi, kun olet henkilökohtaisesti yhteydessä kohteissamme tai tapahtumissa, kun rekisteröidyt uutiskirjeen tilaajaksi, osallistut kilpailuun, vastaat kyselyihin/tutkimuksiin, kysyt kysymyksen Apollomatkojen asiakas- tai tukifoorumilla, lähetät sähköpostia, soitat meille tai otat yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun. Tiedot voivat koskea sinua tai muita henkilöitä varauksellasi. Tiedot voivat olla myös arkaluontoisia henkilötietoja, koskien esimerkiksi terveydentilaa tai allergioita.

Apollo vastaa siitä, että henkilötietojasi käsitellään sovellettavan lainsäädännön mukaisesti. Tulemme pyynnöstäsi tai omasta aloitteestamme oikaisemaan, anonymisoimaan, poistamaan tai täydentämään tietojasi, jotka ovat virheellisiä, puutteellisia tai harhaanjohtavia.

Apollolla on tietosuojavastaava, jonka tehtävänä on mm. valvoa, että henkilötietovastaava käsittelee henkilötietojasi sovellettavan lainsäädännön mukaisesti. Apollon tietosuojavaltuutettu on tavoitettavissa sähköpostiosoitteessa: tietosuojavastaava@apollomatkat.fi tai tavallisella kirjeellä osoitteessa: DERTOUR Nordic AB, Att: ”Dataskyddsombud”, Box 45439, 104 31 Stockholm.

Saat lisätietoa henkilötietojen käyttötarkoituksesta osoitteesta https://www.apollomatkat.fi/apollosta/yksityisyys-ja-tietosuoja/henkilotiedot.