Arvoesineet ja rahat
Useimmissa hotelleissamme ja monissa huoneistohotelleissamme on saatavilla tallelokeroita arvoesineiden ja rahan säilyttämistä varten. Löydät tiedon tallelokerosta hotellikuvauksesta ”Tietoa”-välilehdeltä. Suosittelemme, että vuokraat tallelokeron matkasi ajaksi. Jotkin hotellit perivät tallelokerosta maksun, joka suoritetaan aina paikan päällä kohteessa. Ota yhteyttä henkilökuntaamme mikäli omassa hotellissasi/huoneistohotellissasi ei ole talletusmahdollisuutta. Neuvomme lähimmän vaihtoehdon.
Huomioi, että monissa vakuutuksissa on yläraja käteisen rahan korvaamiselle. Tarkista vakuutuksesi ennen matkaa ja osta kauttamme Goudan matkavakuutus.
Ateriat
Tiedon hintaan sisältyvistä aterioista löydät hotellikuvauksesta. Aterioiden sisältö voi olla esimerkiksi seuraavaa:
Aamiainen:
Voita, leipää, marmeladia, kahvia/teetä ja joskus appelsiinimehua.
Aamiaispöytä/Aamiaisbuffet:
Runsas aamiainen, johon voi sisältyä esim. juustoa, kinkkua, salamia, kananmunia, jogurttia ja hedelmiä, erilaisia marmeladeja, makeita leivonnaisia ynnä muuta. Valikoima vaihtelee hotellikohtaisesti.
Puolihoito:
Aamiainen ja illallinen. Joissakin hotelleissa illallinen voidaan korvata lounaalla. Ruokajuomat eivät sisälly hintaan ellei hotellikuvauksessa ole toisin mainittu. Hotellista riippuen lapsille voi olla tarjolla oma menu.
Täysihoito:
Aamiainen, lounas ja illallinen. Ruokajuomat eivät sisälly hintaan. Hotellista riippuen lapsille voi olla tarjolla oma menu.
Täysihoito ruokajuomilla:
Aamiainen, lounas ja illallinen. Ruokajuomat sisältyvät hintaan. Hotellista riippuen lapsille voi olla tarjolla oma menu.
All Inclusive:
Majoitus, johon sisältyy kaikki ruokailut hotellilla, juomia (myös alkoholijuomia) sekä osassa hotelleista erilaisia välipaloja. Sisältää usein myös aktiviteetteja. Useimmissa hotelleissa on valittavissa useita ravintoloita ja baareja. Juomien ja välipalojen määrä ja laatu vaihtelevat hotellikohtaisesti. Useimmiten paikalliset juomat sisältyvät hintaan. Hotellista riippuen lapsille voi olla tarjolla oma menu. Tutustu All Inclusive -hotelleihimme.
Soft All Inclusive:
Majoitus, johon sisältyy kaikki ruokailut hotellilla, alkoholittomia juomia sekä erilaisia paikallisia välipaloja. Sisältää usein myös aktiviteetteja. Useimmissa hotelleissa on valittavissa useita ravintoloita ja baareja. Juomien ja välipalojen määrä ja laatu vaihtelevat hotellikohtaisesti. Useimmiten paikalliset alkoholittomat juomat sisältyvät hintaan. Hotellista riippuen lapsille voi olla tarjolla oma menu.
Lähtöpäivänä ei välttämättä ole saatavilla puoli- tai täysihoidon aterioita tai All Inclusivea. Ennen aamiaisaikaa lähdettäessä aamiaista ei aina ole tarjolla tai se on normaalia rajoitetumpi.
Huomioi, että kaikilla samalla varauksella olevilla henkilöillä tulee olla samat ateriat. Esimerkiksi lapsille ei voi ostaa All Inclusive -pakettia mikäli vanhemmilla on hotellissa pelkästään aamiainen.
Ateriavaraus alkaa sisäänkirjautumisen yhteydessä. Ateriat ovat saatavilla kotiinlähtöpäivänä klo 12.00 asti eli uloskirjautumiseen saakka.
Joulun ja uudenvuoden illallinen
Jos matkustat joulun ja uudenvuoden aikana ja ostat aterioita, joskus joulu ja/tai uudenvuoden illallinen sisältyy hintaan. Hotellit kutsuvat näitä "gaala-illallisiksi", ja miten juhlia juhlitaan, riippuu hotellista ja kohteesta.Joissain hotelleissa on kunnon juhlat ja äänekästä musiikkia, toisissa juhlat ovat pienimuotoisempia ja hiljaisempia.
Allergiat ja erikoisruokavaliot
Erikoisruokavaliot (esimerkiksi laktoositon tai gluteeniton ruokavalio) eivät ole lomakohteissa niin tunnettuja kuin Suomessa. Emme valitettavasti pysty takaamaan allergioista tai ruokavaliosta johtuvia erikoisaterioita. Osassa hotelleja on mahdollista jossakin määrin huomioida erikoisruokavaliot, mutta valikoima ei ole välttämättä yhtä laaja kuin normaali valikoima.
Valitettavasti meillä ei ole yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä eri hotellit tarjoavat allergikoille sopivien ruokien osalta. Asiaa on siis selvitettävä erikseen kunkin yksittäisen hotellin kanssa.
Erikoisruokavaliotoiveesta kannattaa kuitenkin aina ilmoittaa varauksen yhteydessä etukäteen ja kertoa myös hotelliin saavuttaessa ruokavaliosta ravintolan henkilökunnalle, jotta he voivat huomioida asian mahdollisuuksien mukaan.
Eläimet ja hyönteiset
Lomakohteissa saattaa esiintyä hyttysiä, muurahaisia, kärpäsiä, torakoita ja muita hyönteisiä. Erilaiset kovakuoriaiset, torakat ja muurahaiset ovat yleisiä, ja niitä saattaa olla myös korkeatasoisissa hotelleissa. Mikäli hyönteisistä on sinulle haittaa, voit ostaa useimmista apteekeista ja päivittäistavarakaupoista tehokkaita karkotteita ja lääkkeitä. Yleensä hyönteisongelma pienenee, kun et jätä huoneeseen ruokaa. Oppaamme ja hotellin henkilökunta neuvovat mielellään mistä saat apua mahdollisiin hyönteisten aiheuttamiin haittoihin.
Hotellit sijaitsevat usein muun asutuksen keskellä tai läheisyydessä. Tämä tarkoittaa sitä, että naapurinasi saattaa asua aaseja, lampaita, kukkoja, kanoja ja muita eläimiä. Kissat ja koirat kulkevat usein ulkona vapaasti.
Etäisyydet
Hotellitiedoissa ilmoitetut etäisyydet ovat lähimmälle uimakelpoiselle rannalle sekä lähimpään keskukseen, joka ei välttämättä ole kohteen suurin tai parhain. Kaikki etäisyydet on mitattu hotellin tontin rajalta.
Hotellit ja huoneistohotellit
Hotellikuvauksesta löydät joukon symboleja (keltaisia aurinkoja), joiden toivomme helpottavan sinua löytämään haluamasi tasoisen majoituksen. Luokittelu on Apollomatkojen oma ja noudattaa matkakohteen standardeja ja perinteitä. Siksi eri maiden luokituksia on vaikeaa verrata keskenään.
Kaksi aurinkoa vastaa matkakohteen yksinkertaisinta majoitusta. Plus-merkki osoittaa, että hotelli on hieman luokkansa keskimääräistä majoitusta parempi. Otamme luokituksessa huomioon hotellin tai huoneistohotellin muut palvelut sekä huoneen tason. Hotelli, jossa on keskitasoisia huoneita voi saada plus-merkin mikäli sillä on esimerkiksi uima-allas, puutarha tai tenniskenttä. Huoneistohotelli, jolla ei ole palveluita, kuten ravintolaa tai uima-allasta, luokitellaan huoneistojen tason ja varustelun mukaan.
Internetsivujemme kuvat ovat joskus ns. laajakuvia, jolloin hotelli, uima-allas ja huoneet saattavat näyttää suuremmilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Huomaa, että hotelleilla on huoneita myös muualla kuin mitä kuvista näkyy. Joihinkin hotelleihin kuuluu myös useita erillisiä rakennuksia, jotka kaikki eivät näy kuvissa. Myös huoneet voivat olla eri kokoisia ja erilaisia tyyliltään/sisustukseltaan kuin internetsivujen kuvan esimerkkihuone.
Mikäli sinulla on jotain, josta haluat huomauttaa tai olet löytänyt asiavirheen internetsivuiltamme, pyydämme sinua kertomaan niistä meille sähköpostitse osoitteeseen [email protected]
Vastavalmistuneet hotellit
Kun uusi hotelli avataan, kaikki ei aina suju täysin suunnitelmien ja aikataulujen mukaan. Kaikki hotellin palvelut eivät välttämättä ole täysin toiminnassa, tavaratoimituksissa voi olla viivytyksiä tai saattaa tulla lyhyitä sähkökatkoksia tai muita teknisiä ongelmia.
Uusien hotellien kohdalla sivuillamme esitetyt kuvat ovat usein tietokoneella tehtyjä havainnekuvia, joiden tarkoituksena on havainnollistaa sitä, miltä hotelli tulee näyttämään. Toisinaan muutokset ovat kuitenkin mahdollisia, ja havainnekuvat voivat erota todellisesta lopputuloksesta.
Internet hotellilla
Internet-yhteys hotellilla
Monissa hotelleissa on wifi, mutta yhteyden laatu ei ole yhtä nopea tai stabiili kuin Suomessa. Samassa verkossa on usein monia käyttäjiä ja verkko voi kattaa laajan alueen. Apollomatkat ei ole vastuussa hotellin internet-yhteyden/wifin laadusta.
Lisätietoja huoneistoista
Hotellien huoneistot eivät ole yhtä hyvin varusteltuja kuin huoneistomme kotona. Yleisimmin varustukseen kuuluu sängyt, muutama huonekalu sekä keittiötarvikkeet. Lakanat ja pyyhkeet kuuluvat aina varustukseen.
Keittiön varustus sopii useimmissa tapauksissa yksinkertaiseen ruoanlaittoon. Huoneistot, joissa sanotaan olevan perus- tai yksinkertainen keittiövarustus, täyttävät maan turistiorganisaation minimivaatimuksen keittiövarustuksesta. Tämä tarkoittaa yleensä, että huoneistossa on: lasi, muki, lautanen, ruokailuvälineet per henkilö, kattila ja paistinpannu. Joissakin huoneistossa varustelu on hieman parempi. Juustohöylä, perunankuorimaveitsi ja kahvinkeitin kuuluvat varustukseen hyvin harvoissa tapauksissa. Käyttötavarat kuten puhdistusaineet, tiskiharja, talouspaperi ja tiskirätti eivät sisälly matkan hintaan.
Viemäriputket ovat usein hyvin kapeita. Monissa hotelleissa, etenkin Kreikassa, pyydetään laittamaan vessapaperi wc-istuimen vieressä olevaan roska-astiaan. Liukuesteitä ja suihkuverhoja ei yleensä ottaen ole. Sekä huoneistojen kokonaistila että pohjaratkaisu saattavat vaihdella samassa huoneistohotellissa. Huoneiden äänieristys saattaa olla heikko. Lisäksi ikkunat ovat yleensä yksinkertaiset, joten esimerkiksi liikenteen äänet kantautuvat huoneisiin.
Huomaathan että osassa valikoimamme hotelleista voi olla saatavilla useita hintaluokkia samasta huonetyypistä. Huoneen varustelussa, koossa tms. ei kuitenkaan ole eroa ellei sitä ole erikseen varausvaiheessa mainittu.
Yksiöt ovat yleensä pieniä, ja koostuvat yhtenäisestä makuu- ja oleskelutilasta (joskus vain tavallinen hotellihuone) sekä keittonurkkauksesta. Ruokailutila on yleensä parvekkeella tai terassilla.
Kaksiot koostuvat yleensä makuuhuoneesta ja keittiöstä tai makuuhuoneesta ja yhdistetystä keittiö/olohuoneesta. Ruokailutila on joskus parvekkeella tai terassilla. Joissakin huoneistoissa on kaksi erillistä makuuhuonetta ja yhdistetty keittiö/eteinen sekä ruokailutila parvekkeella tai terassilla.
Kolmiot voivat vaihdella kooltaan ja pohjaratkaisultaan. Muutamia tavallisia ratkaisuja ovat: kaksi erillistä makuuhuonetta, yhdistetty olohuone lisävuoteella ja keittiö. Ruokailutila on joko olohuoneessa tai parvekkeella/terassilla. Kolme erillistä makuuhuonetta, joista yhdessä yhdistetty keittiö. Myös muunlaisia vaihtoehtoja esiintyy.
Kampanjahuoneet ovat määrittelemättömiä huonetyyppejä, eikä huone ole välttämättä mikään Apollomatkojen sivuilla hotellikuvauksessa mainituista huonetyypeistä. Kampanjahuoneissa ei voida ennalta taata ulkotilaa, sijaintia tai näkymää.
Huomaa, että pohjaratkaisut ja huoneet voivat vaihdella hyvinkin paljon eri matkakohteiden välillä, kuten myös varustelutaso hyvin yksinkertaisesta paremmin varusteltuun. Jos huoneistossa on minibaari, sitä ei voi käyttää jääkaappina omille ostoksille.
Internetsivujemme hotellikuvauksissa olevat huonekuvat ovat tyyppiesimerkkejä. Kuvat ovat joskus ns. laajakuvia, jolloin hotelli, uima-altaat ja huoneet näyttävät suuremmilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Huomioi, että hotellilla on huoneita myös muualla kuin mitä kuvista saattaa päätellä, eivätkä kaikki huoneet ole samankokoisia tai -näköisiä. Jotkin hotellit myös koostuvat useista erillisistä rakennuksista, jotka kaikki eivät välttämättä näy kuvissa.
Ulkotila ja näköala
Hotellin kuvauksessa on kerrottu, minkälainen ulkotila huoneessa/huoneistossa on. Varattu ulkotila mainitaan myös varausvahvistuksessa ja matkalipussa. Ulkotila saattaa olla kalustettu vähemmälle henkilömäärälle, kuin mitä huoneeseen/huoneistoon mahtuu. Valittavissa oleva näkymä mainitaan matkan varausvaiheessa ja tämä ilmoitetaan lisäksi varausvahvistuksessa ja matkalipussa. Vahvistettu näköala on yleensä lisämaksullinen.
Merinäköala
Mikäli olet varannut merinäköalan, on huoneen/huoneiston ulkotilasta suora merinäkymä.
Rajoitettu/osittainen merinäköala
Mikäli olet varannut rajoitetun merinäköalan, rajoittaa näköalaa esimerkiksi kasvillisuus, toinen rakennus tai näköala on viistottain merelle.
Näkymä altaalle
Mikäli olet varannut näkymän altaalle, on huone/huoneisto altaan puolella rakennusta. Näkymä ei ole välttämättä suora altaalle.
Melu ja häiriöt
Etenkin suurissa lomakeskuksissa sijaitsevien hotellien lähistöllä on paljon ravintoloita, baareja, yökerhoja ja paikallisliikennettä, joiden äänet saatetaan kokea häiritsevänä päivisin ja iltaisin. Myös hotellin oma viihdeohjelma saattaa toisinaan olla äänekästä. Ohjelman tulisi kuitenkin hiljentyä viimeistään klo 24.00. Jos haluat varmistaa rauhan ja hiljaisuuden lomallesi valitse hotelli, joka kuvauksemme mukaan sijaitsee rauhallisella alueella ja tiheään asutun alueen ulkopuolella. Useimmilla hotelleilla on säännöt kaikkien viihtyvyyden varmistamiseksi, mutta valitettavasti joskus muut hotellivieraat saattavat aiheuttaa häiriötä. Apollomatkojen henkilökunta auttaa sinua puuttumaan asiaan, mikäli ilmoitat siitä. Kehittyvissä kohteissa saattaa olla toisinaan rakennustyömaita, jotka saatetaan kokea häiritsevänä. Näihin on meidän matkanjärjestäjän ominaisuudessa vaikeaa puuttua. Hotellikuvauksen yhteydessä ilmoitetaan yleensä häiritsevistä rakennustyömaista hotellin välittömässä läheisyydessä.
Kahden hengen huone
Kahden hengen huoneella tarkoitetaan kahdelle henkilölle soveltuvaa huonetta, jossa on kaksi erillistä sänkyä, parivuode tai King size -vuode. Emme koskaan myy "mies-/naispaikkaa", eli kahden hengen huonetta puoliksi, mikäli et matkusta yhdessä toisen henkilön kanssa.
Viemäriputket ovat usein hyvin kapeita. Monissa hotelleissa, etenkin Kreikassa, pyydetään laittamaan vessapaperi wc-istuimen vieressä olevaan roska-astiaan. Liukuesteitä ja suihkuverhoja ei yleensä ottaen ole. Huoneiden äänieristys saattaa olla heikko. Lisäksi ikkunat ovat yleensä yksinkertaiset, joten esimerkiksi liikenteen äänet kantautuvat huoneisiin.
Huomaathan että osassa valikoimamme hotelleista voi olla saatavilla useita hintaluokkia samasta huonetyypistä. Huoneen varustelussa, koossa tms. ei kuitenkaan ole eroa ellei sitä ole erikseen varausvaiheessa mainittu.
Lastenrattaat ja pinnasängyt
1, 2 ja 3 viikon valmismatkojen perhehotelleissa voit vuokrata pinnasänkyjä alle kaksivuotiaille lapsille. Varauksen teet myyntipalvelumme kautta ja maksu suoritetaan lomamatkan loppumaksun yhteydessä. Apollo Mondo Family -hotelleissa on mahdollista vuokrata myös lastenrattaat.
Myös osassa muita hotellejamme on varattavissa pinnasänkyjä. Pinnasängyt varataan ja maksetaan hotellissa paikan päällä.
Huomaa, että laatuvaatimukset ovat usein suppeammat kuin Suomessa. Huomaathan myös, ettemme voi taata pinnasängyn saatavuutta. Kerro varausta tehdessäsi toiveestasi saada pinnasänky, niin välitämme toiveesi hotellille. Hotellin henkilökunta auttaa sinua mahdollisuuksiensa mukaan paikan päällä lomakohteessa.
Valmismatkoissa joustavin matka-ajoin tarkasta pinnasängyn saatavuus hotellistasi.
Matkat ennen sesonkia ja sen jälkeen
Matkakohteen luonne saattaa vaihdella ajankohdan mukaan. Yksi seikka on yleinen: ennen ja jälkeen varsinaisen sesongin, myös vilkkaat matkakohteet ovat rauhallisia ja korkean sesongin aikaan rauhalliset kohteet vilkkaita.
Korkeasesongin aikaan matkakohteissa on usein erilaisia huveja ja aktiviteetteja. Myös palvelu hotelleissa ja ravintoloissa voidaan kokea kiireiseksi. Korkeasesongin ulkopuolisena aikana palvelu koetaan usein paremmaksi. Huomioithan kuitenkin, että alku-/loppukaudesta palveluja on saatavilla rajoitetummin ja esimerkiksi osa ravintoloista ja kaupoista ei ole avoinna. Aurinkotuolien vuokraus ja ohjelmapalvelut eivät aina ala sesongin kanssa samaan aikaan, ja joskus ne saattavat päättyä aiemmin kuin itse sesonki. Matalasesongin aikaan retkiaikatauluissa saattaa ilmetä muutoksia sääolosuhteista tai alhaisesta matkustajamäärästä johtuen.
Meno- ja paluumatka
Lentoaikatauluihin voi tulla muutoksia lyhyelläkin aikataululla Apollomatkoista riippumattomista syistä, kuten sääolosuhteiden takia, joka saattaa aiheuttaa aikaistuneen lähdön, odotusaikoja ja yöpymisiä.
1, 2 ja 3 viikon valmismatkat
1, 2 ja 3 viikon valmismatkoilla oppaat vahvistavat kotiinpaluuajat lopullisesti matkakohteessa. Kohdekuvauksissa kerrotut bussi- ja laivamatka-aikataulut sisältyvät matkustusaikaan. Lomakohteesta lähdön ja lennon välillä saattaa olla odotusaikaa. Joskus kuljetus tehdään yhteisesti monen lennon kanssa. Tästä syystä voit joutua odottamaan lentokentällä ennen lähtöä. Pidempien odotusaikojen aikana Apollomatkojen henkilökunta huolehtii matkatavaroista.
Tietyissä matkakohteissa ja yhdistelmämatkoilla matkakohteen vaihto tapahtuu lentokentän kautta. Lisäviikoksi jäävä matkustaja siirtyy yhteisbussilla kotiin palaavien kanssa lentokentälle odottamaan uusien tulokkaiden kanssa matkaa uuteen kohteeseen. Usein tämä tarkoittaa 2–3 tunnin odotusaikaa.
Osassa matkakohteitamme matka jatkuu lennon jälkeen yhteysaluksella lomasaarelle. Joissakin matkakohteissa voi joutua odottamaan tunnista useampaan tuntiin, koska samalla yhteysaluksella matkustavat myös useat muut turistit, joiden lennot saapuvat ennen tai jälkeen sinun lentosi. Odotusaikaa voi olla niin meno- kuin paluumatkalla. Saat tiedon laivojen aikataulusta oppaalta kohteessa. Odotusajan voit käyttää hyödyksesi aloittamalla lomasi: tutustu paikalliseen kulttuuriin, nauti pitkä lounas tai pulahda meressä uimassa – kysy myynnistämme lisätietoa aktiviteeteistä.
Lopullisen arvion mahdollisesta odotusajasta saat saapuessasi matkakohteesi lentokentälle. Pidempien odotusaikojen aikana Apollomatkojen henkilökunta huolehtii matkatavaroista, muista vain ottaa käsimatkatavaroihin lomakohteen ilmastoon sopivat vaatteet ja aurinkorasva.
Valmismatkat joustavin matka-ajoin
Matkustaja huolehtii itse lentoaikatauluista ja lentokenttäkuljetuksesta.
Retket
Koe lomallasi enemmän lähtemällä retkelle. Tunne historian siipien havina antiikin Kreikassa, kiipeä tulivuorelle Teneriffalla tai lähde yösukellukselle Thaimaassa. Varaa paikkasi Apollomatkojen retkelle, ja näet lomallasi muutakin kuin rantaelämää.
Useimmissa rantalomakohteissamme on tarjolla kattava retkivalikoima, josta löydät varmasti mieleisesi retken. Löydät linkin retkivalikoimaan kunkin matkakohteen sivulta. Retket ovat joko suomenkielisen tai skandinaavisen Apollon henkilökunnan järjestämiä, tai paikallisten kumppaneidemme matkakohteessa englanniksi toteuttamia. Osa retkistä on varattavissa etukäteen ja osa paikan päällä kohteessa.
Huomioithan, että yleensä retket maksetaan pankkikortilla. Vahvistukseen saatat tarvita tunnuslukulistat/mobiiliavaimen.
Siivous
1, 2 ja 3 viikon valmismatkat
Siivous voidaan tehdä joko aamu- tai iltapäivällä. Siivouskertojen määrän huoneistoissa löydät kunkin hotellin esittelystä täällä internetsivuillamme. Huoneiston tai hotellihuoneen siivoukseen sisältyy yleinen puhdistaminen. Siivoja pesee tai pyyhkii lattian, pyyhkii pöytien pinnat, puhdistaa osittain tai kokonaan kylpyhuoneen, vie roskat ja petaa sängyt. Keskitason hotelleissa lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan yleisesti kerran tai kaksi kertaa viikossa.
Huoneistoissa asukkaat vastaavat itse tiskaamisesta ja keittiön puhtaudesta, joskus myös roskien ulos viemisestä. Tulopäivän siivous lasketaan mukaan hotellikuvauksessa esitettyihin siivouskertoihin. Määrittelemättömään majoitukseen ei sisälly siivousta.
Valmismatkat joustavin matka-ajoin
Siivouskäytännöt vaihtelevat hotelleittain. Kysy asiasta tarkemmin omasta hotellistasi.
Sisään- ja uloskirjautuminen
Kansainvälisten hotellisäännösten mukaan sisäänkirjautuminen alkaa klo 15.00 saapumispäivänä. Monet hotellit pyytävät luottokorttitiedot takaukseksi sisäänkirjautumisen yhteydessä. Mikäli luottokorttia ei ole, hotelli saattaa vaatia käteispantin.
Uloskirjautuminen tapahtuu viimeistään klo 12.00, joskus jopa aikaisemmin. Tämän jälkeen siivoojat valmistelevat huoneen seuraavaa vierasta varten. Sen jälkeen siivoajien on saatava tilaisuus valmistella huoneet. Tämä pätee, vaikka lähtösi olisi vasta illalla tai yöllä. Lähtöpäivänä hotelli voi, saatavuuden mukaan, tarjota kotiinlähteville matkustajille yhteisen puku-, lepo- ja suihkuhuoneen.
Toisinaan matkatavaroista tulee huolehtia itse ennen sisäänkirjautumista ja uloskirjautumisen jälkeen.
Timeshare/lomaosakemyyjät
Tulet todennäköisesti törmäämään matkakohteessa lomaosakemyyjiin. Esimerkiksi Kanariansaarilla ja Dominikaanisessa tasavallassa tämä on yleistä. Kehotamme, ettet tee heidän kanssaan minkäänlaista sopimusta tai osamaksua. Apollomatkoilla ei ole mitään tekemistä tämäntyyppisen liiketoiminnan kanssa.
Lisää aiheesta kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla.
Uima-allas
Välimerellä uima-altaat ovat harvoin lämmitettyjä. Ne voivat olla suljettuina sesongin ulkopuolisina aikoina, etenkin jos sää on viileä. Veden lämpötila on usein noin 22 astetta, mutta on hieman viileämpää iltaisin auringon laskettua ja aamuisin ennen kuin aurinko ehtii lämmittää veden sekä huonolla säällä.
Makeanvedenallas on allas, missä on kloorivettä. Suolavesiallas on suolavettä, missä ei ole klooria.
Lapset uima-altaassa
Apollomatkat suosittelee, että pikkulapsille otetaan matkalle mukaan uimavaipat uima-altaissa käytettäväksi.
Vesi, lämmitys, sähkö ja ilmastointi
Monissa matkakohteissa saattaa törmätä veden säännöstelyyn. On tavallista, että katolla säiliössä oleva vesi lämmitetään aurinkoenergialla, mikä tarkoittaa, ettei vesi ole yhtä lämmintä huonolla säällä tai monen hotellivieraan ollessa suihkussa samanaikaisesti. Huomioi, että sähkö-, öljy- ja vesikatkoksia sekä lämpimän veden katkoksia saattaa esiintyä.
Hotelleja lämmitetään tarpeen mukaan keskuslämmityksellä. Joissakin hotelleissa on ilmastointi, joskus huonekohtaisesti. Jotkin hotellit perivät paikan päällä maksun ilmastoinnista, tämän tiedon saat hotellin kuvauksesta. Ilmastointi on usein käytössä vain tiettyyn aikaan vuorokaudesta. Varsinaisen sesongin ulkopuolisina aikoina ilmastointi on harvoin käytössä. Ota huomioon ympäristö ja säästä energiaa!
Vuoteet
Lisävuodealennus lapsille ja aikuisille
Useimmiten huoneeseen voi laittaa lisävuoteen. Lisävuode on usein vuodesohva/tuoli/laverisänky, joka tarkoittaa, ettei se ole yhtä mukava kuin tavallinen sänky. Huoneet ja huoneistot ovat yleensä suunniteltu kahdelle hengelle, joten oleskelutila vähenee huomattavasti, mikäli huoneeseen laitetaan lisävuode. Mutta koska lisävuode on yksinkertaisempi vaihtoehto kuin oikea sänky, saat siitä myös alennusta!
Joissakin hotelleissa on lisävuoteita vain lapsille ja joissakin matkakohteissa lapset jakavat vuoteen vanhempien kanssa. Kysy lisää asiakaspalvelustamme. Ja varaa ajoissa, koska lisävuoteiden lukumäärä on rajoitettu. Huomioi, että sijauspatjoja ei yleensä ottaen ole käytössä tavallisissa sängyissä tai lisävuoteissa ulkomailla.
Kaupunkikohteissa hotellihuoneisiin ei useimmiten mahdu lisävuode. Tarkasta tämä hotellistasi.
Yhden hengen huone
Useimmissa hotelleissa on vain muutamia yhden hengen huoneita, jotka ovat tästä syystä usein myös kalliimpia. Yhden hengen huoneen koko, laatu ja sijainti saattavaa myös joskus olla kahden hengen huoneita huonompi. Joinakin ajankohtina kahden hengen huoneita tai huoneistoja voidaan tarjota yhden hengen käyttöön. Tällöin tulee hotellikohtainen vajaakäyttölisästä, joka voi vaihdella ajankohdasta riippuen.
Lentokenttäkuljetukset
Kuljetukset lomakohteessa
Lentokenttäkuljetukset eivät normaalisti sisälly matkan hintaan.
Alle 2-vuotiaat sylilapset matkustavat lentokenttäkuljetuksen aikana aikuisen sylissä, eikä heille ole varattu omaa paikkaa. Turvaistuinta ei ole mahdollista varata kuljetuksen ajaksi.
Tilaus- ja reittilennoin toteutettaville valmismatkoille voit ostaa edestakaiset lentokenttäkuljetukset varausvaiheessa. Osta lentokenttäkuljetus lomallesi
Lentokenttäkuljetukset maksavat noin 17-65 euroa. Apollomatkojen opas ei yleensä ole mukana lentokenttäkuljetuksessa.
Poikkeuksena ovat yhdistelmämatkat, joissa kuljetus sisältyy automaattisesti matkan hintaan. Tarkemmat tiedot kuljetuksista löydät kunkin matkakohteen sivuilta.
Digitaaliset palvelut
Osassa hotelleista jotkut palveluista saattavat olla digitaalisia, jonka vuoksi suosittelemme ottamaan matkalle mukaan älypuhelimen tai tabletin. Digitaalisia palveluita voivat olla esimerkiksi retkivaraukset, ravintoloiden ruokalistat sekä lisätiedot ryhmäliikuntatunneista, jotka saattavat löytyä digitaalisen QR-koodin takaa.
Matkustaja-, ympäristö- ja majoitusvero
Osassa matkatkohteista on käytössä pakollisia matkustaja-, ympäristö- tai majoitusveroja eri syistä. Maksu on paikallisten viranomaisten keräämä, ja maksetaan aina kohteessa oleskelun yhteydessä. Vero on henkilökohtainen ja vaihtelee esimerkiksi yöpymisten lukumäärän ja majoituksen tason mukaan. On tärkeää huomioida, että vero tulee maksaa suoraan kohteessa eikä ole neuvoteltavissa Apollomatkojen kautta. Verot voivat muuttua lyhyellä varoitusajalla ja ilman varoitusta.