Pelkkien lentojen erityisehdot

Pelkkien lentolippujen erityisehdot

Apollomatkat on lentolippujen välittäjä eikä ole vastuussa lennon puutteista. Lentoyhtiöitä koskee useat matkustajien oikeuksia säätelevät kansainväliset sopimukset, erityisesti siviili-ilmailua koskevat sopimukset, Montrealin yleissopimus ja Varsovan sopimus.

Pelkkien lentolippujen ostaminen ei kuulu matkapakettilain tai Yleisten matkapakettiehtojen piiriin. Alla olevat ehdot koskevat pelkkien lentojen ostamista.

Apollomatkat ei salli pelkkien lentolippujen ostamista ja näiden paketointia, hinnoittelua ja myymistä omien hotellien tai muiden maapalveluiden kanssa.

Pelkkien lentolippujen ostaminen jälleenmyyntiin on kielletty.

1. Sopimus

Pelkkien lentojen erityisehdot koskevat Apollomatkojen ja asiakkaan välistä sopimusta. Lentolippujen tilaaja, matkan päävaraaja, sitoutuu sopimukseen maksaessaan lennot Apollomatkojen maksuehtojen mukaisesti (katso kohta 4). Päävaraaja hyväksyy ehdot koko matkaseurueen puolesta varauksen teon yhteydessä.

2. Sopimuksen sisältö

Sopimus sisältää asiakkaan ja Apollomatkojen välillä sovitut palvelut ja järjestelyt, jotka on esitetty Minun lomani -osiosta löytyvässä vahvistuksessa tai sähköpostitse lähetetyssä vahvistuksessa. Suullisesti annetut tiedot ovat myös osa sopimusta. Asiakas on velvollinen tutustumaan kaikkiin tilauksen kannalta oleellisiin tietoihin.

Meno- ja paluulento tulee tehdä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli joku lippuun merkitty lento jää käyttämättä, esimerkiksi menolento, lentoyhtiö peruu matkan automaattisesti ja matkustaja(t) menettävät oikeuden paluumatkaan. Matkan käyttämättömiä osia ei hyvitetä ja koko matka katsotaan peruutetuksi.

Lentolippu on henkilökohtainen ja sen voi käyttää vain lipussa mainitut henkilöt. Meno- tai paluumatkaa ei voi siirtää toiselle henkilölle.

Poikkeus: Mikäli kyseessä on tilauslento ja olet sopinut Apollomatkojen kanssa etukäteen, että menomatkaa ei käytetä, voit käyttää paluumatkan. Tästä tulee olla erillinen tieto matkalipussa. Lennon käyttämätön osa ei oikeuta hyvitykseen.

3. Hinnat ja lipputyypit

Hintaan sisältyy pakolliset verot ja maksut. Huomaathan, että joissain maissa tulee lähdettäessä maksaa lentokenttävero, joka ei sisälly lipun hintaan. Summa vaihtelee eri maiden välillä ja se maksetaan lentokentällä.

Lipputyyppi «Pelkkä lento»:

Käsimatkatavarat: Sisältyy hintaan.
Kirjattu matkatavara: Lisämaksusta (ostetaan varaamisen yhteydessä). Finnairin lennolla sisältyy hintaan.
Lentoateriat: Lisämaksusta (ostetaan joko varaamisen yhteydessä tai jälkikäteen lentoyhtiön sivuilta).
Kuluton peruutus: Matkan voi perua kuluttomasti 48 tunnin sisällä varaamisesta.
Muutokset: Ei sallittu.
Peruutus: Ei sallittu.
Nimenmuutos: 50 EUR lisämaksusta.

Lipputyyppi «Pelkkä lento Flex»:

Joustavamman Pelkkä lento Flex -lipun voi ostaa varauksen yhteydessä lisähintaan 40 EUR/suunta/henkilö.

Käsimatkatavarat: Sisältyy hintaan.
Kirjattu matkatavara: Lisämaksusta (ostetaan varaamisen yhteydessä). Finnairin lennolla sisältyy hintaan.
Lentoateriat: Lisämaksusta (ostetaan joko varaamisen yhteydessä tai jälkikäteen lentoyhtiön sivuilta).
Kuluton peruutus: Matkan voi perua kuluttomasti 48 tunnin sisällä varaamisesta.
Muutokset: Sallittu jopa 14 päivää ennen lähtöä. Mahdollinen hintaero tulee maksaa.
Peruutus: Täysi hyvitys, kun lähtöön on vähintään 30 päivää aikaa. Pelkkä lento Flex -lisämaksua (40 €/henkilö/suunta) ei palauteta.
Nimenmuutos: Kuluton nimenmuutos 24 tuntia ennen lähtöä.

4. Maksuehdot

Varausmaksu 200 €/henkilö (300 €/henkilö kaukomatkat) tulee maksaa varauksen yhteydessä. Loppumaksu erääntyy 45 vuorokautta ennen lähtöä. Jos lähtöön on aikaa 45 vuorokautta tai vähemmän, tulee koko lento maksaa varauksen yhteydessä.

5. Asiakkaan tiedot varauksella

Kaikkien varauksella olevien henkilöiden nimet on ilmoitettava varausvaiheessa. On erittäin tärkeää, että kaikki nimet kirjoitetaan, kuten ne on kirjoitettu passiin.

Päävaraajan on lisäksi annettava osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, joiden kautta hänet tavoittaa ennen matkaa sekä sen aikana. Mahdollisista yhteystietojen muutoksista tulee ilmoittaa Apollomatkoille välittömästi.

Päävaraaja on vastuussa siitä, että muu matkaseurue saa tietoa kaikista varaukseen liittyvistä asioista ja että heillä on tarvittaessa pääsy asiakirjoihin. Lisäksi päävaraaja on vastuussa siitä, että kaikki tilauksessa annetut tiedot ovat oikein. Virheelliset tai puutteelliset tiedot (mukaan lukien väärin kirjoitetut nimet) eivät ole peruste hyvitykseen tai kuluttomaan muutokseen.

Vain päävaraaja voi tehdä mahdollisia muutoksia matkaan. Myös Apollomatkojen tekemät muutokset ilmoitetaan päävaraajalle varauksen yhteydessä annettuun puhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen, ja päävaraajan tulee välittää tieto muille matkaseurueessa oleville henkilöille. Päävaraaja on myös vastuussa tilauksen maksamisesta maksuehdot-kohdan mukaisesti.

Päävaraajan tulee olla varaushetkellä vähintään 18-vuotias.

6. Muutokset ja peruutukset

«Pelkkä lento»

Kuluton peruutus: Matkan voi perua kuluttomasti 24 tunnin sisällä varaamisesta.
Muutokset: Ei sallittu.
Peruutus: Ei sallittu.
Nimenmuutos: 50 EUR lisämaksusta.

«Pelkkä lento Flex»

Kuluton peruutus: Matkan voi perua kuluttomasti 24 tunnin sisällä varaamisesta.
Muutokset: Sallittu jopa 14 päivää ennen lähtöä. Mahdollinen hintaero tulee maksaa.
Peruutus: Kuluton peruutus 30 päivää ennen lähtöä. Mahdollisten lisäpalveluiden osuutta (mukaan lukien Flex-lisämaksun osuutta) ei palauteta. Peruutus myöhemmin kuin 30 päivää ennen lähtöä: 100% kulut.
Nimenmuutos: Kuluton nimenmuutos 24 tuntia ennen lähtöä.

Apollomatkojen muutosturvaa ei voi tilata pelkkiin lentoihin. Jos matkavakuutuksessasi tai luottokortissasi ei ole peruutusvakuutusta, suosittelemme ostamaan peruutusvakuutuksen vakuutusyhtiöltäsi.

7. Muutokset koskien lentoaikoja, lentoyhtiöitä, lennon peruuntumista jne.

Lentoaikojen muutoksista, lentojen peruutuksista tai muista vastaavista tilanteista lähetetään tieto aina varauksen yhteydessä annettuun sähköpostiosoitteeseen. Matkan aikana ilmenneistä muutoksista lähetetään tiedot sekä sähköpostitse että varaukselle annettuun matkapuhelinnumeroon. Siksi on tärkeää, että päävaraaja on tavoitettavissa myös matkan aikana annetusta matkapuhelinnumerosta.

Matkustaja vastaa siitä, että hänellä on matkalla mukanaan uusin versio lipusta. Lippu on saatavilla Minun lomani -osiossa noin kaksi viikkoa ennen lähtöä.

Monet lentoyhtiöt tekevät codeshare-yhteistyötä, joka tarkoittaa, että joko kaksi tai useampi lentoyhtiötä jakavat yhteisen lennon. Lentoyhtiö voi ostaa paikan toisen lentoyhtiön operoimalle lennolle ja myydä niitä eri lentonumerolla. Tarjotut tuotteet ja palvelut voivat vaihdella eri yhtiöiden välillä. Tieto operoivasta lentoyhtiöistä pyritään ilmoittamaan sekä varausvaiheessa, varausvahvistuksessa että matkalipussa, mutta toisinaan ilmoitus voi tulla myöhemmässäkin vaiheessa. Tällaista muutosta ei pidetä kuitenkaan merkittävänä puutteena, joten se ei ole peruste korvauksen saamiselle tai kuluttomalle peruutukselle.

8. Reklamaatiot

Reklamaatio on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä. Viivästymis-, peruutus- ja/tai ylivaraustapauksissa sovelletaan EU-asetusta N:o 261/04 ja kaikki tämän asetuksen mukaiset vaateet on osoitettava lentoyhtiölle.

9. Matkatavarat lennolla

Kirjattuun matkatavaraan ei tule laittaa arvoesineitä, kuten elektronisia laitteita, kameroita, tietokoneita, koruja, käteistä tms. Turvallisuussyistä vaarallisten aineiden tuominen matkustamoon tai niiden kuljettaminen kirjatussa matkatavarassa on kielletty. Vaarallisiksi aineiksi luokitellaan esimerkiksi erilaiset aseet, painekaasu, syövyttävät ja syttyvät aineet, maalit, ilotulitteet, myrkyt sekä bakteereja tai viruksia sisältävät aineet. Lue lisää vaarallisista aineista, kielletyistä esineistä ja muista matkatavarasäädöksistä lentoyhtiön verkkosivuilta.

10. Henkilötietojen käsittely

DER Touristik Nordic AB (Apollomatkat), y-tunnus 2322685-4, turvaa yksityisyyttäsi. Voit aina tuntea olosi turvalliseksi, kun luovutat henkilötietojasi Apollomatkoille. Voit lukea lisää tietosuojakäytännöstämme täältä