Tilauslentojen erityisehdot (matkapaketti)

 

1.Asiakkaan tekemät peruutukset ja muutokset

Yleisten matkapakettiehtojen mukaisista peruutuksista ja muutoksista peritään toimistokuluina 100 euroa/henkilö. Muilta osin Apollomatkat noudattaa yleisten matkapakettiehtojen peruutus- ja muutoskuluja. Tämä ei koske reittilennoin toteutettavia matkapaketteja eikä Qatar Airwaysin operoimia matkapaketteja, joihin sovelletaan lentoyhtiön omia muutos- ja peruutusehtoja. Reittilennoilla noudatetaan reittilentojen erityisehtoja.

Tilauslennoilla asiakas saa muuttaa yhden kerran ilman toimistokuluja lomakohdetta, hotellia tai lähtöpäivää Apollomatkojen lomavalikoiman täysihintaiseen, tilauslennoilla toteutettavaan saman kauden matkaan. Muutokset tulee tehdä 45 vuorokautta ennen alkuperäisen matkan lähtöpäivää.

Asiakkaan halutessa muuttaa lähtöpäivää, lomakohdetta tai hotellia myöhemmin kuin 45 vrk ennen matkalle lähtöä, käsitellään muutos yleisten matkapakettiehtojen mukaisesti aiemman matkan peruutuksena ja uuden tilauksena.

Kun lähtöön on alle 45 vuorokautta ja asiakas peruu matkan ilman erityistä syytä, ovat peruutuskulut aina vähintään varausmaksun verran. Peruutuspäiväksi katsotaan se päivä, jolloin Apollomatkat on saanut tiedon peruutuksesta. Ennen matkan alkua tapahtuvasta viime hetken peruutuksesta tulee ilmoittaa viivytyksettä Apollomatkoille. Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella ilmoitus tulee tehdä viipymättä sähköpostitse osoitteeseen [email protected].

Tilauslennoilla lisämaksu nimenmuutoksesta on 50 €/henkilö. Nimenmuutos on mahdollista tehdä viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua huomioon ottaen Apollomatkojen asiakaspalvelun aukioloajat. Tämä ei koske reittilennoilla toteutettavia matkapaketteja eikä Air Balticia tai Qatar Airwaysia. Näihin sovelletaan lentoyhtiön omia muutos- ja peruutusehtoja.  

Mikäli asiakas ei käytä menolentoa kohteeseen, tulee hänen tarkistaa Apollomatkojen asiakaspalvelusta tässä tapauksessa majoitus- ja paluulentovarauksen voimassaolo.

Jos asiakas peruuttaa matkan, jossa hotelli on tilattu asiakkaan pyynnöstä Apollomatkojen sopimuskiintiön ulkopuolelta, pidättää Apollomatkat oikeuden veloittaa peruutuksen syystä riippumatta matkan peruuntumisesta aiheutuneet todelliset hotellin veloittamat kulut, kun nämä ylittävät Yleisissä matkapakettiehdoissa mainitut peruutuskulut.

Huomioithan, että lentoyhtiön kautta ostetuista lisäpalveluista ei palauteta yleensä rahoja takaisin, mikäli asiakas muuttaa matkaansa. Lisäpalvelut tulee ostaa uudestaan lentoyhtiön kautta uudelle matkalle. 

2. Matkanjärjestäjän tekemät peruutukset ja muutokset

Apollomatkoilla on oikeus peruuttaa matka tai matkasarja vähäisen osanottajamäärän vuoksi, mikäli varausten määrä on vähemmän kuin 75% matkanjärjestäjän käytettävissä olevista paikoista peruutushetkellä. Peruutuksesta ilmoitetaan yleisten matkapakettiehtojen (10.1.a) mukaan.

3. Tarjoukset ja alennukset

Tarjoushintoja ja muita alennettuja hintoja ei voi yhdistää muihin tarjouksiin tai alennuksiin, mikäli tarjouksessa/alennuksessa ei toisin mainita. Varausta kohden voi hyödyntää yhden alennuksen. Asiakkaalla ei ole oikeutta saada hinnanalennusta käyttämättä jääneistä palveluista.

3.1. Lapsialennukset

Lapsesta, joka matkan päättyessä on alle 2-vuotias, veloitetaan tilauslennolla alk. 50 €. Lapsi matkustaa lentokoneessa vanhempiensa sylissä, eikä hänelle varata omaa lento-, lentokenttäkuljetus- tai hotellipaikkaa.
2–11-vuotiaat lapset sekä 12–17-vuotiaat nuoret voivat saada matkan perushinnasta alennusta yöpyessään lisävuoteella. Mahdollisen alennuksen suuruus vaihtelee ja matkojen hinnat riippuvat lähtöpäivästä, kohteesta ja hotellista. Samassa huoneessa majoittuvilla lapsilla ja nuorilla voi olla eri lisävuodealennus.

Joissakin hotelleissa lisävuoteelle voidaan majoittaa vain alle 12-vuotias lapsi. Vuoteiden ja lisävuoteiden tyyppi, koko, määrä ja saatavuus sekä mahdolliset ikärajoitukset kussakin huoneessa/huoneistossa selviävät matkan myyjältä. Lapsi-/nuorisoalennusta ei saa samanaikaisesti muiden alennusten kanssa. Lapsi-/nuorisoalennuksen edellytyksenä on, että lapsi/nuori majoittuu samaan huoneeseen/huoneistoon lisävuoteelle vähintään 2–4 täyden hinnan maksavan aikuisen kanssa. Hintoihin lisätään mahdolliset lisämaksut, kuten esimerkiksi ateriat, parveke ja näköala.

3.2. Lisävuodealennus

Jotta lisävuodealennus voidaan myöntää, tulee huoneen/huoneiston kaikki normaalit vuoteet olla täynnä ja kaikki niihin majoittuvat matkustajat maksaneet aikuisen täyden hinnan. Lisävuoteelle majoittuville myönnetään tällöin lisävuodealennus, joka lasketaan normaalihintaisesta matkasta. Muita alennuksia ei myönnetä samanaikaisesti.

4. Maksuehdot tilauslennoilla

  • Varausmaksu 200 €/henkilö tulee maksaa 7 vuorokauden sisällä varauspäivästä. Osassa talvikauden matkoja varausmaksu on 300 €/henkilö.
  • Loppumaksu tulee maksaa viimeistään 45 vuorokautta ennen matkalle lähtöä.
  • Mikäli matka varataan alle 45 vuorokautta ennen matkalle lähtöä, tulee koko matkan hinta maksaa heti varauksen yhteydessä.

Maksun voi suorittaa Apollomatkojen Minun lomani -sivuilla.

5. Matkapaketin hintaan sisältyvät palvelut 

5.1. Matkan hintaan sisältyy

  • edestakainen lento varausvahvistuksessa mainitulta lentoasemalta lentokohteeseen sekä mahdolliset lentokenttäverot
  • majoitus ja mahdolliset ateriat varausvahvistuksen mukaisesti
  • ilmoitettujen tietojen mukaiset opaspalvelut kohteessa
  • sähköpostitse toimitettava varausvahvistus sekä Minun lomani -sivuilta löytyvät matka-asiakirjat

Matkan perushinta edellyttää, että huoneeseen/huoneistoon majoittuu useampi kuin yksi henkilö. Mikäli matkustajien määrä jää vajaaksi huoneeseen/huoneistoon majoittautuvalta peritään Apollomatkojen ilmoittama lisämaksu.

5.2. Matkan hintaan ei sisälly

  • passi- ja viisumikulut (ellei toisin mainita)
  • rokotuskulut
  • matkavakuutus
  • lentokenttäkuljetukset (varattavissa lisämaksusta)
  • juoma- ja palvelurahat kohteessa
  • liittymäkuljetukset kotimaassa
  • retket ja muut maksulliset lisäpalvelut kohteessa
  • mahdolliset kohdemaan pakolliset hotelli- tai kaupunkiverot, jotka asiakkaan tulee maksaa suoraan hotellille
  • ruumaan menevä matkatavara (lisämaksullinen osassa lentoyhtiöistä)
  • palvelumaksu erikseen räätälöitävistä palveluista asiakkaan pyynnöstä


Matkan tilaushetkellä voimassa_oleva hinta on asiakasta sitova. Apollomatkoilla on oikeus tehdä erilaisia hintatarjouksia ja alentaa matkojen hintoja. Alennetut hinnat ovat voimassa siitä hetkestä lähtien, kun ne ilmoitetaan, eivätkä ne koske sitä ennen varattuja matkoja. Apollomatkat pidättää oikeuden hintojen ja alennusten korjauksiin sekä muutoksiin.

Apollomatkoilla on oikeus antaa asiakkaalleen paremmat järjestelyt kuin mitä tehty varaus edellyttää. Apollomatkoilla ei kuitenkaan ole velvollisuutta antaa kaikille matkustajille samoja lisäpalveluita.

5.3. Maksulliset lisäpalvelut

Asiakkaalla on tietyissä hotelleissa mahdollisuus ostaa lisämaksusta esim. parveke/terassi, merinäköala, yhden hengen huone.

Asiakkaalla on tietyissä kohteissa mahdollisuus ostaa Apollomatkojen kautta lentokenttäkuljetukset ennakkoon. Mikäli asiakas haluaa perua lentokenttäkuljetukset, tulee hänen tarkistaa mahdolliset peruutuskulut Apollomatkojen asiakaspalvelusta.  

Lentoyhtiön kautta ostetuista lisäpalveluista ei palauteta yleensä rahoja takaisin, mikäli asiakas muuttaa matkaansa. Lisäpalvelut tulee ostaa uudestaan lentoyhtiön kautta uudelle matkalle.

6. Asiakkaan vastuut ja velvollisuudet

Ainoastaan Apollomatkoilla ja sen valtuuttamilla matkatoimistoilla on oikeus välittää Apollomatkojen matkoja.

Asiakas on velvollinen tarkistamaan varausvahvistuksen ja lentolipun niin, että siinä olevat tiedot ovat oikein ja sovitun mukaiset. Mikäli asiakas havaitsee puutteita tai virheitä, tulee niistä ilmoittaa välittömästi Apollomatkoille tai matkan myyneelle matkatoimistolle. Matkustaja on myös velvollinen ilmoittamaan omien yhteystietojensa muuttumisesta sekä huolehtia siitä, että hänellä on matkavakuutus.

Alle 18-vuotiaan matkustajan tulee toimittaa Apollomatkoille huoltajan suostumus, mikäli matkustaa ilman huoltajaa.

Asiakkaan tulee ennen uuden matkan varaamista peruttaa aiemmin samalle ajankohdalle varaamansa matka. Mikäli asiakas ei noudata tätä velvollisuutta, on Apollomatkoilla oikeus perua kyseiset aiemmat varaukset ilman erillistä ilmoitusta. 

Pelkät lennot ostaneen asiakkaan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle tarkat yhteystietonsa matkan aikana. Yhteystietojen muutokset tulee ilmoittaa välittömästi matkanjärjestäjälle. Edellä mainittu koskee myös asiakkaita, jotka eivät käytä lainkaan varaamaansa majoitusta tai käyttää sitä vain osan lomastaan. Asiakas on velvollinen olemaan yhteydessä matkanjärjestäjän edustajaan vähintään vuorokautta ennen lentoa ja tarkistamaan mahdolliset aikataulumuutokset paluulentoa varten.

Mikäli asiakas ei matkalle lähdettäessä ilmoittaudu lentoasemalla lentolipussa ilmoitettuna aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus myydä matka uudelleen.

Asiakkaalla ei ole oikeutta saada hinnan alennusta käyttämättä jättämistään palveluista.

Asiakas, joka ei ole Suomen kansalainen, on itse velvoitettu tarkistamaan varaamansa matkakohteen passi- ja viisumimääräykset ja järjestämään itselleen tarvittavat asiakirjat.
Lentoyhtiöiden säännöt saattavat poiketa liittyen raskaana olevan matkustamiseen. Useimmat lentoyhtiöt rajoittavat matkustamista, mikäli raskaus on edennyt 28. raskausviikolle. Matkustajan tulee ennen matkalle lähtöä tarkistaa lentoyhtiötä koskevat säännöt. Lentoyhtiö voi vaatia englanninkielisen raskaustodistuksen.

7. Määrittelemätön matka

Majoitus voi sijaita missä vain, myös ilmoitetun matkakohteen ulkopuolella. Hotelli ei välttämättä kuulu Apollomatkojen tavalliseen hotellivalikoimaan. Määrittelemättömällä matkalla matkustava asiakas saatetaan matkan aikana siirtää toiseen majoituspaikkaan. Toisinaan majoitusta voi joutua vaihtamaan useammin kuin kerran. Huoneessa on oma wc ja kylpyamme/suihku. Hintaan ei sisälly aterioita. Määrittelemättömällä matkalla on rajoitetut opaspalvelut. Mikäli asiakas varaa useamman huoneen määrittelemättömällä majoituksella, tulee saman hotellin vahvistamisesta lisämaksu. Asiakkaan tulee olla tässä tapauksessa yhteydessä Apollomatkojen asiakaspalveluun matkan varauksen jälkeen.

8. Ryhmät

Ryhmäksi katsotaan seurue, johon kuuluu vähintään 10 täyden hinnan maksavaa matkustajaa yhtenäisin matkajärjestelyin. Ryhmien maksuehdot sovitaan kullekin ryhmälle erikseen.

9. Huomautukset ja reklamaatiot

Asiakkaan tulee tehdä mahdolliset huomautukset ja reklamaatiot oppaalle tai paikalliselle yhteistyökumppanille kohteessa, jotta asiaan saataisiin tyydyttävä ratkaisu jo matkakohteessa. Asiakkaan tulee olla yhteydessä Minun lomani -osiosta löytyvään palvelupuhelinnumeroon. Emme voi käsitellä valituksia kotiinpaluun jälkeen, jollei niistä ole ilmoitettu oppaalle/paikalliselle yhteistyökumppanille. Reklamaatiot tulee tehdä aina kirjallisesti Apollomatkoille sähköisellä lomakkeella. Kirjallinen reklamaatio matkasta tulee esittää kohtuullisen ajan sisällä.
Jos matkustajalle on myönnetty korvausta tai alennusta matkustajien oikeuksia koskevan Euroopan unionin lainsäädännön tai kansainvälisten yleissopimusten nojalla, korvauksen määrä on vähennettävä näiden ehtojen nojalla myönnettävästä korvauksesta. Matkustaja on siis velvollinen ilmoittamaan muilta tahoilta saamistaan matkapaketin virheeseen liittyvistä hyvityksistä Apollomatkoille.

10. Henkilötietojen käyttötarkoitus

Apollomatkat pidättää oikeuden käsitellä lainsäädännön sallimin tavoin asiakkaan henkilötietoja varattuun matkaan liittyviin palveluihin ja tuotteisiin, sekä niiden markkinointiin. Tietoja voidaan luovuttaa myös tarpeen vaatiessa Apollomatkojen yhteistyökumppaneille näihin tuotteisiin ja palveluihin liittyen.

Lue lisää tietosuojakäytännöstämme.