Hyvä tietää varauksestasi
Täältä löydät hyödyllisiä tietoja raraukseesi liittyen. Tarkempia tietoja hotellistasi löydät hotellin kuvauksesta verkkosivuiltamme. Jos haluat yleistä tietoa matkakohteesta tai majoittumisesta hotellissa, löydät sen sivulta Matkalla.
Kun varauksesi on valmis, saat vahvistuksen sähköpostitse. Tämän jälkeen sinun kannattaa ladata myös "Oma Apollo" -sovellus, josta löydät lisätietoja matkastasi. On tärkeää tarkistaa välittömästi, että kaikki varauksen tiedot ovat oikein. Jos jokin on vialla, ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian. Varauksesi päivitetty versio on aina saatavilla "Oma Apollo" -palvelussa.
Muista tarkistaa vakuutuksesi ennen lähtöä. Voit lukea lisää Vakuutus -välilehden alta kohdasta matka varaaminen ja maksaminen.
Turvallisuus matkalla Monivuotisen matkailualan kokemuksemme ansiosta varmistamme, että matka on aina turvallinen. Noudatamme sekä paikallisten viranomaisten ohjeita että Ulkoministeriön matkustussuosituksia emmekä koskaan järjestä matkoja alueille, joille matkustamista ei suositella. Turvallisuus on olennainen osa kaikkea toimintaamme – ennaltaehkäisevistä toimenpiteistä konkreettisiin toimintasuunnitelmiin odottamattomien tapahtumien varalta. Tiiviin yhteistyömme ansiosta viranomaisten kanssa pystymme toimimaan nopeasti ja tehokkaasti. Jos olosuhteet muuttuvat vähän ennen matkaa tai sen aikana, pidämme sinut aina ajan tasalla – jotta voit keskittyä turvallisesti lomastasi nauttimiseen.
Pidätämme oikeuden muutoksiin Pidätämme oikeuden siihen, että apollomatkat.fi -sivuston hinnat ja muut tiedot voivat sisältää virheitä teknisistä syistä tai muista olosuhteista johtuen. Jos virhe havaitaan, asiaankuuluville asiakkaille tiedotetaan asiasta mahdollisimman pian, ja mahdolliset virheelliset hinnat korjataan.
Kun olet varannut matkan, voit tarkastella varaustasi Minun lomani -sivullamme tai sovelluksessamme. Kirjaudu sisään varausnumerollasi (8 numeroa) ja sukunimelläsi. Täältä löydät matkatietoja, hintoja, maksutietoja ja muita tärkeitä tietoja. Voit myös lisätä tai muuttaa varauksesi vaihtoehtoja, kuten kuljetus, lennonaikaisia aterioita, retkiä tai autonvuokrausta. Kun matka on maksettu kokonaan, matkustusasiakirjasi ovat saatavilla Minun lomani sivulla 14 päivää ennen lähtöä. Voit helposti tulostaa lippusi tai ladata sen PDF-tiedostona – ympäristösyistä tulostaminen ei ole välttämätöntä, vaan voit yhtä helposti käyttää varausnumeroasi ja lennon varausnumeroasi. Suosittelemme, että lataat Oma Apollo -sovelluksen, jossa sinulla on aina kaikki matkustusasiakirjasi yhdessä – suoraan puhelimessasi. Lähtöselvitystä varten tarvitset lentovarausnumerosi ja passisi. Matkustusasiakirjasta ilmenee matkan lähtöaika (huomaa, että kaikki ajat ovat paikallisia). Jos asiakirjaan tulee muutoksia sen julkaisemisen jälkeen, saat niistä tiedon sähköpostitse tai tekstiviestillä varauksen yhteydessä antamiesi yhteystietojen mukaisesti.
Matkapaketit reittilennoilla
Jos matkustusasiakirjoissasi on PNR-numero, sinun on kirjauduttava lentoyhtiön verkkosivustolle nähdäksesi lippusi.
Jos sinulla ei ole PNR-numeroa, lähetämme sinulle lipun (sähköisen lippuvahvistuksen) sähköpostitse noin 14 päivää ennen lähtöä. Jos et ole saanut lippuasi vähintään 7 päivää ennen lähtöä, ota meihin yhteyttä. Tämä lippu ei ole saatavilla kohdassa Minun lomani.
On tärkeää, että lentolipussa oleva nimi on oikein ja vastaa passissasi olevaa nimeä. Mahdollisista virheistä tulee ilmoittaa meille välittömästi saatuasi vahvistuksen. Nimenmuutokset voivat aiheuttaa matkustajalle kustannuksia. Jotkut lentoyhtiöt eivät salli nimenmuutoksia, mikä voi tarkoittaa, että sinun on ostettava uusi lippu (alkuperäisen varauksen hintaa ei palauteta).
Tärkeää tietoa Kaikki matkustusasiakirjat ja lentoliput ovat arvokkaita asiakirjoja, joilla on yksilölliset varausnumerot ja pääsykoodit, ja niitä tulee käsitellä asianmukaisesti. Matkustajana olet vastuussa siitä, ettet jaa näitä tietoja muiden kanssa, ja matkustaja on vastuussa kaikista taloudellisista seurauksista, joita tästä voi aiheutua.
Lue lisää matkatavarasäännöistä tältä sivulta.
Lue lisää yhteistyökumppaneistamme tältä sivulta.
Lue lisää matkan lisäpalveluista tältä sivulta.
Huomaa, että lisäpalvelut voidaan poistaa varauksestasi viimeistään 5 päivää ennen lähtöä.
Jos olet alle 18-vuotias, matka tulee varata vanhemman tai huoltajan toimesta. Jos matkustat muiden kanssa ja päävaraaja on yli 18-vuotias, vanhempiesi/huoltajiesi on lähetettävä Apollolle kirjallinen valtuutus, jossa vahvistetaan, että sinulla on lupa osallistua matkalle. Apollo ei ole vastuussa tällaisen valtakirjan väärentämisestä. Toisten puolesta varauksen tekevät ovat vastuussa siitä, että seurueessa olevilla alaikäisillä on tarvittava suostumus matkaan. Päävaraaja on myös vastuussa siitä, että päävaraaja on lukenut ja ymmärtänyt matkaehtomme.
Täytä Apollon lomake alaikäisille ja lähetä se meille. Saat vahvistuksen, joka on tallennettu varaukseesi. Tulosta vahvistus ja ota se mukaan henkilöllisyystodistuksesi kanssa matkalle. Henkilöllisyystodistus vaaditaan kaikilta nuorilta.
Huomioithan, että jos alle 18-vuotiaat lapset tai nuoret matkustavat muiden aikuisten kuin vanhempiensa/huoltajiensa kanssa, tietyt lentokentät ja/tai kohteet saattavat vaatia huoltajan kirjallisen suostumuksen matkan toteuttamiseen. Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön/konsulaattiin.
Tärkeää tietoa hotellin säännöistä Monet hotellit vaativat, että vähintään yksi seurueesta on yli 18-vuotias sisäänkirjautumista varten. Ikärajat ja säännöt vaihtelevat hotellien välillä ja ne on mainittu hotellin kuvauksessa. Varauksen tekijä on vastuussa ehtojen lukemisesta ja hyväksymisestä. Ota yhteyttä, jos olet epävarma.
Yleissääntönä on, että alle 18-vuotiaat eivät voi matkustaa omatoimisille matkoille Espanjaan, Kroatiaan, Kyprokselle, Egyptiin tai Turkkiin ilman vähintään yhtä aikuista (yli 18-vuotiasta) huonetta/huoneistoa kohden, elleivät he matkusta vanhemman tai huoltajan kanssa. Monissa tapauksissa meidän on otettava yhteyttä hotelliin ja tarkistettava, hyväksyvätkö he alle 18-vuotiaat matkustajat ilman huoltajia. Jos hotelli hylkää varauksen, matka on vaihdettava toiseen hotelliin/kohteeseen tai peruutettava ilman kuluja.
Sinun tulee olla yli 18-vuotias varataksesi Apollomatkojen reittilennoin toteutettavan matkan. Joissakin maissa (esim. Dubaissa ja joissakin Yhdysvaltojen osavaltioissa) ikäraja hotellimajoituksille ja risteilyille on 21 vuotta. Tarkista aina hotellin säännöt ennen varauksen tekoa.
Alle 12-vuotiaiden lasten avustaminen Lasten on yleensä oltava vähintään 5-vuotiaita matkustaakseen yksin. Lentoyhtiöt tarjoavat usein apupalvelua 5–11-vuotiaille lapsille, jotkut jopa 15-vuotiaille asti. Lapsi saa apua lentokentällä, etuoikeutetun nousun koneeseen, ja saapumisen yhteydessä henkilökunta ottaa hänet vastaan ja luovuttaa hänet lomakkeessa mainitulle henkilölle. Noutavien henkilöiden on esitettävä henkilöllisyystodistus. Yksin matkustavat lapset saavat lisäapua viivästysten ja muiden vaaratilanteiden varalta. Palvelu on yleensä maksuton, mutta se voi vaihdella.
Saat apua lähettämällä sähköpostia asiakaspalvelu@apollomatkat.fi ja ilmoittamalla varausnumerosi, ikäsi jne. mahdollisimman pian ja viimeistään 5 arkipäivää ennen lähtöä. Paikkojen määrä lennolla on rajoitettu.
Jos haluat maksun jälkeen – joko varausmaksun tai koko matkan hinnan maksamisen jälkeen – tehdä muutoksia lähtöpaikkaan, lähtöaikaan, matkakohteeseen, hotelliin, matkaseuraan jne., ja edellyttäen että vahvistamme muutoksen olevan mahdollinen, sovelletaan seuraavia sääntöjä:
Muutokset yli 45 päivää ennen lähtöä Jos haluat muuttaa varaustasi ja otat meihin yhteyttä viimeistään 45 päivää ennen lähtöä, se on yleensä mahdollista toimistokuluja vastaan. Tämä riippuu kuitenkin täysin kyseisen lennon ja hotellin säännöistä. Maksettu varausmaksu katsotaan siinä tapauksessa toimistokuluksi/muutoskuluksi.
Jos muutos johtuu ainoastaan siitä, että alkuperäinen hinta on laskenut, muutosta ei voida tehdä. On sallittua vaihtaa toiseen toiseen hotelliin, toisentyyppiseen huoneeseen, toiseen lähtöpäivään tai vastaavaan, joka ei ole sama tuote kuin alun perin varattu. Muutoksen yhteydessä kaikki mahdolliset aiemmat alennukset poistuvat.
Toimistomaksu on maksettava muutoksen yhteydessä tai välittömästi sen jälkeen.
Muutokset alle 45 päivää ennen lähtöä Jos haluat muuttaa matkaa myöhemmin kuin 45 päivää ennen lähtöä, sitä pidetään yleensä peruutuksena ja uutena varauksena. Tietty prosenttiosuus koko matkan hinnasta peritään tällöin uudelleenvarausmaksuna sen mukaan, kuinka lähellä lähtöä muutos tehdään. Lisätietoja on saatavilla yleisistä matkapakettiehdoista.
Jos matkaa muutetaan ja aiemmin on annettu alennus lisävuoteesta tai veloitettu lisämaksu yhden hengen huoneesta, hintaa tarkistetaan, jos muutos tarkoittaa, ettei alennukseen tai lisämaksuun ole enää oikeutta. Hinta vastaa tällöin voimassa olevaa hintaa.
Matkat reittilennoilla Reittilentomatkaa ei yleensä voi muuttaa tai peruuttaa oston jälkeen. Jos lentoyhtiö ja hotelli sallii muutoksen, muutoksesta peritään toimistomaksu sekä lentoyhtiön ja hotellin muutosmaksu sekä mahdollinen hintaero. Muutosmaksu vaihtelee lentoyhtiön, lipputyypin ja hotellin sääntöjen mukaan. Apollo selvittää tapauskohtaisesti kyseisten palveluntarjoajien voimassa olevat säännöt.
Huomioithan: Ryhmämatkojen muutoksiin ja peruutuksiin voivat koskea erikseen sovitut ehdot.
Jos haluat tehdä matkaasi muutoksia, otathan meihin yhteyttä.
Matkaan voi tulla muutoksia, vaikka se olisi varattu ja maksettu useita kuukausia etukäteen. Jos näin tapahtuu, teemme aina parhaamme tarjotaksemme mahdollisimman hyvän ja sujuvan ratkaisun.
Kaikki ilmoitetut lähtö- ja saapumisajat ovat alustavia, ja matka-aikoihin voi siksi tulla muutoksia vielä jopa 20 päivää ennen lähtöä, esimerkiksi lentoliikenteen uudelleenjärjestelyjen vuoksi.
Joskus hotelli on voitu ylibuukata (overbooking), mikä tarkoittaa, että huoneita on myyty enemmän kuin mitä hotellissa todellisuudessa on saatavilla. On myös mahdollista, että hotelli kauden alussa tai lopussa päättää lykätä avaamista tai aikaistaa sulkemista. Tällaisissa tapauksissa voi olla tarpeen siirtää sinut toiseen hotelliin. Tavoitteenamme on aina tarjota majoitusta, joka on samaa tasoa ja samalla sijainnilla. Jos saamme tiedon muutoksesta ennen lähtöä, ilmoitamme siitä teille etukäteen. Jos saamme tiedon muutoksesta vasta saapumisen yhteydessä, oppaamme tiedottavat sinulle asiasta paikan päällä.
Peruutus on tehtävä mahdollisimman pian, jos matkalle tulee este. Palautettavan summan määrä riippuu siitä, kuinka paljon aikaa on jäljellä lähtöön, sekä siitä, onko kauttamme otettu peruutus- ja muutosvakuutus. Kaikki hyvitykset suoritetaan samalle maksutavalle, jota käytettiin varauksen teon yhteydessä. Jos muutosturva on otettu kauttamme, palautamme summan heti, kun Apollo on vastaanottanut kaikki tarvittavat asiakirjat.
Löydät lyhyen yhteenvedon peruutusehdoistamme matkustusehdoistamme ja tietoa peruutus- ja uudelleenvaraussuojastamme täältä.
Jos et saavu ajoissa lennolle, koko matka perutaan, eikä matkan hintaa palauteta. Itse räätälöitäviä matkapaketteja reittilennoilla ja pelkkiä lentoja ei yleensä voi muuttaa tai peruuttaa matkan oston jälkeen. Jos lentoyhtiö ja hotelli sallii muutoksen, muutoksesta peritään toimistomaksu ja lentoyhtiön ja hotellin muutosmaksu sekä mahdollinen hintaero.
Apollo noudattaa aina paikallisten viranomaisten ohjeita ja ulkoministeriön matkustussuosituksia. Turvallisuutesi on meille tärkeää, emmekä siksi järjestä matkoja maihin tai alueille, joihin ulkoministeriö ei suosittele matkustamista. Jos matkaasi mahdollisesti vaikuttavia odottamattomia tapahtumia ilmenee, pidämme sinut ajan tasalla tilanteesta.
Jos matkasi alkaa pian Jos ulkoministeriö muuttaa matkustussuositustaan matkakohteeseesi ja suunniteltu lähtösi on 14 päivän sisällä, otamme sinuun suoraan yhteyttä. Sinulla on mahdollisuus varata uusi matka, jos vaihtoehtoja on saatavilla, tai peruuttaa matka.
Jos olet jo matkakohteessa Jos matkakohteessasi ollessasi annetaan matkustussuositus (matkustuksen välttämistä koskeva ohje), teemme tilanteesta arvion yhdessä ulkoministeriön kanssa. Useimmissa tapauksissa tämä tarkoittaa, että uusia matkustajia ei lähetetä kohteeseen, mutta voit palata kotiin suunnitellusti. Lopullinen päätös perustuu ulkoministeriön tiedotteeseen.
Jos jotain odottamatonta tapahtuu Jos syntyy tilanne, joka vaikuttaa matkaasi, pidämme sinut jatkuvasti ajan tasalla. Hätätilanteessa priorisoimme matkustajia, jotka ovat matkalla tai palaamassa kotiin lyhyen ajan sisällä. Tämän jälkeen autamme tulevia matkustajia lähtöpäivien mukaisessa järjestyksessä.
Pysy ajan tasalla Suosittelemme pysymään ajan tasalla ulkoministeriön matkustussuosituksista tästä.
Matkustusilmoitus Vakavan tilanteen sattuessa ulkoministeriö voi lähettää tietoa tekstiviestillä tai sähköpostitse. Voit tehdä tästä matkustusilmoituksen.