Matkustaminen erityistarpeita omaaville
Olemme koonneet tähän tietoa, joka on hyvä tietää matkustajien joilla on erityistarpeita.
Teemme parhaamme varmistaaksemme, että kaikilla matkailijoilla, tarpeistaan riippumatta, on mukava ja ikimuistoinen loma. Kohteidemme esteettömyys ja palvelut voivat kuitenkin vaihdella suuresti, ja valitettavasti erityistarpeisten ja liikuntarajoitteisten vieraiden majoitustaso on usein erilainen kuin mihin olemme tottuneet kotona.
Jotta voimme räätälöidä matkan parhaalla mahdollisella tavalla ja varmistaa ongelmattoman loman, on tärkeää, että annat kaikki tarvittavat tiedot erityistarpeistasi varauksen yhteydessä. Näin saamme selkeän kuvan vaadittavista olosuhteista ja voimme suunnitella matkan, joka tarjoaa parhaat mahdolliset edellytykset turvalliseen ja mukavaan kokemukseen.
Jos tarvitset apua lähtöselvityksestä portille ja/tai lennolle pääsemisessä, voit varata apua lentokentältä. Avustaminen on maksuton, mutta se on varattava kauttamme hyvissä ajoin ennen lähtöä. Tarvitsemasi avun määrästä riippuen voimme järjestää erityyppisiä tukipalveluita:
Portille: Saat apua portille. Tämä olettaa, että pääset itse portilta istumapaikallesi, mikä joissakin tapauksissa voi tarkoittaa esimerkiksi portaiden kiipeämistä.
Lentokentän ovelle: Saat apua lentokentän ovelle. Tämä olettaa, että pääset itse ovelta istumapaikallesi koneessa.
Lentokoneen istumapaikalle: Saat apua aina istumapaikallesi lennolla, mukaan lukien avustusta kantamisessasi koneeseen.
Jos tarvitset apua, täytä tämä lomake tai ota meihin suoraan yhteyttä varauksen jälkeen puhelimitse numeroon 09 6154 7400 aukioloaikoinamme, niin varmistamme, että saat oikeanlaista apua.
Apuvälineet Apuvälineet, kuten kokoontaitettavat pyörätuolit ja rollaattorit, voidaan kirjata lennolle ilman lisämaksua, edellyttäen, että tiedot toimitetaan hyvissä ajoin, jotta lentoyhtiö voi hyväksyä ne, ja että olet varannut avustusta lentokentällä. Lähtöselvityksen yhteydessä apuvälineet on taitettava kokoon ja kirjattava yhdessä muiden matkatavaroiden kanssa. Voit sitten lainata lentokentältä pyörätuolin, jolla pääset portille.
Jos sinulla on sähköpyörätuoli, lentoyhtiön on saatava tiedot akusta voidakseen arvioida, onko se hyväksytty lentoon. Huomioithan, että samalla lennolla voi olla rajoituksia sille, kuinka monta sähköpyörätuolia voi ottaa mukaan. Voit täyttää pyörätuolisi tiedot tällä sivulla.
Erikoismatkatavarat Jos sinun on tuotava lennolle erikoismatkatavaroita joko käsimatkatavarana tai ruumaan menevänä matkatavarana, meille on ilmoitettava siitä hyvissä ajoin, jotta voimme hakea lentoyhtiöltä lupaa. Voit lähettää tiedot tämän sivun kautta, ja otamme sinuun yhteyttä, kun lentoyhtiö on käsitellyt pyyntösi.
Sairaus ja lääkärintodistus Jos sinulla on sairaus (esim. sydän- tai keuhkosairauksia), jotka saattavat vaatia erityistarpeita lennon aikana, on sinun vastuullasi ottaa mukaan lääkärintodistus ja vakuutusasiakirjat, jotka osoittavat, että sinulla on lupa lentää. Jos olet epävarma, voit ottaa meihin yhteyttä, niin tarkistamme, vaatiiko lentoyhtiö todistuksen.
Istumapaikat koneessa Turvallisuussyistä lentoyhtiöillä on rajoituksia liikuntarajoitteisten istumapaikoille. Siksi on tärkeää, että ilmoitat meille erityistarpeistasi tai avuntarpeestasi.
Jos olet varannut avustajan lentokentällä, saat automaattisesti ikkunapaikan, koska liikuntarajoitteiset matkustajat eivät saa istua käytävien, hätäuloskäyntien lähellä tai eturivissä. Tämä koskee esimerkiksi kuuroja, sokeita tai henkilöitä, jotka tarvitsevat apua lentokoneeseen pääsemisessä ja sieltä poistumisessa.
Monet lentoyhtiöt tarjoavat lisämaksulla mahdollisuuden varata paikkasi etukäteen, jotta voit valita itsellesi parhaiten sopivan istumapaikan. Voit lukea lisää tältä sivulta kunkin lentoyhtiön alta. Lentoyhtiöt pyrkivät parhaansa mukaan järjestämään matkustajat yhteen, mutta tätä ei voida taata, jos paikkoja ei ole varattu etukäteen.
Lähtökohtana on, että pyörätuoleja ei valitettavasti voida kuljettaa vaihtobusseissa. Autamme mielellämme vaihtoehtoisen kuljetuksen järjestämisessä ennen lähtöä, mutta se tapahtuu omalla kustannuksellasi ja siitä voi aiheutua lisäkustannuksia. Otathan meihin yhteyttä hyvissä ajoin toiveidesi kanssa, niin selvitämme käytettävissä olevat mahdollisuudet. Huomioithan, että erikoiskuljetuksia ei ole saatavilla kaikissa kohteissa.
Valitettavasti matkanjohtajamme eivät voi auttaa nostamaan tai kantamaan henkilöitä tai heidän matkatavaroitaan.
Tarjoamme hotelleja, joiden huoneet on osittain mukautettu liikuntarajoitteisille vieraille ja hyväksytty paikallisten standardien mukaisesti, mutta eivät välttämättä skandinaavisten standardien mukaisesti. Vain harvoissa hotelleissa on täysin mukautettuja huoneita tai huoneistoja, ja niiden määrä on rajallinen. Kaikkien tilojen käyttömahdollisuutta ei aina voida taata pyörätuolin käyttäjille, ja hotellialueet voivat olla mäkisiä kapeine kylpyhuoneineen, ahtaine hisseineen ja muine olosuhteineen, jotka eivät täytä Suomen esteettömyysratkaisujen standardeja.
Löydät hotellisuosituksemme tältä sivulta, mutta otathan meihin yhteyttä varauksen yhteydessä, jotta voimme kysyä hotellilta saatavilla olevista huoneista ja varmistaa yhdessä, että ovien mitat, mukavuudet ja muut yksityiskohdat vastaavat tarpeitasi mahdollisimman mukavaa oleskelua varten.