Viisi suurinta matkailutrendiä
- näin matkustamme vuonna 2023

Vuodesta 2023 näyttäisi tulevan vuosi, jolloin suomalaiset palaavat lomamatkojen pariin - sähkökriisistä ja kohonneista kuluista huolimatta. Apollon teettämässä kyselyssä lähes 50 prosenttia vastaajista kertoi tärkeimmäksi säästökohteekseen lomamatkan.

- Ensi kesän matkoja myydään jo hyvää vauhtia, joten meillä on hyvä käsitys siitä millaisia alkaneen vuoden matkailutrendit ovat. Monen trendin kehitys on toki ollut nähtävissä jo joitakin vuosia, kuten esimerkiksi treenilomien kysynnän kasvu ja halu kokea yhä enemmän paikallisia elämyksiä, sanoo Apollomatkojen PR-vastaava Satu Kontulainen.

Matkanjärjestäjän myynnin ja äskettäin tehdyn tutkimuksen perusteella Apollolla ennustetaan vuoden matkailutrendeiksi seuraavia: 

Zipline-rata Kroatiassa Zipline-rata Kroatiassa

1. Uusia kokemuksia

Moni meistä on viime vuosina kaivannut hiukan seikkailua - ja nyt haluammekin päästä taas tutustumaan maailmaan. Haluamme rikkoa omia rajojamme, astua pois mukavuusalueelta ja yksinkertaisesti Elää vähän enemmän! Matkakohteen valintaan vaikuttavat tarjolla olevat elämykset ja kokemukset; zipline seikkailu ja saaristoristeily Kroatiassa, surffausta Portugalissa tai saarihyppelyä ja vaelluksia Kreikassa. Moni etsii nyt jotakin uutta tuttujen vaihtoehtojen rinnalle. Oletko kuullut vaikkapa Zagoriasta? Pian kuulet!

2. Paikallisia makuja

Apollon tekemästä kyselystä käy myös ilmi, että lomalla arvostamme eniten paikallista kulttuuria ja ruokaelämyksiä (yli 30% vastaajista). Lisäksi suurin osa vastaajista tuntee olevansa valmiimpia kokeilemaan uusia makuja ennemmin lomalla kuin kotikeittiössä.

Näkymät Sivota retreatille Näkymät Apollo Sports-hotelli Sivota Retreat powered by Playitakselta

3. Kurkistus pinnan alle

Lomakohteisiin halutaan nyt tutustua entistä paremmin jo ennen matkaa, ja tutuistakin kohteista etsitään uutta koettavaa. Hotellivalinnoissa pienet perheomisteiset hotellit ohittavat usein suuret lomakeskukset ja Apollon hotellitarjonnasta Mondo Local -hotellien kysyntä onkin kasvanut entisestään. Inspiraatiota ja vinkkejä seuraaviin lomiin saadaan nyt eniten sosiaalisesta mediasta (45,5% vastaajista) sekä perheeltä ja ystäviltä (40,6% vastaajista).

4. Yhteistä aikaa ja hyvinvointia

Vuoden 2023 lomamatkaan halutaan yhdistää laatuaika perheen kanssa sekä itsestä huolehtiminen, harrastuksia unohtamatta. Monelle tämä tarkoittaa liikuntaa ja hyvinvointiin panostamista. Ensi kesän matkavarauksissa korostuvatkin Apollo Sports hotellit, joissa kaivatut lomaelementit yhdistyvät. Moni suunnittelee myös lähtevänsä lomalle ensi kertaa yksin, ja tällöin valinta osuu usein juuri treenihotelliin.

Apollo Mondo Boutique-hotelli Isola Verde, Sivota Apollo Mondo Boutique-hotelli Isola Verde, Sivota

5. Räätälöity omiin tarpeisiin

Liikunnan harrastajat eivät ole ainoita, jotka valitsevat hotellin harrastusten tai elämäntilanteen perusteella. Jopa 7 kymmenestä Apollon kautta kesäloman varanneista on valinnut jonkin Apollo Mondo konseptihotelleista.

Loma on vuoden kohokohta kohokohta, joka tarjoaa meille kaivatun tauon tavallisesta. Siksi haluamme valita elämäntilantanteeseemme ja omiin mieltymyksiimme sopivaksi suunnitellun hotellin. Jotta voimme tuntea olomme kotoisaksi heti loman alusta alkaen. Ja juuri sitä Apollo Mondo -hotellit ovat: Koteja maailmalla. Suunniteltu sopimaan juuri siihen elämänvaiheeseen, jossa juuri nyt olet.

Kyselun toteuttaja: Mantap. Kysely toteutettiin Apollon tilaamana lokakuussa 2022. Kysely tehtiin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa, ja siihen osallistui yli 1 000 iältään 18–66-vuotiasta henklöä /maa.