Hotellissa
Täältä löydät tärkeää tietoa hotelleista.
Hotellien ja "Tietoa"-välilehden alla luetellut etäisyydet viittaavat lähimpään rantaan ja lähimpään paikalliseen keskustaan. Tämä ei välttämättä tarkoita kohteen suurinta rantaa tai keskeisintä aluetta.
Paikallinen keskus tarkoittaa yleensä lähintä pienempää kaupunkia tai aluetta, jossa on kauppoja ja ravintoloita.
Kaikki etäisyydet mitataan hotellin tontin rajalta. Etäisyys huoneestasi/asunnostasi tai itse päärakennuksesta voi siksi olla pidempi.
Verkkosivuillamme kunkin hotelli alla näkyvät kuvat ovat esimerkkejä siitä, miltä majoitus saattaa tyypillisesti näyttää. Kaikki huoneet tai huoneistot eivät kuitenkaan ole välttämättä kalustettuja kuvien mukaisesti. Huone voi vaihdella kooltaan, pohjaratkaisultaan, sisustukseltaan ja kalusteiltaan, jopa saman huoneluokan tai huoneistotyypin sisällä.
Huomioithan, että huoneista voi olla eri näkymät ja sijainnit verrattuna kuviin. Joissakin hotelleissa on myös enemmän rakennuksia kuin kuvissa näkyy.
Kuvat otetaan joskus niin sanotuilla laajakulmaobjektiiveilla, jotka voivat saada huoneet, altaat ja muut tilat näyttämään todellista suurempilta. Kuvat on otettu myös parhaalla mahdollisella säällä ja ne näyttävät hotellin parhaimmalta puoleltaan.
Uusien hotellien osalta sivuillamme saattaa olla vain luonnoskuvia, etenkin ennen kauden alkua. Pidätämme siksi oikeuden muutoksiin kunnes lopulliset kuvat ovat saatavilla.
Kuntosalit voivat vaihdella sekä kooltaan että varusteiltaan, eikä niitä yleensä voida verrata tavalliseen kuntosaliin. Hotellin viihde- ja urheilutoiminta voi myös vaihdella tasoltaan, ja ne ovat usein lisämaksusta. Hotellin viihdeohjelma pidetään usein englanniksi, ellei toisin mainita. Viihdetarjonta voi vaihdella vuodenajan, hotelliluokan ja kohteen mukaan.
Kuntosali, spa, kylpylä, hieronta ja sauna ovat lisämaksulla, ellei toisin mainita. Sama pätee useimpiin vesiurheilulajeihin sekä tenniskenttien, minigolfin ja muiden mahdollisuuksien käyttöön. On myös yleistä, että jotkut hotelli veloittavat maksun esimerkiksi aurinkotuoleista, aurinkovarjoista, tallelokeroista, ilmastoinnista ja internetyhteydestä.
Saatavuus ja rajoitukset Huomaathan, että jotkin tilat saattavat olla suljettuina tai poissa käytöstä huonon sään tai muiden Apollosta riippumattomien olosuhteiden vuoksi.
Olemme koonneet tähän yleiskatsauksen hotellivalikoimamme yleisimmistä huonetyypeistä. Huomioithan, että tiedot ja vaatimukset voivat vaihdella, ja siksi viittaamme aina verkkosivustollamme kyseisen hotellin kohdalla olevaan tarkkaan huonekuvaukseen "Huoneet''-välilehdellä.
Yhden hengen huone Yhden hengen huone on tarkoitettu yhdelle hengelle ja on yleensä pienempi kuin kahden hengen huone. Joissakin hotelleissa yhden hengen huoneet voivat olla yksinkertaisempia ja sijainniltaan vähemmän houkuttelevia verrattuna esimerkiksi kahden hengen huoneisiin. Koska useimmissa hotelleissa on rajoitettu määrä yhden hengen huoneita, hinta voi olla suhteellisen korkea. Hotellit tarjoavat myös kahden hengen huoneita yhden hengen huoneina, jolloin usein lisätään yhden hengen huoneen lisämaksu.
Kahden hengen huone Kahden hengen huone on tarkoitettu kahdelle hengelle, ja se on yleensä kalustettu joko kahdella erillisellä vuoteella tai yhdellä parivuoteella. Sekä koko, pohjaratkaisu että sijainti hotellialueella voivat vaihdella – jopa saman huoneluokan ja hotelli sisällä.
Perhehuone Perhehuone voidaan suunnitella suureksi huoneeksi, jossa on avoin makuutila, huoneeksi, jossa on makuualkoveja (esim. kerrossängyt), huoneeksi, jossa on parvi, tai kahdeksi kahden hengen huoneeksi, joiden välissä on ovi.
Junior-sviitti Junior-sviitti on yleensä suurempi huone, jossa on yhdistetty makuu- ja oleskelutila avoimessa pohjaratkaisussa.
Sviitti Sviitissä on yleensä erillinen makuuhuone ja olohuone.
Nukkumisjärjestelyt ja lisävuoteet Kaikkien huonetyyppien makuuhuoneet on yleensä suunniteltu kahdelle hengelle ja niissä on yleensä joko kaksi erillistä sänkyä, parisänky tai pienempi parisänky. Joissakin huoneissa on mahdollisuus lisävuoteisiin, mikä voi tehdä huoneesta vähemmän tilavan.
Tärkeää tietää Suunnittelu ja sisustus voivat vaihdella suuresti eri matkakohteiden välillä. Verkkosivustollamme näkyvät sisäkuvat ovat vain esimerkkikuvia. Sekä kokonaispinta-ala että pohjaratkaisu voivat vaihdella – jopa saman hotellin samantyyppisten huoneiden välillä. Ilmoitetuissa majoitustilojen neliöissä voi joissakin hotelleissa olla sekä asumistila että ulkotila, kun taas toisissa se viittaa vain itse asumistilaan.
Kylpyhuone Kylpyhuoneiden viemäriputket ovat usein hyvin kapeita, etenkin esimerkiksi kreikkalaisissa hotelleissa. Siksi vieraita pyydetään usein laittamaan wc-paperit roskakoriin. Liukumattomat matot ja suihkuverhot ovat harvinaisia, eivätkä yleensä sisälly vakiovarusteisiin.
Huoneen sijainti hotellissa Huoneet sijaitsevat eri paikoissa hotellialueella, ja tekijät, kuten näkymät, auringonvalon määrä ja hotellin päivittäisen toiminnan mahdolliset häiriöt voivat vaihdella merkittävästi. Näitä tietoja ei yleensä voida määrittää etukäteen, ellei tiettyä huonetyyppiä tai sijaintia ole ostettu etukäteen. Tässä tapauksessa tämä mainitaan varausvahvistuksessa kohdassa "Huonetyyppi". Hotelli tekee aina lopullisen huonevarauksen, joten emme voi kertoa sinulle, minkä huoneen saat, ennen sisäänkirjautumista saapumispäivänä.
Olemme koonneet tähän yleiskatsauksen siitä, mitä yleisesti sovelletaan hotelleiden huonetyyppeihin. Huomioithan, että tiedot ja vaatimukset voivat vaihdella, ja siksi viittaamme aina verkkosivustollamme kyseisen hotellin kohdalla olevaan tarkkaan huonekuvaukseen "Huoneet"-välilehdellä. Hotellihuoneistot eivät ole varusteltu samalla tasolla kuin vakituiset asunnot. Sisustussuunnittelu ja keittiövarustus perustuvat yleensä säännöllisten nukkumapaikkojen määrään, niin huonekalujen kuin astioidenkin osalta. Asunnoissa on harvoin olohuonekalusteita.
Keittiöt sopivat yleensä parhaiten yksinkertaiseen ruoanlaittoon. Asunnoissa on yleensä yksinkertaisemman keittiövälineet, yleensä yksi lasi, yksi kuppi, yksi lautanen ja yksi aterinsetti henkilöä kohden, sekä kattila ja paistinpannu.
Kulutustarvikkeet, kuten wc-paperi, tiskiharja, tiskirätti ja puhdistusaineet, eivät yleensä sisälly hintaan. Suosittelemme myös omien keittiötyökalujen, kuten korkkiruuvin, säilyketölkinavaajan ja juustohöylän, ottamista mukaan.
Yksiö Koostuu yhdestä huoneesta, jossa on yhdistetty makuu- ja olohuone, usein myös pieni keittokomero. Joissakin tapauksissa ruokailutila voi sijaita parveke tai terassilla. Nämä huoneistot ovat yleensä pieniä ja joissakin hotelleissa ne voivat olla yhtä suuria kuin tavallinen hotellihuone.
Kaksio Pohjaratkaisu vaihtelee, mutta yleensä huoneessa on erillinen makuuhuone ja joko keittiö tai yhdistetty olohuone ja keittiö. Muutamissa kaksioissa on kaksi erillistä makuuhuonetta ja yhdistetty keittiö ja eteinen. Ruokailutila voi sijaita asunnon sisällä tai ulkona parveke/terassilla.
Kolmio Koko ja sisustus vaihtelevat. Yleisin huonetyyppi koostuu kahdesta erillisestä makuuhuoneesta ja yhdistetystä olohuoneesta, jossa on lisävuode ja keittiö. Muita pohjaratkaisuja voi olla olemassa.
Nukkumispaikat ja lisävuoteet Kaikkien huoneistotyyppien makuuhuoneet ovat yleensä suunniteltu kahdelle hengelle ja varustettu joko kahdella erillisellä vuoteella tai parivuoteella. Joissakin huoneistoissa on mahdollisuus lisävuoteisiin, mikä voi kuitenkin rajoittaa lattiatilaa.
Hyvä tietää Sisustus ja huoneiden tyyli voi vaihdella suuresti eri matkakohteiden välillä. Verkkosivustollamme näkyvät sisäkuvat ovat vain esimerkkikuvia. Sekä kokonaispinta-ala että pohjaratkaisu voivat vaihdella – jopa saman hotelli samantyyppisten huoneiden välillä. Ilmoitettu majoitustilojen neliömäärä voi joissakin hotelleissa sisältää sekä asumistilan että ulkotila, kun taas toisissa se viittaa vain itse asumistilaan.
Kylpyhuone Kylpyhuoneiden viemäriputket ovat usein hyvin kapeita, etenkin esimerkiksi hotelleissa Kreikassa. Siksi vieraita pyydetään usein laittamaan wc-paperia erityiseen astiaan wc:n viereen. Liukuestematot ja suihkuverhot ovat harvinaisia, eivätkä yleensä sisälly vakiovarusteisiin.
Huoneistojen sijainti hotellissa Huoneistot sijaitsevat eri paikoissa hotellialueella, ja tekijät, kuten näkymät, auringonvalo ja mahdolliset häiriöt hotellin päivittäisessä toiminnassa, voivat vaihdella merkittävästi. Näitä tietoja ei yleensä voida määrittää etukäteen – ellei tiettyä huonetyyppiä tai sijaintia ole ostettu etukäteen. Tässä tapauksessa tämä mainitaan varausvahvistuksessa kohdassa "Huonetyyppi". Hotelli tekee aina lopullisen huonevarauksen, joten emme voi kertoa sinulle, minkä huoneen saat, ennen sisäänkirjautumista saapumispäivänä.
Useimmissa hotelleissa on sääntöjä, jotka muun muassa määrittävät, milloin hotellissa tulisi olla hiljaista ja rauhallista. Myös vierailijoille, jotka eivät itse majoitu hotellissa, voi olla omat sääntönsä.
Tupakointi Useat maat ovat ottaneet käyttöön tupakointikieltoja, mikä tarkoittaa, että tupakointi ei ole sallittua julkisilla paikoilla, kuten ravintoloissa, kahviloissa ja vastaavissa. Useimmat hotellit eivät salli tupakointia huoneissa tai huoneistoissa, mutta yleensä tupakointi on sallittu parvekkeilla ja terasseilla.
Hotelleissa on erilaiset tupakointisäännöt yhteisissä tiloissa, sekä sisällä että ulkona. Kysy vastaanotosta, mitkä säännöt koskevat omaa hotelliasi. Jos olet herkkä savulle tai sinulla on allergioita, on omalla vastuullasi tarkistaa hotellin tupakointikäytäntö ennen varauksen tekemistä.
Omat ruoat ja juomat Monissa hotelleissa ei ole sallittua tuoda hotellin ulkopuolelta ostettuja ruokia tai juomia huoneeseen tai uima-altaalle. Hotellilla on oikeus takavarikoida kaikki mukanaan tuodut tavarat.
Lemmikkieläimet Lemmikkieläinten tuominen hotelli ei pääsääntöisesti ole sallittua. Emme kuitenkaan voi taata, ettei huoneissa ole aiemmin ollut eläimiä. Lemmikkieläimet eivät myöskään ole sallittuja bussikuljetuksissa.
Kansainvälisten hotellisääntöjen mukaan sisäänkirjautuminen tapahtuu yleensä saapumispäivänä klo 15.00 alkaen. Tämä koskee myös vieraita, jotka saapuvat määränpäähänsä yöllä tai saman päivän aikaisin aamulla. Uloskirjautuminen on yleensä viimeistään klo 12.00 lähtöpäivänä, joskus aikaisemmin, jotta siivoojalla on aikaa siivota huone seuraavaa vierasta varten. Tämä pätee myös, jos matkustat myöhemmin päivällä tai illalla.
Ateriat hotellissa Varaukseen sisältyvät ateriat ovat voimassa sisäänkirjautumisaikasi. Tämä tarkoittaa, että et voi odottaa saavasi aterioita tai juomia ennen sisäänkirjautumista tai uloskirjautumisen jälkeen.
Lähtöpäivän mukavuudet Monet hotelli tarjoavat mahdollisuuden säilyttää matkatavaroita lähtöpäivänä ja joskus myös suihku- tai vaihtomahdollisuuden ennen kotimatkaa. Myöhäisessä lähdössä huonetta voi joissakin tapauksissa olla mahdollista pitää pidempään riippuen hotellin päivän varaustilanteesta. Myöhäisen uloskirjautumisen vahvistus ja maksu tehdään suoraan vastaanotossa. Huomioithan, että joissakin tapauksissa olet itse vastuussa matkatavaroistasi uloskirjautumisen jälkeen.
Monet hotellit tarjoavat internetyhteyden kaapeli- tai langattoman yhteyden kautta, mutta yhteys ei välttämättä ole yhtä nopea tai vakaa kuin mihin olet tottunut kotona. Koska verkkoa jaetaan useilla vierailla ja kuuluvuuden on katettava laaja alue, lyhyitä tai pidempiä häiriöitä voi esiintyä – joskus ne kestävät useita tunteja.
Lisäksi monet hotellit estävät VPN-yhteydet tai vastaavan liikenteen, mikä voi vaikeuttaa työskentelyä verkossa. Siksi emme voi koskaan taata vakaata internetyhteyttä esimerkiksi elokuvien suoratoistoa tai työskentelyä varten. Jos tarvitset täyden ja turvallisen internetyhteyden lomallasi, erityisesti jos olet menossa töihin, suosittelemme vaihtoehtona mobiiliinternetin käyttöä. Apollo ei ota vastuuta hotellin internetyhteyden laadusta.
Kaikki hotellit luokitellaan kunkin maan viranomaisten toimesta ja erilaisten kriteerien mukaisesti. Olemme täydentäneet tätä luokitusta omalla luokituksellamme, joka on esillä hotelleissamme ja merkitty Apollo-auringoin. Luokittelumme on tarkoitettu oppaaksi sinulle sopivan standardin löytämisessä. Luokittelu on räätälöity tiettyyn kohteeseen ja maahan paikallisten perinteiden ja standardien perusteella, mikä vaikeuttaa luokitusten vertailua eri maiden välillä. Jos kyseessä on hotelli, joka ei kuulu pakettimatkavalikoimaamme, käytämme hotellin virallista luokitusta.
Oma luokittelumme on toteutettu antamaan yleiskuvan majoitustilojen yleisestä tasosta. Kaksi aurinkoa vastaavat kohteen yksinkertaisinta majoitusta ohjelmassamme. Plussa tarkoittaa sitä, että majoitus on luokitukseen nähden hieman keskimääräistä parempi. Arvioimme hotelleja aina kokonaisvaltaisesti, mukaan lukien sijainti, tilat, majoitusvaihtoehdot, palvelutason, aktiviteettivalikoima ja muut hotellin ja sen ympäristön olosuhteet. Siksi kokonaisvaikutelma ratkaisee, ei pelkästään majoituksen taso. Esimerkiksi keskitason hotelli (kolme aurinkoa) voi saada plussan, jos se tarjoaa lisäpalveluita, kuten uima-allas tai tenniskentän. On tärkeää muistaa, että standardit voivat vaihdella eri maiden välillä. Siksi sama luokitus voi tarkoittaa erilaisia mukavuus- ja palvelutasoja kohteesta riippuen.
Korkein taso - 6 aurinkoa Korkeimman luokan hotelli. Täällä yövyt kohteen eksklusiivisimmassa hotelli.
Korkeatasoinen - 5 aurinkoa Uusia tai uudempia hotelli, joissa on korkeatasoinen palvelu ja kaikki mahdolliset mukavuudet. Usein tunnettuja ensiluokkaisia hotelleja, joissa on monia palveluita.
Parempi keskiluokka - 4 aurinkoa Tyylikkäästi sisustetut hotelli ja huoneistohotellit, joissa on esimerkiksi puutarha, uima-allas, ravintola ja baari. Hyvä palvelu ja useita mukavuuksia
Keskitasoinen - 3 aurinkoa Suosittuja keskihintaisia hotelleja. Kohtuulliset tilat ja majoitustilat, jotka saattavat olla hieman kuluneita. Yleensä hotellissa on vastaanotto, uima-allas ja baari. Usein hyvä ja rento tunnelma sekä ystävällinen henkilökunta
Alin taso - 2 aurinkoa Hyvin yksinkertainen hotelli. Täydellinen niille, jotka arvostavat kokemuksia mukavuuden ja palveluiden sijaan. Hotelleissa ei välttämättä ole ilmastointia.
Huoneluokat Huomioithan, että hotelleissa on usein enemmän huonetyyppejä kuin meillä on saatavilla. Samalla huoneella voi olla myös eri nimet meillä ja hotellin omilla verkkosivuilla.
Luokituksen muutokset Jotkin hotellit saattavat muuttaa luokitustaan ajan myötä. Jos suuria remontteja ei tehdä, vaan ainoastaan jatkuvaa huoltoa, on luonnollista, että ''plus'' poistetaan hotellin luokituksesta, tai että hotelli siirretään alempaan luokkaan. Hotellin luokitus voi myös vaihdella kesän ja talven välillä sekä remonttien tai muiden muutosten aikana. Verkkosivuiltamme löydät aina ajantasaisen luokituksen, ja hintaa mukautetaan sen mukaisesti.
Hotellin ja kohdemaan taso heijastuu sekä hotellin ateriapakettiin sisältyvän ruoan valikoimassa että laadussa. Tämä tarkoittaa, että jos valitset keskitason hotellin, ruoka vastaa kyseisen maan keskitason ravintolan tasoa. Voit lukea lisää siitä, mitä eri ateriatyyppeihin yleensä sisältyy, tältä sivulta.
Etelän maiden ruokaperinteet poikkeavat usein Suomen perinteistä, ja vaikka hygieniavaatimukset täyttäisivät maan standardit, ne eivät välttämättä vastaa Suomen olosuhteita.
Jos ateriat sisältyvät matkan hintaan, tämä mainitaan matkustusasiakirjoissasi, ja hotellin kuvauksessa kerrotaan, onko kauttamme mahdollista ostaa lisää ateriapaketteja. Ateriapaketit seuraavat aina oleskelun kestoa, mikä tarkoittaa, että et voi odottaa saavasi aterioita tai juomia hotellissa ennen sisäänkirjautumista tai uloskirjautumisen jälkeen. Huomioithan myös, että etukäteen varatuilla ateriapaketeilla on usein eri hinta kuin paikan päällä, ja että joissakin hotelli ne saattavat olla loppuunmyytyjä jo ennen saapumista.
Kaikki hotellit eivät tarjoa sokerittomia juomia tai vastaavia tuotteita. Hotellit eivät myöskään saa tarjoilla alkoholia alle 18-vuotiaille , vaikka se sisältyisi varattuun ateriapakettiin.
Ruoka-aineallergiat Jos sinulla on ruoka-aineallergioita ja matkustat ulkomaille, kannattaa olal varuillaan, sillä tietämys ruoka-aineallergioista voi monissa maissa olla vielä rajallista. Joillain hotelleilla on tarjolla erityisruokavalioita, mutta meillä ei ole kattavaa yleiskuvaa näistä vaihtoehdoista. Siksi on matkustajan omalla vastuulla selvittää tämä suoraan kyseiseltä hotellilta. Allergikoille sopivaa ruokaa ei voida odottaa, ellei sitä ole vahvistettu etukäteen kirjallisesti.
Omat ruoat ja juomat Huomioithan, että monet hotelli eivät salli hotellin ulkopuolelta ostettujen ruokien ja juomien tuomista. Jos huoneessa/huoneistossa on minibaari, et yleensä voi käyttää sitä jääkaappina omien ruokien ja juomien säilyttämiseen.
Hyvän veden laadun varmistamiseksi sekä suolaisen että makean veden uima-altaat sisältävät kemikaaleja, kuten klooria. Hiusten ja uima-asujen värjäytymistä voi esiintyä kloorivedessä uinnin aikana. Hotellissa ei yleensä ole hengenpelastajia. Apollo suosittelee, että kaikki pienten lasten perheet ottavat mukaan uimavaippoja ja käyttävät niitä lasten ollessa altaassa.
Lämmitys Välimeren alueen uima-altaita lämmitetään harvoin, mutta jos hotellissa on lämmitetty uima-allas, se mainitaan hotellin kuvauksessa. Lämmitettyjen altaita veden lämpötila on yleensä noin 22 astetta tai enemmän, mutta lämpötila voi laskea muutaman asteen illalla, yöllä, aamulla tai huonolla säällä.
Aurinkotuolit Allasalueilla on usein rajoitetusti tilaa, mikä tarkoittaa, että hotellin yhteisten tilojen aurinkotuolit ei aina riitä kaikille vieraille. Siksi pyydämme teitä olemaan huomaavaisia ja käyttämään vain tarvitsemianne aurinkotuoleja. Useimmissa hotellessa aurinkotuoleja ei saa varata, ja hotelleissa neuvotaan välttämään niiden varaamista pidemmäksi aikaa. Apollo ei kuitenkaan ole vastuussa siitä, miten näitä sääntöjä noudatetaan.
Melutaso ja hotellin päivittäinen toiminta Melun havaitseminen vaihtelee henkilöstä toiseen. Jotkut ihmiset kokevat lähellä olevan baarin luovan miellyttävän tunnelman, kun taas toiset saattavat kokea sen häiritsevänä. Jotkut vieraat saattavat pitää altaalla soivasta musiikista tai iltaviihteestä, mutta toiset kokevat sen häiritsevänä. Useimmissa kohteissamme arki jatkuu normaalisti, jopa turistisesongin aikana. Tämä tarkoittaa, että jäteautot tekevät aamukierroksensa ja hotellin päivittäiset äänet kuuluvat esimerkiksi silloin, kun tavaroita toimitetaan ravintolaan tai kun ilmanvaihtojärjestelmä toimii täydellä teholla. Joissain hotelleissa hotellin toiminta ja muiden vieraiden äänet voivat olla kuultavissa.
Kohteidemme arkkitehtoninen tyyli eroaa merkittävästi pohjoismaisesta tyylistä. Lämpimämmän ilmaston vuoksi eristystä tarvitaan harvoin, ja hotelli ja kodit rakennetaan usein tiilestä. Siksi ovet ja ikkunat eivät välttämättä sulkeudu täysin tiiviisti tai ovien alle voi jäädä rakoja, koska listoja ei käytetä samassa määrin kuin kotona. Tämä voi myös tarkoittaa, että toisista huoneistoista kantautuvat äänet voidaan kokea häiritsevänä. Joissakin hotelleissa on huoneita tai huoneistoja, joissa on väliovet vierekkäisiin huoneisiin. Näissä naapureiden äänet kuuluvat selkeämmin, koska ovi ei eristä yhtä hyvin kuin seinä.
Muiden vieraiden käyttäytyminen Useimmissa hotelleissa on sääntöjä sen varmistamiseksi, että kaikki vieraat tuntevat olonsa mukavaksi, mutta joskus muut hotellivieraat voivat aiheuttaa häiriötä. Emme ole vastuussa muiden vieraiden käytöksestä, mutta jos kohtaat ongelmia hotellissa, on tärkeää, että otat yhteyttä oppaisiimme tai hotellin henkilökuntaan, jotka auttavat keskustelemaan häiritsevien vieraiden kanssa.
Huolto ja korjaukset Hotellin tiloja korjataan tai huolletaan säännöllisesti, ja vaikka tähän on olemassa selkeät menettelytavat, joskus voi syntyä hätätilanteita, joihin hotellin on puututtava välittömästi. Tämä voi esimerkiksi tarkoittaa, että allas suljetaan väliaikaisesti, jos puhdistusjärjestelmässä on ongelmia.
Rakennus- ja remonttityöt Remontti- ja rakennustyöt ovat yleisiä matkailijoiden suosimilla alueilla, ja matkailijoiden tulee olla tietoisia siitä, että näitä voi esiintyä. Melutaso riippuu projektin laajuudesta ja voi sisältää kaikkea maanrakennuksesta ja kuljetuksesta uudisrakentamiseen ja sisustussuunnitteluun.
Sopimukset hotellin kanssa tehdään yleensä vuotta etukäteen, joten on mahdollista, että rakennus- tai remonttityöt alkavat paikan päällä lomasi aikana. Näissä tilanteissa hotellit pyrkivät sijoittamaan vieraansa mahdollisimman kauas rakennusalueelta häiriöiden minimoimiseksi.
Jos saamme tietää rakennustöistä tai muista merkittävistä meluhaitoista, päivitämme hotellin kuvausta verkkosivuillamme. Huomioithan kuitenkin, että osa työstä voi alkaa lyhyellä varoitusajalla, mikä tarkoittaa, ettemme aina saa tietoja ajoissa.
Uudet hotellit Täysin uusia hotelleja avattaessa saattaa esiintyä pieniä käynnistysongelmia. Esimerkiksi tekniset muutokset tai tiloja, jotka eivät vielä ole täysin toimintakunnossa. Hotellit pyrkivät aina varmistamaan sujuvan avaamisen, mutta uudisrakentamisen yhteydessä saattaa esiintyä pieniä ongelmia.
Siivouksen tasossa voi olla eroja. Yleensä siihen kuuluu lattioiden lakaisu, pöytien pyyhkiminen, roskien tyhjentäminen ja sänkyjen petaaminen.
Saapumispäivän siivous lasketaan siivouspäivien kokonaismäärään, samoin kuin pyyhkeiden ja liinavaatteiden vaihto. Jos liinavaatteet vaihdetaan kahdesti viikossa, se tarkoittaa, että saapuessa puhtaiden lakanoiden lisäksi tehdään ylimääräinen vaihto. Keskitason hotelleissa lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan yleensä kerran tai kaksi viikossa. Huoneita siivotaan aamusta myöhäiseen iltapäivään. Jos majoitut huoneistossa, vastaat itse astioiden ja keittiövälineiden puhdistamisesta. Yleensä sinun on ostettava oma astianpesuaine, astianpesuharja jne., ja joissakin paikoissa voi olla tarpeen ostaa myös oma wc-paperi.
Joissakin maissa tietyt lintulajit ovat suojeltuja, joten linnunpesiä ei saa poistaa, vaikka ne olisi rakennettu esimerkiksi parvekkeelle. Pyydäthän hotellilta parvekkeen tai terassin lisäsiivousta tarvittaessa.
Huoneiden ja huoneistojen sängyt koostuvat yleensä kahdesta tavallisesta sängystä. Se voi olla esimerkiksi kaksi yhden hengen vuodetta, parivuode tai grand-lit (kapeampi kuin tavallinen parivuode). Hotellissa sovellettavat ehdot on mainittu verkkosivustomme huonekuvauksessa.
Lisävuodealennukset lapsille ja aikuisille Huoneeseen tai huoneistoon on yleensä mahdollista saada lisävuode. Lisävuode on yleensä vuodesohva, telttasänky tai levitettävä nojatuoli. Useimmissa hotelleissa lisävuoteella majoittuvan henkilön hinta on alhaisempi. Huoneet ja huoneistot on yleensä suunniteltu kahdelle hengelle, joten lisävuodetta käytettäessä lattiatilaa on todennäköisesti vähemmän.
Jotkut hotellit tarjoavat lisävuoteita vain lapsille, kun taas toiset hotellit odottavat lasten jakavan tavallisen sängyn vanhempiensa kanssa. Yleensä verkkosivustomme huonekuvauksessa mainitaan, mitä tiettyyn hotelli sovelletaan.
Pinnasänky Useista valituista perhehotelleista voit varata pinnasängyn alle 2-vuotiaille lapsille. Jos tämä on mahdollista hotellissasi, sen voi valita varauksen yhteydessä tai jälkikäteen verkkosivustomme "Minun lomani"-kohdasta.
Muissa hotelleissa pinnasängyt varataan ja maksetaan suoraan hotellille. Emme siis voi taata saatavuutta etukäteen. Kerrothan meille varauksen yhteydessä tai pian sen jälkeen, niin välitämme pyyntösi hotellille. Hotellit pyrkivät täyttämään pyynnön mahdollisuuksien mukaan.
Huomioithan, että ulkomailla vauvansänkyjen laatuvaatimukset saattavat olla alhaisemmat kuin Suomessa, eivätkä peitot aina sisälly hintaan.
Majoitustilojen näkymät ja sijainnit voivat vaihdella. Joistakin huoneista on merinäköala, kun taas toisista on näkymät kadulle. Jotkut huoneet saattavat sijaita myös hotellin baarin lähellä, kun taas toiset sijaitsevat hotellin hiljaisemmissa osissa. Hotelli on aina vastuussa vieraidemme lopullisesta majoituksesta paikan päällä, eikä meillä siksi ole mitään keinoa vaikuttaa siihen etukäteen.
Voit varatessasi matka kertoa erityistoiveistasi, esimerkiksi huoneen sijainnista. Esimerkiksi tietty kerros, auringonvalo, varjo tai vierekkäiset huoneet. Mainitsemme nämä pyynnöt varauksessasi, jotta hotellin vastaanotto saa niistä tiedon ennen saapumistasi. Huomioithan, että hotelli ei voi taata, että erityistoiveet, kuten tietty huonenumero, täytetään. Mainitsemme aina toiveesi varauksessa, mutta niiden toteutumista ei voida taata.
Usein hotelli tarjoaa huoneita erityisellä paikalla tai erityisillä mukavuuksilla (esim. merinäköala, uima-allasnäkymä, rannan läheisyys) lisämaksusta. Nämä pyynnöt voidaan taata vain, jos ne varataan ja maksetaan etukäteen. Tämä koskee myös palveluita, kuten suoraa pääsyä uima-allas tai parvekkeelle. Maksuton hotellihuoneen korotus ei ole mahdollista.
Termi "merelle päin" viittaa vain huoneen sijaintiin meren suuntaan. Tämä tarkoittaa, että suoraa merinäköalaa ei voida taata.
Huomioithan, että varaukseen liittyviä pyyntöjä voi lisätä vain ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse numeroon 09 6154 7400. Näitä pyyntöjä ei voi lisätä verkossa.
Tällaiset verot ovat pakollisia vierailijoille, ja paikallisviranomaiset asettavat ne kussakin maassa useista syistä. Maksujen tarkoitus vaihtelee, mutta rahat menevät yleensä hankkeisiin, jotka edistävät matkailua maassa. Maksu on henkilökohtainen, se kerätään kohteessa ja maksetaan suoraan hotellille majoituksen yhteydessä. Summa voi vaihdella riippuen tekijöistä, kuten vietettyjen öiden määrästä, majoituksen tasosta ja itse matkakohteesta.
On tärkeää tietää, että tätä maksua ei voida maksaa Apollolle eikä siitä voida neuvotella. Lisäksi maksut voivat muuttua lyhyellä varoitusajalla ilman ennakkoilmoitusta.
Lisätietoja omaan hotelliin sovellettavista ehdoista löydät kyseisen hotellin kohdalta ja verkkosivustomme "Tietoa"-välilehdeltä.
Huoneesi tai huoneistosi ulkotilan tyyppi ilmoitetaan hotellin kuvauksessa ja/tai matkustusasiakirjoissasi sekä varauksesi yhteydessä, jotka löydät verkkosivustomme "Minun lomani"-kohdasta. Joissakin majoitustiloissa ei ole lainkaan ulkotilaa, mikä mainitaan myös matkustusasiakirjoissa.
Joissakin hotelleissa on mahdollista varata majoitus tietyllä näköalalla, kuten meri- tai uima-allasnäköalalla, ja tämä tarjotaan yleensä lisämaksusta. Jos huoneessa ei ole määriteltyä näköalaa, voi näkymä vaihdella ja olla esimerkiksi kohti katua tai lähellä olevaa rakennusta.
Alta löydät yleisimpiä ulkotilatyyppejä.
Terassi Terassi sijaitsee pohjakerroksessa ja on yleensä avoin. Joissakin hotelleissa majoitustiloihin kuljetaan terassin kautta.
Parveke Parveke on yleensä maan yläpuolella ja siinä on yleensä puolikorkea seinä, kaide tai lasi ympärillä.
Maaparveke Maaparveke on hieman maanpinnasta korotettu ja siinä on yleensä puolikorkea seinä, kaide tai lasi.
Upotettu ulkotila Terassi, joka sijaitsee kokonaan tai osittain maanpinnan alapuolella. Tämän tyyppisellä ulkotilalla varustetut majoitustilat saattavat vaikuttaa pimeiltä.
Ranskalainen parveke Ranskalaisella parvekkeella ei yleensä ole tilaa huonekaluille, vaan se koostuu yleensä parvekeovesta ja pienestä seisoma-alueesta ulkopuolella.
Ei ulkotilaa Ulkotilaa ei ole eikä terassin oven avaamismahdollisuutta.
Yleistä tietoa terasseista Terassin koko voi vaihdella jopa saman hotellin sisällä. Terassi ei aina ole kooltaan tai kalustettu huoneessa/huoneistossa majoittuvien hengelle lukumäärän mukaan, joten ei voida olettaa, että lisävuoteessa majoittuville vieraille on saatavilla tuoleja tai aurinkotuoleja. Emme myöskään voi taata aurinkoista sijaintia huoneeseen kuuluvalla/kuuluvilla patiolla/patioilla.
Useissa kohteissa, erityisesti vuoden kuivimpina kuukausina, voidaan säännöstellä veden käyttöä. Joillakin saarilla ja kohteissa pitkittynyt kuivuus voi johtaa rajoitettuun veden saantiin, mikä voi vaikuttaa myös hotellivieraisiin. Apollo ei voi ottaa vastuuta eikä tarjota korvausta sähkökatkoksista, öljyn, veden tai kuuman veden puutteesta.
Vesi lämmitetään usein hotellin katolla olevilla aurinkopaneeleilla, mikä tarkoittaa, että veden lämpötila voi olla alhaisempi huonolla säällä tai kun useita vieraita on suihkussa samaan aikaan. Useimmissa hotelleissa on rajoitetun kapasiteetin omaavia vedenlämmittimiä, mikä tarkoittaa, että useamman henkilön ei aina ole mahdollista käydä suihkussa heti peräkkäin. Myös sähkönjakelussa voi olla epävakaita aikoja.
Ilmastointi ja lämmitys Ilmastointi on saatavilla monissa hotelleissa, ja se mainitaan aina hotellin kuvauksessa "Huoneet"-välilehdellä. Joissakin tapauksissa käyttö on rajoitettu tiettyihin aikoihin, ja keväällä ja syksyllä se on harvoin toiminnassa. Huomioithan, että ilmastoinnista veloitetaan usein maksu, joka maksetaan suoraan hotellille.
Monissa matkakohteissa on paikallisia energiankulutusta koskevia sääntöjä ja rajoituksia. Tämä voi tarkoittaa, että ilmastointi on toiminnassa vain silloin, kun olet huoneessa, ja vain päivän kuumimpina tunteina. Joissakin matkakohteissa viranomaiset ovat myös asettaneet energiansäästötoimenpiteiden osana sallitut vähimmäislämpötilat, esimerkiksi 26 astetta kesällä ja 21 astetta talvella.
Ilmastointilaite on yleensä olohuoneessa tai makuuhuoneessa, eikä välttämättä jokaisessa huoneessa. Järjestelmien laatu ja kapasiteetti vaihtelevat hotelelittain, ja vanhemmat mallit saattavat olla meluisampia kuin uudemmat. Kondensaatio on yleistä korkeissa lämpötiloissa ja ilmankosteuden ollessa korkea, ja laitteesta voi tippua tai valua vettä.
Ympäristösyistä ja parhaan tehon saavuttamiseksi on suositeltavaa pitää ovet ja ikkunat suljettuina ilmastoinnin ollessa käynnissä. Huomaa, että huoneen jäähtyminen voi kestää jonkin aikaa, jos järjestelmä on sammutettu. Monissa matkakohteissa ilmankosteus on korkeampi kuin kotona, mikä yhdessä paikallisen rakennustyylin kanssa voi tehdä huoneista ja asunnoista kosteita.
Keskuslämmitys on yleensä saatavilla tarvittaessa ja rajoitetuksi ajaksi paikallisten määräysten ja sääolosuhteiden mukaisesti. Ilmastointijärjestelmien ei yleensä voida odottaa toimivan lämmönlähteenä, ellei hotellin kuvauksessa toisin mainita.
Useimmat hotellit tarjoavat tallelokeroita maksua vastaan. Suosittelemme tallelokeroiden käyttöä arvoesineiden säilömiseen. Tiedot mahdollisesta tallelokerosta löydät ''Tietoa'' -välilehdeltä hotellisivulta. Huomioithan, että jotkut hotelli saattavat vaatia ennakkomaksun paikan päällä. Jos yövyt hotellissa, jossa ei ole tallelokeroa, oppaamme voivat kertoa sinulle lähimmästä turvallisesta säilytysvaihtoehdosta.
Suosittelemme, että otat matkalle mukaan vain muutamia arvoesineitä, sillä ne voivat herättää ei-toivottua huomiota. Olet vastuussa rahojen, korujen ja muiden arvoesineiden turvallisesta säilytyksestä koko oleskelusi ajan. Apollo ei ole vastuussa omaisuuden katoamisesta tai varkaudesta – mukaan lukien hotellin tallelokeroihin sijoitettujen tavaroiden katoamisesta tai varkaudesta.
On omalla vastuullasi järjestää asiakirjat matkan aikana mahdollisesti tapahtuvien vahinkojen tai varkauksien varalta. Apollon henkilökunta ei voi saattaa sinua poliisille tai toimia tulkkina, mutta oppaamme voivat yleensä auttaa tulkin varaamisessa. Tulkin kustannukset ovat sinun vastuullasi. Emme myöskään voi hankkia poliisiraportteja tai muita asiakirjoja.
Muista tarkistaa matka- ja kotivakuutuksesi ennen lähtöä varmistaaksesi, että sinulla on oikeanlainen suoja, erityisesti käteiselle ja arvoesineille, sillä varkauden sattuessa on usein korvauskatto. Tietoa Apollon matkavakuutuksesta löydät täältä.
Vaikka meillä on kiinteät sopimukset hotellikumppaneidemme kanssa, voi silti käydä niin, että hotellit ylibuukataan, eli hotelli on varannut enemmän huoneita kuin sillä todellisuudessa on. Tämä saattaa tarkoittaa sitä, että joudumme siirtämään sinut toiseen hotelliin. Pyrimme tällöin majoittamaan sinut mahdollisimman samantasoisessa ja samalla sijainnilla olevassa hotellissa. Jos saamme tiedon ylibuukkauksesta ennen matkasi alkua, ilmoitamme siitä etukäteen. Mikäli ylibuukkaus tapahtuu lähellä lähtöpäivääsi, sinua informoidaan matkaoppaidemme toimesta saapumisen yhteydessä.
Hotellin vaihtaminen Jos päätät vaihtaa hotellia tai huonetta/huoneistoa oleskelusi aikana, sinun on yleensä maksettava peruutusmaksu majoituspaikasta, josta vaihdat, sekä erotus uudesta majoituspaikasta. Tämä maksetaan suoraan kohteessa. Hotellin/huoneen/huoneiston vaihtaminen oleskelun aikana ei ole aina mahdollista, koska se riippuu käytettävissä olevasta kapasiteetista. Jäljellä olevasta hotelliyöpymisestä ei yleensä voida odottaa hyvitystä, ellei Apollon kanssa ole toisin sovittu. Jos päätät muuttaa toiseen hotelliin, olet vastuussa ja maksat hotellien välisestä kuljetuksesta, ellei Apollon kanssa ole toisin sovittu.