Matkan varaaminen ja maksaminen
Täältä löydät hyödyllistä tietoa matkan varaamisesta ja maksamisesta. Ennen matkan varaamista kannattaa lukea varausta ja matkaa koskevat säännöt. Erityisen tärkeää on tutustua pakettimatkojen yleisiin ehtoihin, joissa kuvataan asiakkaan ja matkanjärjestäjän välinen sopimus.
Voit varata matkan helposti verkkosivustollamme tai puhelimitse numerosta 09 6154 7400. Katso ajantasaiset aukioloajat verkkosivustoltamme.
Yhteystiedot Varauksen tekijä on päävaraaja. Muutokset tai peruutukset tekee päävaraaja – joko kirjallisesti tai suullisesti. On tärkeää, että varauksen yhteydessä ilmoitetaan voimassa oleva matkapuhelinnumero. Tärkeät tiedot ja mahdolliset muutokset matkan aikana lähetetään tekstiviestillä tai ilmoitetaan puhelimitse annettuun numeroon. Muista siis aina ottaa tämä matkapuhelin mukaan matkalle. Jos kadotat puhelimesi tai se varastetaan lomasi aikana, ota välittömästi yhteyttä henkilökuntaamme ja ilmoita vaihtoehtoinen numero, jotta voimme edelleen tavoittaa sinut.
Varausvahvistus Kun varauksesi on tehty, saat vahvistuksen sähköpostitse. Saat myös pääsyn Minun Apollo -sivulle, josta löydät lisätietoja lomastasi.
Myymme lentolippuja useimpiin tilauslentokohteisiimme. Tämä tarkoittaa lentoa ilman majoitusta, lentoaterioita tai kirjattua matkatavaraa. Lentokenttäkuljetus ei sisälly hintaan, eikä sitä voi varata niille, jotka ostavat pelkän lennon. Varauksen yhteydessä ja myöhemmin Minun lomani -palvelun kautta voi kuitenkin varata muita lisäpalveluita.
Tarjoamme vain rajoitetun määrän lentolippuja lähtöä kohden, ja meno-paluulippua ostettaessa on käytettävä myös menomatka – muuten paluulippu peruuntuu automaattisesti. Lentoaikatauluihin voi tulla muutoksia, ja niistä lähetetään viesti varaukselle ilmoitettuun matkapuhelinnumeroon. Tarkista siis, että varauksen yhteydessä annettu numero on oikein, ja ota puhelimesi mukaan matkalle.
Pelkät lennot eivät kuulu matkapakettilain piiriin, eivätkä Yleiset matkapakettiehdot koske pelkkiä lentovarauksia. Lentolippujen ostaminen tarkoituksena koota omat hotelli- tai maajärjestelyt jälleenmyyntiä varten matkapakettina ei ole sallittua. Lentolippujen ostaminen pelkästään jälleenmyyntitarkoituksessa ei myöskään ole sallittua.
Apollomatkat voi peruuttaa lennot ilman korvausvelvollisuutta:
Jos lennolle ei ole varattu riittävästi paikkoja, edellyttäen, että matkustajille ilmoitetaan vähintään kaksi viikkoa ennen lähtöä.
Jos ilmenee Apollomatkojen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevia olosuhteita, joita ei voitu kohtuudella ennakoida sopimusta tehtäessä – esimerkiksi sota tai sodan kaltaiset tapahtumat, luonnonkatastrofit, vaaralliset tartuntataudit tai vastaavat. Apollomatkat noudattaa aina Ulkoministeriön matkustussuosituksia.
Peruutettujen lentojen tapauksessa maksettu summa palautetaan.
Yhden suuntainen lento Yhden suuntaisia lentoja (pelkkä meno- tai pelkkä paluulippu) voi ostaa vain valittuihin kohteisiin ja lähtöihin. Paikkamäärä on rajoitettu, eikä osaan kohteista ole mahdollista varata yhdensuuntaista lentoa.
Muutos- ja peruutusehdot Flex-lipulla saat enemmän joustavuutta peruutuksiin ja muutoksiin, nimenmuutoksiin ja lentolipun hyvitykseen. Flex-lisämaksu on saatavilla valittuihin tilauslentokohteisiin ja se tulee valita suoraan lentoa varattaessa. Lue lisää Flex-lipuista tältä sivulta.
Hintamme mukautetaan jatkuvasti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tämä tarkoittaa, että matkan hinta voi muuttua useita kertoja päivässä – erityisesti, jos tietyn matkan kysyntä kasvaa tai vähenee. Lisäksi hintoihin voivat vaikuttaa lentoyhtiöiden ja hotelliketjujen kampanjat ja tarjoukset.
Varausvahvistuksessa ja lipussa ilmoitettu hinta on matkanne voimassa oleva hinta.
Tilauslennoin toteutettavat matkapaketit
Matkaasi koskee seitsemän päivän avoin kauppa, joka lasketaan matkasi varauspäivästä. Voit pohtia matkaasi rauhassa ja muuttaa sitä tai peruuttaa sen täysin kuluitta avoimen kaupan aikana. Avoin kauppa on voimassa siinä tapauksessa, että matka varataan yli 52 päivää ennen lähtöä.
Muutosturvan voi lisätä varaukselle matkan varaamisen yhteydessä ja voit tehdä varaukseesi yhden kuluttoman muutoksen, jos et pystykään matkustamaan. Muutosturva sisältää myös huonetyyppitakuun.
Itse räätälöidyt reittilennoin toteutettavat matkapaketit
Itse räätälöityjä matkapaketteja ja pelkkiä lentoja ei yleensä voi muuttaa tai perua varaamisen jälkeen. Jos lentoyhtiö tai hotelli sallii muutokset, hintaan lisätään Apollomatkojen toimistokulu sekä lentoyhtiön ja hotellin todelliset muutoskulut sekä mahdollinen hintaero.
Lisää varaukseen peruutusvakuutus
Kun varaat matkan, voi olla vaikea ennakoida, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Odottamattomia tilanteita voi ilmaantua, eikä kotivakuutus tai tavallinen matkavakuutus välttämättä kata täysin tällaisia tilanteita. Sen vuoksi suosittelemme, että lisäät myös muutosturvan matkavarauksellesi.
Meillä voit matkavarauksen yhteydessä lisätä varauksellesi muutosturvan. Voit lukea siitä lisää täältä. Huomioithan, että vakuutus on lisättävä ennen matkan maksamista.
Jos sen sijaan varaat itse räätälöitävän reittilennoin toteutettavan matkapaketin verkkosivujemme kautta, suosittelemme lisäämään varaukselle Goudan peruutusturvan. Huomioithan, että peruutusturva on ostettava samana päivänä, kun varaat matkasi, tai viimeistään varausmaksun maksamisen yhteydessä.
Matkan maksun eräpäivä riippuu siitä, kuinka lähellä lähtöpäivä on. Huomaa, että matka peruutetaan automaattisesti, jos maksua ei suoriteta eräpäivään mennessä.
Jos matka on maksettava varauspäivänä, se on suoritettava suoraan verkkosivustollamme.
Lisätietoja nykyisistä maksutavoista löydät tältä sivulta.
Kun matkustat EU-maahan, Norjaan, Islantiin, Liechtensteiniin tai Sveitsiin, ota mukaasi sininen EU-kortti. Kortti osoittaa, että sinulla on oikeus välttämättömään julkiseen terveydenhuoltoon samoin ehdoin kuin kyseisen maan omilla kansalaisilla.
Tärkeää tietää:
Sinulla on oikeus hoitoon vain lääkäreillä, hammaslääkäreillä ja sairaaloihin, jotka kuuluvat kyseisen maan julkiseen terveydenhuoltojärjestelmään.
Joissakin maissa saatat joutua maksamaan hoidosta maksun – aivan kuten paikalliset asukkaat.
Saatat myös joutua maksamaan kustannukset itse ja hakemaan korvausta jälkikäteen.
Mitä kortti ei kata:
Kustannukset kotiutuksesta sairauden tai onnettomuuden vuoksi.
Joissakin maissa se ei kata kaikkia sairaankuljetuksen kustannuksia (esim. ambulanssi tai kuljetus sairaalaan).
Edellä mainitun perusteella suosittelemme aina ottamaan erillisen matkavakuutuksen, jotta olet suojattu myös kotiutuskuljetuksen ja mahdollisten ylimääräisten kustannusten varalta sairauden tai onnettomuuden sattuessa ulkomailla.
Voit lukea lisää sinisestä EU-kortista kelan sivuilta.
Suosittelemme ottamaan matkavakuutuksen riippumatta matkakohteesta. Se tarjoaa sinulle laajemman suojan koko matkan ajaksi. Matkavakuutuksemme kattavat yleisimmät odottamattomat tapahtumat, ja jos jotain sattuu, sinun ei tarvitse maksaa omavastuuta.
Teemme yhteistyötä Gouda -vakuutusyhtiön kanssa ja tarjoamme useita erilaisia matkavakuutuksia, joiden kattavuus vaihtelee – jotta voit valita juuri sinun matkallesi parhaiten sopivan suojan. Oletko epävarma siitä, mikä vakuutus sopii sinulle? Osaava henkilökuntamme auttaa sinua löytämään oikean vaihtoehdon. Voit myös lukea lisää vakuutusvaihtoehdoistamme tällä sivulla.