Lennon viivästyminen

Mahdollisten viivästysten sattuessa Apollomatkat ja lentoyhtiö tekevät kaikkensa lieventääkseen viivästymisestä johtuvia vaikutuksia. Täältä löydät tietoa ajankohtaisista lentojen myöhästymisistä, korvaussäännöistä, viivästystodistuksista sekä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia. 

Tietoa lennon viivästyksestä

Täältä löydät tietoa lentojen viivästyksistä. Saat lisätietoa tekstiviestitse meiltä tai suoraan lentoyhtiöltä, riippuen siitä, lennätkö tilaus- vai reittilennolla.

Matkustatko tilauslennolla?
Jos matkustat tilauslennolla ja lentosi viivästyy lähtömatkalla, ilmoitamme viivästymisistä tekstiviestitse. Siksi on tärkeää, että matkalipussasi oleva matkapuhelinnumero on oikein. Jos lentosi viivästyy kotimatkalla, kohdehenkilökuntamme pitävät sinut ajantasalla ja viivästyksistä kerrotaan joko tekstiviestitse tai lentokentällä. 

Matkustatko reittilennolla?
Jos matkustat reittilennolla kohteeseen, jossa ei ole Apollon henkilökuntaa, saat tiedon lennon viivästymisestä suoraan lentoyhtiöltä. Lentoyhtiön edustaja pitää sinut ajan tasalla, ja lisätietoa löydät lentoyhtiön verkkosivuilta.

Korvaus lennon viivästymisestä

Apollomatkoilta ostettuja matkoja koskee matkapakettilaki. Noudatamma lentojen viivästymisen korvaamiseen sovellettavia ohjeita. Jos olet oikeutettu lennon viivästymisestä johtuvaan korvaukseen, maksetaan se sinulle automaattisesti. Sinun ei tarvitse hakea korvauksia itse. Alta löydät lisätietoa korvaussäännöistä. 

Yleiset matkapakettiehdot
Apollomatkat noudattaa yleisiä matkapakettiehtoja. Jos olet oikeutettu lennon viivästymisestä johtuvaan korvaukseen, maksetaan se sinulle automaattisesti. Sinun ei tarvitse hakea korvauksia itse. Paluulennon viivästyminen ei oikeuta korvaukseen viivästymisen pituudesta riippumatta. Mikäli olet ostanut pelkän lennon, ei tämä oikeuta korvaukseen.

Korvaus lähdön viivästymisestä

Matkan pituus Viivästymisen pituus kohteeseen saapuessa Oikeuttaako korvaukseen? Korvauksen määrä
2-5 päivää Alle 4 tuntia Ei Ei korvausta
  Yli 4 tuntia Kyllä 1 päivän osuus*
5-8 päivää Alle 5 tuntia Ei Ei korvausta
  Yli 5 tuntia Kyllä 1 päivän osuus*
Yli 8 päivää Alle 8 tuntia Ei

Ei korvausta

  Yli 8 tuntia Kyllä 1 päivän osuus*

*Päiväosuus on matkan hinta jaettuna matkan yöpymisvuorokausien määrällä. Matkan hinnasta on vähennetty mahdolliset alennukset ja lisämaksut.  Viikon matka jaetaan 1/7 ja saadaan 1 päivän osuus, kahden viikon matka 1/14 ja saadaan 1 päivän osuus yms.

Korvaus paluumatkan viivästymisestä
Paluulennon viivästyminen ei oikeuta korvaukseen.

EU -asetus lennon viivästymisestä

EU-asetuksen 261/04 mukainen korvaus tulee ohjata suoraan lentoyhtiölle. Lentoyhtiön on saatava tällainen pyyntö viimeistään 2 kuukauden kuluttua viivästymisestä.

EU-asetuksen 261/2004 mukaiset oikeudet
Jos matkasi viivästyy, voit hakea korvausta EU-asetuksen mukaisesti. Sinun on myös täytettävä seuraavat kriteerit:

  • Lento lähti EU:n alueella sijaitsevalta lentokentältä.
  • Lento saapui EU:n alueella sijaitsevalle lentokentälle EU:ssa rekisteröidyn lentoyhtiön kanssa. Vaihtoehtoisesti lentoasema EU:n ulkopuolella, mutta EU:ssa rekisteröidyn lentoyhtiön kanssa.
  • Sinun on täytynyt olla kyseisellä lennolla.
  • Korvausvaatimus on toimitettava lentoyhtiölle viimeistään 2 kuukauden kuluttua viivästymisestä.
  • Korvausta voi hakea, jos lento saapuu yli 3 tuntia myöhässä määränpäähäsi. Määräystä ei sovelleta, jos viivästys johtui odottamattomista tapahtumista, kuten sää tai lakko.
  • EU-asetuksen mukaiset vaatimukset tulee toimittaa lentoyhtiölle. Lentoyhtiö voi vähentää matkapakettilain mukaisesti jo maksetun korvauksen.

Jos viivästys on EU-asetuksen mukaan yli 5 tuntia odotetusta lähtöajasta, voit peruuttaa matkan lento-osan. Huomioithan, että tällöin et saa korvausta majoituksesta tai muista lisäpalveluista, joita et voi käyttää.

Korvaus paluumatkan viivästymisestä

EU -asetus lennon viivästymisestä

EU-asetuksen 261/04 mukainen korvaus tulee ohjata suoraan lentoyhtiölle. Lentoyhtiön on saatava tällainen pyyntö viimeistään 2 kuukauden kuluttua viivästymisestä.

EU-asetuksen 261/2004 mukaiset oikeudet
Jos matkasi viivästyy, voit hakea korvausta EU-asetuksen mukaisesti. Sinun on myös täytettävä seuraavat kriteerit:

  • Lento lähti EU:n alueella sijaitsevalta lentokentältä.
  • Lento saapui EU:n alueella sijaitsevalle lentokentälle EU:ssa rekisteröidyn lentoyhtiön kanssa. Vaihtoehtoisesti lentoasema EU:n ulkopuolella, mutta EU:ssa rekisteröidyn lentoyhtiön kanssa.
  • Sinun on täytynyt olla kyseisellä lennolla.
  • Korvausvaatimus on toimitettava lentoyhtiölle viimeistään 2 kuukauden kuluttua viivästymisestä.
  • Korvausta voi hakea, jos lento saapuu yli 3 tuntia myöhässä määränpäähäsi. Määräystä ei sovelleta, jos viivästys johtui odottamattomista tapahtumista, kuten sää tai lakko.
  • EU-asetuksen mukaiset vaatimukset tulee toimittaa lentoyhtiölle. Lentoyhtiö voi vähentää matkapakettilain mukaisesti jo maksetun korvauksen.

Jos viivästys on EU-asetuksen mukaan yli 5 tuntia odotetusta lähtöajasta, voit peruuttaa matkan lento-osan. Huomioithan, että tällöin et saa korvausta majoituksesta tai muista lisäpalveluista, joita et voi käyttää.

 

Viivästymistodistus

Jos lentosi on viivästynyt meno- tai paluumatkalla ja sinun on tehtävä korvaushakemus vakuutusyhtiöstäsi, tarvitset viivästystodistuksen. Useimmissa tapauksissa sinun tulee ottaa yhteyttä suoraan lentoyhtiöön saadaksesi viivästystodistuksen.

Usein kysytyt kysymykset

Mikään lentoyhtiö ei voi välttää lentojen myöhästymisiä. Viivästymiset voivat johtua monista eri tekijöistä, kuten ilmatilan ruuhkaisuudesta, teknisistä syistä, sääolosuhteista ja muista vastaavista. Täältä löydät vastauksia yleisiin kysymyksiin.

Hyvä tietää jatkoyhteyksistä
Jos olet ostamassa välilaskullisia lentoja, on hyvä huomioida, että lentojen välissä on tarpeeksi aikaa. Suosittelemme vähintään 3-4 aikamarginaalia. Ota huomioon myös jatkoyhteydet muilla kulkuvälineillä (esimerkiksi matkat lentokentältä junalla/bussilla kohteeseesi). Jos lentosi viivästyy, ja myöhästyt jatkoyhteydeltäsi, ei niitä välttämättä korvata. 

Liityntäkuljetukset lennolle/lennolta
Viivästymiset voivat johtua monista eri tekijöistä, kuten ilmatilan ruuhkaisuudesta, teknisistä syistä, sääolosuhteista ja muista vastaavista. Suosittelemme vähintään 3-4 tunnin vaihtoaikaa kun matkustat muilla kulkuvälineillä (esim. lentokone, juna, bussi) lennolle/lennolta. Suosittelemme ostamaan omat liityntäyhteydet niin, että näitä pystyy vaihtamaan kuluja vastaan. Myöhästymisestä johtuvia kuluja ei normaalisti korvata.

Tiedot viivästyksistä
Löydät lisätietoja ”Tietoa lennon viivästymisestä” – osion kohtalta.   

Korvaus lennon viivästyksestä
Löydät lisätietoja ”Korvaus lennon viivästymisestä” – osion kohdalta.

Voinko saada hotellihuoneen lennon viivästyessä?
Saat lisätietoa mikäli hotellimajoitus on tarpeellinen. Viivästyksen pituudesta riippuen hotellissa voi olla lyhyempi tai pidempi oleskelu.

Miksi en saa lisää tietoa?
Lennon viivästymisen taustalla voi olla useita tekijöitä ja tästä syystä ei aina pystytä ilmoittamaan tarkkoja aikoja. Viivästymisen yhteydessä katsotaan useita vaihtoehtoja ja voi olla haasteellista antaa tarkkoja tietoja ennen kuin kaikki on järjestetty ja valmista. Apollo ja lentoyhtiöt tekevät parhaansa, jotta saamme tiedotettua asiakkaitamme päivitetyillä tiedoilla.