Lennon viivästyminen

Täältä löydät tietoa siitä, miten matkanne suhteen voidaan toimia, jos lento viivästyy.

Lentomatkan viivästykset Alla olevasta taulukosta näet, milloin sinulla on oikeus korvaukseen lentoviivästyksen yhteydessä pakettimatkalain säännösten mukaisesti. Korvaus lasketaan matkan kokonaishinnan perusteella, ilman vakuutuksia ja mahdollisia lisäpalveluita. Sen jälkeen matkan perushinta jaetaan yöpymisten lukumäärällä, riippuen siitä, koskeeko korvaus päivää vai vuorokautta.

Matkan pituus

Viivästymisen pituus kohteeseen saapuessa

Oikeuttaako korvaukseen?

Korvauksen määrä?

1–4 päivää

Alle 5 tuntia

Ei

Ei korvausta

Yli 5 tuntia

Kyllä

1 päivän osuus*

5-8 päivää

Alle 8 tuntia

Ei

Ei korvausta

Yli 8 tuntia

Kyllä

1 päivän osuus*

Yli 8 päivää

Yli 8 tuntia

Kyllä

1 päivän osuus*

*Päiväosuus on matkan hinta jaettuna matkan yöpymisvuorokausien määrällä. Matkan hinnasta on vähennetty mahdolliset alennukset ja lisämaksut. Huomaathan, että korvausta maksetaan vain matkapaketeista. Mikäli olet varannut pelkän lentolipun, emme siinä tapauksessa maksa korvausta.

Viivästyminen paluumatkalla

Paluumatkan viivästymisestä ei makseta korvausta matkan pituudesta riippumatta, koska et menetä aikaa matkakohteessasi. Jos olet ostanut matkapaketin, teemme yhteistyökumppaneidemme kanssa parhaamme järjestääksemme tarvittaessa ruokailun ja majoituksen sovellettavien lakien ja määräysten mukaisesti.

Paluumatkan viivästymistilanteissa olet ensisijaisesti vastuussa kustannuksista, kuten hotellimajoituksesta, uusista jatkoyhteyksistä ja jos myöhästyt lennolta, junasta tai bussiyhteyksistä, jollei viivästystä pidetä matkapaketin virheenä. Suosittelemme, että käännyt jälkikäteen lentoyhtiön tai vakuutusyhtiösi puoleen korvauksen osalta.

Muistathan aina säilyttää kaikki viivästykseen liittyvät kuitit ja muut oleelliset dokumentit.