Lennon viivästyminen
Täältä löydät tietoa siitä, miten matkanne suhteen voidaan toimia, jos lento viivästyy.
Valitettavasti mikään lentoyhtiö ei voi täysin välttää lentojen viivästyksiä. Lennon viivästyminen voi johtua monista syistä, kuten teknisistä ongelmista, ilmatilan ruuhkautumisesta tai huonosta säästä. Teemme aina parhaamme auttaaksemme asiakkaita, joita lennon viivästykset koskee.
Jos lentosi on viivästynyt meno- tai paluumatkalla ja sinun on haettava korvausta vakuutusyhtiöltäsi, tarvitset viivästystodistuksen. Alta löydät tietoa jokaisen lentoyhtiön osalta.
Finnair Voit pyytää viivästystodistuksen lentoyhtiöltä täältä. Tarvitset lennon numeron sekä varausnumerosi.
Jettime Ota yhteyttä suoraan lentoyhtiöön saadaksesi viivästystodistuksen. Löydät heidän yhteystietonsa täältä.
Muut lentoyhtiöt Jos lensit jollain muulla kuin yllä mainituilla lentoyhtiöillä, voit ottaa itse yhteyttä lentoyhtiöön saadaksesi viivästystodistuksen.
EU-asetus 261/2004 - Matkanjärjestäjänä kuulumme matkapakettilain piiriin. Noudatamme lentojen viivästymisestä maksettavia korvauksia koskevia ohjeistuksia. EU-asetuksen 261/2004 mukainen korvausvaatimus on tehtävä suoraan lentoyhtiölle. Korvausvaatimus on tehtävä lentoyhtiölle viimeistään kahden kuukauden kuluessa viivästyneestä lennosta. EU-asetuksen 261/2004 mukaiset oikeudet Jos matkasi aikana ilmenee viivästys, sinulla voi olla oikeus saada korvausta lentoyhtiöltä EU-asetuksen mukaisesti. Seuraavien ehtojen on kuitenkin täytyttävä:
Lento lähti EU:n sisältä.
Lennon on oltava saapunut EU:n lentokentälle EU:ssa rekisteröidyllä lentoyhtiöllä tai EU:n ulkopuoliselle lentokentälle EU:ssa rekisteröidyllä lentoyhtiöllä.
Sinun on täytynyt olla kyseisellä lennolla.
Lentoyhtiön on täytynyt vastaanottaa korvausvaatimus kahden kuukauden kuluessa viivästyksestä.
Asetusta sovelletaan, jos lento saapuu määränpäähän yli kolme tuntia myöhässä. Asetusta ei kuitenkaan sovelleta, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, kuten säästä tai lakoista. Kuten edellä mainitaan, kaikki EU-asetuksen mukaiset korvausvaatimukset tulee osoittaa suoraan lentoyhtiölle. Lentoyhtiöllä on oikeus vähentää matkapakettilain nojalla jo maksetut korvaukset. Jos viivästys on yli 5 tuntia aikataulun mukaisesta lähtöajasta, EU-asetus antaa sinulle oikeuden peruuttaa lennon. Huomaa, että tässä tapauksessa et saa korvausta majoituksesta tai muista lisämaksuista, joita et voi käyttää.
Matkanjärjestäjänä meitä koskee pakettimatkalaki ja noudatamme lentoviivästysten korvauksia koskevia sääntöjä. Säännöt eroavat kuitenkin toisistaan riippuen siitä, onko viivästys tapahtunut meno- vai paluumatkalla. Katso yhteenveto alla.
Lentomatkan viivästykset Alla olevasta taulukosta näet, milloin sinulla on oikeus korvaukseen lentoviivästyksen yhteydessä pakettimatkalain säännösten mukaisesti. Korvaus lasketaan matkan kokonaishinnan perusteella, ilman vakuutuksia ja mahdollisia lisäpalveluita. Sen jälkeen matkan perushinta jaetaan yöpymisten lukumäärällä, riippuen siitä, koskeeko korvaus päivää vai vuorokautta.
Matkan pituus | Viivästymisen pituus kohteeseen saapuessa | Oikeuttaako korvaukseen? | Korvauksen määrä? |
1–4 päivää | Alle 5 tuntia | Ei | Ei korvausta |
| Yli 5 tuntia | Kyllä | 1 päivän osuus* |
5-8 päivää | Alle 8 tuntia | Ei | Ei korvausta |
| Yli 8 tuntia | Kyllä | 1 päivän osuus* |
Yli 8 päivää | Yli 8 tuntia | Kyllä | 1 päivän osuus* |
*Päiväosuus on matkan hinta jaettuna matkan yöpymisvuorokausien määrällä. Matkan hinnasta on vähennetty mahdolliset alennukset ja lisämaksut. Huomaathan, että korvausta maksetaan vain matkapaketeista. Mikäli olet varannut pelkän lentolipun, emme siinä tapauksessa maksa korvausta.
Viivästyminen paluumatkalla
Paluumatkan viivästymisestä ei makseta korvausta matkan pituudesta riippumatta, koska et menetä aikaa matkakohteessasi. Jos olet ostanut matkapaketin, teemme yhteistyökumppaneidemme kanssa parhaamme järjestääksemme tarvittaessa ruokailun ja majoituksen sovellettavien lakien ja määräysten mukaisesti.
Paluumatkan viivästymistilanteissa olet ensisijaisesti vastuussa kustannuksista, kuten hotellimajoituksesta, uusista jatkoyhteyksistä ja jos myöhästyt lennolta, junasta tai bussiyhteyksistä, jollei viivästystä pidetä matkapaketin virheenä. Suosittelemme, että käännyt jälkikäteen lentoyhtiön tai vakuutusyhtiösi puoleen korvauksen osalta.
Muistathan aina säilyttää kaikki viivästykseen liittyvät kuitit ja muut oleelliset dokumentit.