Lentäminen ja ilmasto

YK:n ilmastopaneelin mukaan lentoliikenne aiheuttaa noin kaksi prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä. Moni kuitenkin kuvittelee lentoliikenteen olevan kuljetusalan suurin saastuttaja, vaikka esimerkiksi yli 30% kaikista Ruotsin päästöistä aiheutuu auto- ja kuorma-autoliikenteestä.

Kaikki Apollon ja Novairin asiakkaat voivat kompensoida lomamatkastaan aiheutuvan hiilijalanjälkensä. Teemme yhteistyötä hollantilaisen, maailmanlaajuisesti aktiivisen organisaation, GreenSeatin kanssa. GreenSeat on osa Climate Neutral Groupia. Yhteistyön aloittamisesta vuodesta 2007 saakka olemme kompensoineet vuosittain kaikki matkoistamme koituneet päästömme.

Vuodesta 2007 alkaen olemme kompensoineet lentäen tehtävien työmatkojemme hiilidioksidipäästöjä. Kompensointi tehdään maailmanlaajuisesti toimivan, hollantilaisen GreenSeat organisaation kautta. Green Seat on osa Climate Neutral Groupia.

Lue lisää hiilidioksidipäästöjen kompensoinnista

SESAR

Novair osallistuu aktiivisesti eurooppalaiseen tutkimus- ja kehitysohjelmaan, SESARiin (Single European Sky ATM Research). Ainutlaatuinen aloite pyrkii yhdessä Euroopan ilmailuteollisuuden kanssa modernisoimaan ja uudistamaan Euroopan lentoliikenteen. Tavoitteena on lisätä kapasiteettia, vähentää ympäristövaikutuksia ja tehdä ilmailualan kaikista osa-alueista mahdollisimman tehokkaita.

Useat projektit kattavat ilmailunalan ja -teollisuuden kaikki osa-alueet; maajärjestelmät, toimintatavat, lentokoneiden järjestelmät, ilmatilan suunnittelun yms.

Tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää, että ilmatilan käyttäjät (mukaan lukien lentoyhtiöt) ovat sitoutuneet ja mukana ohjelman kaikissa vaiheissa. SESAR on valinnut seitsemän lentoyhtiötä avustamaan projekteissa käytännön ja teknillisellä asiantuntemuksellaan. Novair on yksi näistä lentoyhtiöistä, kuten myös Air France, Lufthansa Group, SAS ja British Airways.

Ympäristöystävällisempää lentämistä

Novairin lentoreittien suunnittelun tarkoitus on säästää polttoainetta lyhyempien lentomatkojen ansiosta, tämä kuuluu niin sanottuun MINT –projektiin. MINT –projekti on EU:n ja FAAn (Federal Aviation Administration) sopimuksen yhteistyön tulos ja toteutuksesta vastaa SESAR Euroopassa, johon kuuluu lentoyhtiöitä, lennonjohtoa ja muita ilmailualan toimijoita.

Projektin tavoitteena on parantaa ympäristöystävällisiä toimintatapoja sekä vähentää melua ja päästöjä. Hanke on osa laajempaa yhteistyötä eri toimijoiden, kuten lentoyhtiöiden ja lentokenttien kanssa niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa (AIRE - Atlantic Interooperability Initiative to Reduce Emissions). AIRE –projekti puolestaan vaikutti koko lentoliikenteen ketjuun aina lentokenttätoiminnoista, lentoon ja laskeutumiseen tavoitteenaan vähentää lentoliikenteestä aiheutuvia päästöjä ja melua.

Edistynyt GPS –navigointi voi lisätä tarkkuutta glabaaleihin, nykyisin paljon operoituihin lentoreitteihin niin että lentokoneet voivat lentää lähempänä toisiaan turvallisesti. Tehokkaat lentoreitit vähentävät polttoaineen kulutusta. Novair osallistuu projektiin, jossa lentoreiteistä pyritään tekemään mahdollisimman tehokkaita, niin ettei lentokoneiden tarvitse lentää siksakkia ympäri Eurooppaa.

Ensimmäinen Euroopassa

Kesällä 2009 Novair oli ensimmäinen, joka otti vihreän lähestymisen käyttöön uudella Airbus A321 koneella. Vihreä lähestyminen on laskeutumistapa, joka vähentää päästöjä ja melua moottorien ollessa tyhjäkäynnillä. Lennonjohto suunnittelee lähestymiset, jotta lentokoneiden ei tarvitse jonottaa ilmassa. Tällä tavoin voidaan säästää jopa 100 kg polttoainetta joka lähestymisessä, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjä yli 300 kg:n verran.

Polttoainetta säästävä kaareva lähestymistapa voi tarkoittaa muutamien käännösten tekoa ennen laskeutumista sen sijaan, että lennettäisiin pitempi matka suoraan kiitoradalle. Kaareva lähestyminen perustuu todella tarkkaan GPS navigointiin. Parhaan lähestymisen saavuttamiseksi tarvitaan esim. tietoa tuuliolosuhteista sekä muita parametreja ennen lähestymisen aloittamista. Näiden tietojen avulla lentotietokoneet laskevat optimaalisen reitin laskeutumiseen.