
Tärkeää! Matkustuslomake
Kreikkaan, Kroatiaan tai Espanjaan matkustavien tulee täyttää matkustuslomake ennen maahan saapumista. Ilman asianmukaisesti täytettyä lomaketta ja matkustusasiakirjoja koneeseennousu tai maahanpääsy voidaan evätä.
Lomakkeeseen täytetään henkilötiedot, lennon tiedot, hotellin osoite sekä alue, johon matka suuntautuu. Hotellin osoitteen löydät hotellitiedoista Apollomatkojen sivuilta tai hotellin omilta sivuilta.
Tärkeää! Jokaisen matkaseurueen jäsenen tulee täyttää matkustuslomake

COVID-19 vakuutus
Haluamme että voit tuntea olosi turvatuksi sekä matkalla että matkan alkua odottaessa. Kun valitset Goudan Maxi -matkavakuutuksen sekä Apollon muutosturvan, varmistat kattavan suojan matkan ajaksi sekä sairastumisen varalle ennen matkaa.
Valitse Goudan Maxi -matkavakuutus, kun haluat laajan turvan matkasi ajaksi. Apollon muutosturvan ansiosta voit perua matkan kuluitta, mikäli joku matkaseurueesta sairastuu ennen matkaa.
Lue lisää Maxi -matkavakuutukseta »
Goudan Maxi on kattava matkavakuutus, joka korvaa hoitokulut akuutin sairauden tai onnettomuuden sattuessa, sekä monia esimerkiksi karanteeniin liittyviä lisäkuluja.
Jos sairastun matkalla – Millaisen korvauksen voin saada?
- Vakuutus korvaa välttämättömät ja kohtuulliset hoitokustannukset, mikä tarkoittaa sitä ettei sairaanhoidolle ei ole enimmäismäärää.
- Vakavan sairauden sattuessa välttämättömät ja kohtuulliset kotiinkuljetuksen kustannukset korvataan.
- Korvaus menetetyistä lomapäivistä tai korvaava lomamatka, jos yli puolet lomapäivistä kuluu sairastaessa (lääkärintodistus vaaditaan).
Jos joudun karanteeniin Covid-19 vuoksi, enkä voi palata suunnitellusti - millaista korvausta voin saada?
Jos et pääse palaamaan kotiin suunnitellusti sairauden vuoksi, vakuutus kattaa uuden paluumatkan lisäkustannukset. Saat korvausta myös ruoasta ja majoituksesta syntyvistä lisäkustannuksista.
Saanko korvausta jos hotelli asetetaan karanteeniin, enkä saa poistua sieltä?
Tässä tapauksessa vakuutus ei korvaa menetettyjä lomapäiviä tai lisäkustannuksia uudesta kotimatkasta.
Jos pääsy lennolle evätään oireiden (esim. yskä tai nuha) vuoksi, saanko korvausta?
Vakuutus korvaa kustannukset vain akuuteissa sairatapauksissa ja aina lääkärintodistusta vastaan.
Lue lisää Maxi-vakuutuksesta »

Lentokentillä ja lennoilla
Lentokentällä
Lentokentät Suomessa – Katso Finavian ohjeistus lentokentällä asioimisesta tästä »
Monet lentokentät velvoittavat käyttämään kasvomaskia. Tarkista ajakohtainen tilanne matkakohteesi lentokentillä tästä:
Huomiothan että monilla lentokentillä myymälät ja kahvilat/ravintolat saattavat olla suljettuina, eikä syötävää tai juotavaa välttämättä ole saatavilla.
Lennolla
Kaikki lentoyhtiöt, joiden kanssa teemme yhteistyötä noudattavat EASAn (Euroopan lentoturvallisuusviraston) ohjeistuksia koskien esimerkiksi hygieniaa ja turvavälejä niin lentokentillä kuin lennoilla. Lennon palveluissa/tarjoilussa voi olla poikkeuksia.
Lentoyhtiökohtaiset tiedot:
- Aegean Airlines »
- Air Baltic »
- Finnair »
Finnairin lennoille ei ole saatavilla ennakkoontilattavia aterioita 31.8.2020 saakka. - Jet Time »
- Novair »
Tärkeää! Muista hankkia kasvomaskeja matkaa varten
Useimmilla lentoasemilla sekä lennoilla edellytetään kasvomaskin käyttöä. Sinulla tulee olla mukana oma kasvomaski. Huolehdi että sinulla on riittävästi maskeja mukanasi, sillä niitä ei välttämättä ole kaikilla lentoasemilla saatavilla.
Covid-19 testit Kreikkaan saapuvillle
- Apollomatkat aloittaa matkat Kreikkaan 1.8.
- Maahan saapuville tehdään Covid-19 testejä, testattavat henkilöt valitaan satunnaisesti.
- Testin jälkeen voi siirtyä omalle hotellille odottamaan testitulosta. Testitulosta tulee odottaa omassa hotellissa.
- Positiivisen testituloksen saaneet asetetaan 14 päivän karanteeniin erikseen määrättyyn hotelliin, joka on varattu vain positiivisen testituloksen saaneille. Covid-19 testi uusitaan 14 vuorokauden kuluttua.
- Suosittelemme seuramaan paikallisten viranomaisten sekä Suomen Ulkoministeriön ohjeita.
Re-open EU sivustolta löydät lisätietoa EUn sisäisestä matkustamisesta »

Matkakohteessa ja hotellissa
Aivan kuten Suomikin, ovat useimmat maat, mm. Kreikka ja Kroatia, ottaneet käyttöön ennaltaehkäiseviä hygieniaan ja terveyteen tähtääviä toimenpiteitä. Monet toimenpiteistä ovat käytössä myös hotelleissa, joten myös hotellien palvelut voivat vaihdella. Joidenkin tilojen, esimerkiksi uima-altaan, kuntosalin, span tai leikkihuoneiden, käytössä voi olla rajoituksia. Uima-altaalla tai rannalla saattaa olla normaalia vähemmän aurinkotuoleja riittävien etäisyyksien takaamiseksi.
Palvelu lomakohteissa
- Seuraamme paikallisten viranomaisten suosituksia ja ohjeistuksia, jotka saattavat vaihdella maittain sekä muuttua nopeastikin.
- Apollon henkilökunta on vastassa lentokentällä kun saavut kohteeseen, ja opastaa lentokenttä kuljetuksiin. Tartuntojen estämiseksi emme jaa paperista kohdemateriaalia kentällä, sen sijaan informoimme asiakkaita tekstiviestein sekä Apollo app -sovelluksen kautta.
- Palvelupuhelimesta tavoitat henkilökuntamme kohteessa vuorokauden ympäri. Osassa hotelleja tapaat myös oppaamme henkilökohtaisesti.
Turvavälit
-
Kaikissa maissa kehoitetaan pitäimään turvaväliä julkisilla paikoilla kuten esimerkiksi ravintoloissa, kaupoissa, toreilla, museoissa jne. Tämä koskee myös hotellien yleisiä tiloja sekä allasalueita.
Kasvosuojuksen käyttö
- Pidä kasvosuojus mukanasi matkalla, sillä joissakin maissa suojuksen käyttöä voidaan edellyttää esimerkiksi lentokentillä, lentokenttäkuljetuksissa, julkisessa liikenteessä tai julkisissa tiloissa.
- Kreikassa kasvosuojusta tulee käyttää lentokentillä, julkisessa liikenteessä sekä takseissa, liikkeissä ja kaupoissa sekä ostoskeskuksissa. Kasvosuojusta tulee käyttää myös kylpylöissä, kampaamoissa sekä yleisissä tiloissa kuten virastoissa, pankeissa yms. Ajalla 1.-15.8.2020 kasvosuojuksen käyttö on pakollista kaikissa sisätiloissa ravintoloita lukuunottamatta.
- Kroatiassa tulee käyttää 13.7. alkaen kasvosuojusta liikkeissä ja kaupoissa, kuten myös ostoskeskuksissa.
Sinulla tulee olla omat kasvosuojukset mukana. Hanki kotimaasta riittävästi kasvosuojuksia koko matkan ajaksi. Kasvosuojusten saatavuus paikan päältä voi vaihdella.
Lisätietoa kasvosuojuksen käyttösuosituksista kohdemaissamme löydät kunkin maan virallisilta verkkosivulta: Kreikka | Kroatia
Huomioithan, että suositukset saattavat muuttua nopeallakin aikataululla.
Sisäänkirjautuminen
Hotelleilla on erilaisia ratkaisuja, joiden ansiosta sisäänkirjautuminen sujuisi paremmin ja jonoilta vältyttäisiin. Osa hotelleista tarjoaa mahdollisuuden kirjautua sisään verkossa tai yöaikaan.
Osa hotelleista tarjoaa mahdollisuuden käyttää kertakäyttöisiä kyniä.
Pyydämme huomioimaan, että huoneeseen/huoneistoon pääsyä voi joutua odottamaan tavallista pidempään. Asiakkaidemme turvallisuuden vuoksi huoneiden/huoneistojen on oltava tyhjillään vähintään 4 tuntia tuuletuksen ja siivouksen vuoksi. Tästä syystä hotellin uloskirjautumista saatetaan aikaistaa ja sisäänkirjautumista myöhäistää.
Siivous
Siivousta on tehostettu. Erityisesti kosketuspintoihin, kuten kylpyhuoneeseen, kaukosäätimiin jne. kiinnitetään erityistä huomiota. Käsidesiä on saatavana yleisissä tiloissa, kuten vastaanotossa ja ravintoloissa. Aurinkotuolit ja -varjot desinfioidaan päivittäin tai niissä käytetään kertakäyttöisiä suojia. Allas- ja rantapyyhkeet pyritään toimittamaan huoneisiin.
Siivouspäivien määrä vaihtelee hotellikohtaisesti. Moni hotelleista on vähentänyt siivouspäivien määrää, joten saatat joutua itse huomauttamaan mikäli tarvitset esimerkiksi lisää wc-paperia huoneeseen.
Kreikassa siivouskertoja on vähennetty 1-2 krt/viikko tai pyynnöstä. Pyyhkeet vaihdetaan 1-2 krt/viikko.
Hotellin henkilökunta
Hotellin henkilökunta saa erityisen hygieniakoulutuksen. Joissakin maissa henkilökunnan lämpö mitataan joka aamu, ja osa henkilökunnasta on velvoitettu käyttämään kasvosuojusta.
Uima-altaiden puhdistus
Altaat puhdistetaan ja desinfioidaan tavalliseen tapaan, samoin kuin uima-altaan ympärillä olevat alueet.
Etäisyydet rannalla ja altaalla
Riittävän etäisyyden takaamiseksi aurinkotuolit altaalla ja rannalla pyritään sijoittamaan 2–4 metrin välein.
Ravintolat
- Aina kun mahdollista, buffetit pyritään korvaamaan pöytiintarjoilulla. Joissakin buffet-ravintoloissa henkilökunta annostelee ruoat ja juomat. Ravintoloissa pöydät sijoitetaan 1,5-2 metrin päähän toisistaan. Osa henkilökunnasta käyttää kasvomaskeja.
- Kreikka on kieltänyt baarien ja kahviloiden seisomapaikat ajalla 3.-9.8.
Taksit
Kreikassa rajoitetaan taksien asiakasmääriä: 5 paikkaisessa autossa saa olla korkeintaan 3 matkustajaa.
Vuokra-autot
Kreikassa rajoitetaan vuokra-autojen matkustajamääriä.
- Autoissa, jotka on rekisteröity 5 hlölle saa matkustaa maksimissaan 3 hlö (kuljettaja + 2 matkustajaa) tai perhe (2 aikuista + 2 lasta).
- Autoissa, jotka on rekisteröity 7 tai 9 hlölle saa matkustaa maksimissaan 5 hlö (kuljettaja + 4 matkustajaa)
Sairastuminen
Kohdemaissamme on otettu käyttöön terveyteen ja hygieniaan tähtääviä käytäntöjä/määräyksiä. Mahdollisten sairastapausten käsittely riippuu kohdemaan voimassaolevista käytännöistä.
Jos sairastut matkan aikana, ota puhelimitse yhteyttä Apollon henkilökuntaan, joka informoi hotellia. Tästä eteenpäin seurataan paikallisten viranomaisten määräyksiä sekä sairastuneen henkilön että hänen matkaseurueensa osalta.
Seuraamme ohjeistuksia kohdemaissa tarkasti ja päivitämme tietoja jatkuvasti. Katso myös Ulkoministeriön ohjeistukset.
Muista matkavakuutus! On erittäin tärkeää varmistaa, että matkavakuutuksesi on riittävän kattava. Lue lisää matkavakuutuksistamme »
Re-open EU -sivustolta löydät lisätietoja siitä, miten eri EU maissa toimitaan.
Suomen ulkoministeriön matkustustiedotteet: https://um.fi/matkustustiedotteet-a-o

Lapsille
Tiedämme, että lasten lomakokemukset ovat monille asiakkaillemme yksi loman tärkeimmistä asiosta. Haluammekin tehdä parhaamme, jotta lapsille olisi edelleen tarjolla hauskaa tekemistä Apollo Mondo -hotelleissamme.
- Aktiviteetit järjestetään pienissä ryhmissä ja ilman lähikontaktia.
- Mondo-hotelleissamme voi edelleen osallistua Polly & Mino -lastenkerhoon
- Toiminta sopeutetaan vastaamaan kunkin maan vaatimuksia
- Kaikki lastenkerhojen tilat puhdistetaan perusteellisesti hotellin hygieniavaatimusten mukaisesti

Urheilu ja liikunta
Moni valitsee Apollo Mondo tai Apollo Sports -hotellin niiden erinomaisten liikuntamahdollisuuksien vuoksi. Haluamme varmistaa että asiakkaillamme on jatkossakin mahdollisuus aktiiviseen lomailuun. Apollo Mondo -hotelleissamme ja Apollo Sports -hotelleissamme toimitaan seuraavasti:
- Liikunta-aktiviteetit järjestetään pienissä ryhmissä ja ilman lähikontaktia.
- Mondo-hotelleidemme liikuntaohjelma suunnitellaan niin, että turvavälit voidaan huomioida.