Terve sielu terveessä ruumiissa

Kunnon kohottaminen on parasta aloittaa hellävaraisesti, ja sytykkeenä voi toimia liikunnallinen loma. Saat lisää voimaa, notkeutta ja itseluottamusta ja rusketut vielä kaupan päälle!

 
Vedän syvään henkeä ja teen alastaivutuksen, asetun päkiöiden ja käsien varaan, työnnän rintakehää eteenpäin ylös, jatkan ”alaspäin katsovaan koiraan”. Nousen taas jaloilleni käsivarret ilmassa. Kun lomapäivän aloittaa elvyttävällä aurinkotervehdyksellä, arjessa stressaantunut sielu saa kaipaamaansa lepoa. Training & Health -hotelleissa on parasta suuri liikuntamuotojen kirjo: on golfia, tennistä, tanssia ja voimaharjoittelua. Kokeile siis jotakin uutta – vaikka pilatesta tai zumbaa. Viikon liikunnallinen aurinkoloma tarjoaa hyvän ponnahduslaudan myös kaikille, jotka haluavat päästää vauhtiin rauhallisesti ja hellävaraisesti. Tunneille voivat osallistua kaikki yli 15-vuotiaat lähtötasosta riippumatta. Itse päätin viettää viikon joogaamalla ja kokeilin useita joogamuotoja: lempeää hathajoogaa, liikunnallisempaa astangaa ja elvyttävää vinyasaa. Pian saan huomata, että liikeradat ja keskittymiskyky paranevat ja lihakset vahvistuvat. Lisäksi kuona-aineet saavat kyytiä, verenkierto tehostuu ja unen laatu paranee.

 

Aurinkotervehdyksen jälkeen muuntaudumme leijoniksi, kissoiksi ja lopulta sotureiksi.
– Harjoitus parantaa itseluottamusta, antaa sisäistä voimaa sekä vahvistaa sydäntä ja suolistoa, ohjaaja sanoo ja muistuttaa hengityksestä.
Eikä hymyäkään pidä unohtaa:
– Vahvuutta ilmentää myös ilon ja kiitollisuuden osoittaminen.
Kun viikko on puolessa ja takana on kaksi joogatuntia päivässä, vaikutukset alkavat näkyä. Olen jo hieman notkeampi, paremmin läsnä nykyhetkessä ja varmempi myös siitä, että saan kyllä liikkeet tehtyä, vaikka en ole juuri rautakankea notkeampi. Ohjaajan salliva ja kannustava asenne tarttuu, ja otan vaarin hänen sanoistaan: täällä tarvitsee kilpailla vain itsensä kanssa ja pitää olla ylpeä omista saavutuksistaan. Harjoitteluun tulee suorastaan himo. Hyvää täydennystä joogalle tarjoaa hölkkä tai piipahdus ulkokuntosalilla, ja päivän huipentaa spa-hoito. Itsestään huolehtiminen ja akkujen lataaminen kantaa pitkään loman jälkeenkin. Ulkomailla ja kotona treenaamisen suurin ero on siinä, että täällä paistaa aurinko ja kotona on pimeä talvikausi. Hyviä puolia on muitakin:
– Joogatunneilla pyörii piinkovia ammattilaisia, kun taas täällä harjoittelua voi kokeilla kuka tahansa. Kehossa tapahtuu kummia jo yhdessä viikossa, ja saat lisää notkeutta ja voimaa, ohjaaja sanoo.

Apollomatkat tarjoaa aktiivilomalaiselle muun muassa seuraavia vaihtoehtoja:

Lue lisää aktiivilomistamme