Matkojemme terveysturvallisuuskäytännöt

Meille on ensiarvoisen tärkeää, että asiakkaamme voivat tuntea olonsa turvalliseksi loman aikana. Teemmekin tiivistä yhteistyötä paikallisten viranomaisten sekä yhteistyökumppaniemme kanssa, jotta voimme kartoittaa kunkin maan voimassa olevia sääntöjä ja menettelyjä. Tältä sivulta löydät lisätietoa siitä, kuinka valmistaudumme matkojen alkamiseen ja miten voit varmistaa matkan sujumisen turvallisesti sekä lennoilla, matkakohteissa kuin hotellissakin.

Huomioithan, että tiedot saattavat muuttua viranomaisten päätöksien ja suositusten mukaisesti. Viranomaisten matkustusohjeistukset, lentoyhtiöiden liikennemuutokset ja koronatilanne kohteissamme vaikuttavat matkustusohjelmamme muutoksiin. 

Sivu päivitetty 18.6.2021

Huomioithan, että maahantulovaatimusten täyttyminen on matkustajan omalla vastuulla. Mikäli jokin vaadituista dokumenteista puuttuu tai on puutteellinen ja pääsy lennolle/maahan evätään, matkan hintaa tai aiheutuneita lisäkustannuksia ei hyvitetä.

f

Avoin kauppa
Maksuton muutosoikeus
Joustavampi maksuaika
Rahanpalautus 7 päivän sisällä

Kroatia

Olemme koonneet tälle sivulle hyödyllistä tietoa Kroatiaan matkustamista koskien.
Alta löydät tietoa mm. maahanpääsyvaatimuksista, kuinka toimia ennen matkaa, lentomatkan aikana sekä matkakohteessa. 


Ennen lähtöä

Kroatiaan matkustavien tulee täyttää matkustuslomake ennen maahan saapumista. Lisäturvaa lomaasi saat ostamalla Goudan Maxi-vakuutuksen lomallesi. Olemme koonneet tänne tärkeää tietoa Kroatiaan matkustettaessa.

Matkustuslomake Kroatiaan

Kaikkia matkustajia kehotetaan täyttämään matkustuslomake ennen lähtöä tai saapumisen yhteydessä. Jotta kohteeseen saapuminen sujuisi vaivattomammin suosittelemme, että täytät matkustuslomakkeen jo ennen lähtöä.

Täytä matkustuslomake Kroatiaan tästä

Maahantuloa koskevat säännöt

Kroatiassa on käytössä liikennevalomalli, joka tarkoittaa sitä, että maahantulorajoitukset vaihtelevat lähtömaan koronailmaantuvuuden mukaan. Tällä hetkellä Suomi on luokiteltu keltaiseksi alueeksi, jolloin Kroatiaan matkustavilta henkilöiltä vaaditaan joku seuraavista dokumenteista:

  • Englanninkielinen todistus, että olet saanut kaikki vaadittavat rokoteannokset vähintään 14 vuorokautta ennen maahantuloa.

tai

  • Todistus siitä, että olet sairastanut koronan ja parantunut siitä aikaisintaan 180 vuorokautta ja vähintään 11 vuorokautta ennen maahantuloa. Todistus voi olla joko positiivinen koronavirustesti (PCR- tai Euroopan komission hyväksymä antigeenitesti) tai lääkärintodistus. Todistuksen on oltava englanniksi ja siitä tulee käydä ilmi matkustajan nimi (sama kuin passissa). Jos olet koronan sairastamisen jälkeen saanut lisäksi yhden rokoteannoksen ja sinulla on esittää positiivisen testituloksen tai lääkärintodistuksen lisäksi todistus ensimmäisen rokoteannoksen saamisesta, testaus- ja karanteenivapautus jatkuu viidellä kuukaudella rokotuksesta eteenpäin.

tai

  • Negatiivinen PCR- tai pika-antigeenitestitulos (RAT SARS-CoV-2), joka on otettu aikaisintaan 48 tuntia ennen maahantuloa. Pika-antigeenitestin tulee olla Euroopan komission hyväksymien testien listalla. Kroatia vaatii, että kaikissa ulkomailla tehdyissä pika-antigeenitestitodistuksissa tulee ilmetä testin valmistaja ja/tai kaupallinen nimi, se tulee ottaa laboratoriossa/terveydenhuoltopalveluissa ja siinä tulee olla lääkärin hyväksyntä/allekirjoitus. Alle 7-vuotiaiden lasten, jotka matkustavat vanhemman kanssa, jolla on esittää negatiivinen testitulos, ei tarvitse käydä itse testissä.


Maahantulovaatimusten täyttyminen on matkustajan omalla vastuulla.

Jos matkustajalla ei ole esittää jotain edellä mainituista todistuksista Kroatiaan saapumisen yhteydessä, tulee hänen ottaa omalla kustannuksellaan joko PCR- tai antigeenitesti ja pysyä eristyksessä siihen asti, kunnes saa negatiivisen testituloksen. Jos testiä ei ole mahdollista tehdä, matkustajan täytyy olla 10 päivää karanteenissa.

Lisätietoa: https://mup.gov.hr/uzg-covid/english/286212

Päivitämme pian lisätietoja asiaa koskien. Ajankohtaiset tiedot voit käydä tarkistamassa sivustolta Re-Open EU.

Lentomatkalla

Täältä löydät lisätietoa, kuinka toimia lentokentällä sekä lennon aikana.

Lentokentällä

Lentokentällä

Lentokentät Suomessa – Katso Finavian ohjeistus lentokentällä asioimisesta tästä »

Monet lentokentät velvoittavat käyttämään kasvomaskia. Tarkista ajakohtainen tilanne matkakohteesi lentokentillä tästä: 

Huomiothan että monilla lentokentillä myymälät ja kahvilat/ravintolat saattavat olla suljettuina, eikä syötävää tai juotavaa välttämättä ole saatavilla.

Lennon aikana

Lennolla

Kaikki lentoyhtiöt, joiden kanssa teemme yhteistyötä noudattavat EASAn (Euroopan lentoturvallisuusviraston) ohjeistuksia koskien esimerkiksi hygieniaa ja turvavälejä niin lentokentillä kuin lennoilla. Lennon palveluissa/tarjoilussa voi olla poikkeuksia.

Lentoyhtiökohtaiset tiedot:

Tärkeää! Muista hankkia kasvomaskeja matkaa varten

Useimmilla lentoasemilla sekä lennoilla edellytetään kasvomaskin käyttöä. Sinulla tulee olla mukana oma kasvomaski. Huolehdi että sinulla on riittävästi maskeja mukanasi, sillä niitä ei välttämättä ole kaikilla lentoasemilla saatavilla. 


Matkakohteessa

Kroatia on ottanut käyttöön ennaltaehkäiseviä hygieniaan ja terveyteen tähtääviä toimenpiteitä. Monet toimenpiteistä ovat käytössä myös hotelleissa, joten myös hotellien palvelut voivat vaihdella. Joidenkin tilojen, esimerkiksi uima-altaan, kuntosalin, span tai leikkihuoneiden, käytössä voi olla rajoituksia. Uima-altaalla tai rannalla saattaa olla normaalia vähemmän aurinkotuoleja riittävien etäisyyksien takaamiseksi.

Kuljetukset kohteessa

  • Apollon henkilökunta toivottaa sinut tervetulleeksi lentokentällä ja varmistaa, että pääset varaamasi kuljetuksen kyytiin
  • Lentokenttäbussien maksimikapasiteetti on rajoitettu 80 % normaalista
  • Lentokenttäkuljetuksen aikana on pakollista käyttää kasvomaskia

Muut Kroatian hygieniatoimet

Turvavälit

  • Kroatiassa turvavälit koskevat julkisia tiloja, kuten ravintoloita, aukioita, kauppoja ja museoita, sekä hotellien julkisia tiloija, uima-altaat mukaan lukien.

Kasvomaski

  • Kroatiassa kasvomaskin käyttö on pakollista kaupoissa, minimarketeissa ja leipomoissa sekä ostoskeskuksissa.

Katso ajankohtaiset tiedot Finland Abroad -sivustolta. 

 

 

Hygieniakäytännöt hotelleilla

Seuraamme paikallisten viranomaisten suosituksia ja ohjeistuksia. Monet toimenpiteistä ovat käytössä myös hotelleissa, joten myös hotellien palvelut voivat vaihdella. Joidenkin tilojen, esimerkiksi uima-altaan, kuntosalin, span tai leikkihuoneiden, käytössä voi olla rajoituksia. Uima-altaalla tai rannalla saattaa olla normaalia vähemmän aurinkotuoleja riittävien etäisyyksien takaamiseksi.

Sisäänkirjautuminen

  • Hotelleilla on erilaisia ​​ratkaisuja, joiden ansiosta sisäänkirjautuminen sujuisi paremmin ja jonoilta vältyttäisiin. Osa hotelleista tarjoaa mahdollisuuden kirjautua sisään verkossa tai yöaikaan.
  • Kaikkien hotellihuoneiden / huoneistojen on oltava tyhjiä vähintään 4 tuntia tuuletusta ja puhdistusta varten. Siksi huoneeseen / huoneistoon päässy saattaa viedä kauemmin, koska uloskirjautuminen voi tapahtua normaalia aikaisemmin ja sisäänkirjautuminen tavallista myöhemmin.

Siivous

  • Siivous tehdään ennen sisäänkirjautumista​
  • Aurinkotuolit ja -varjot desinfioidaan päivittäin tai käytetään kertakäyttöisiä tyynyjä.
  • Huoneissa / huoneistoissa yöpyvien ihmisten määrän rajoittamiseksi monet hotellit ovat vähentäneet siivouspäivien määrää. Siksi saatat joutua pyytämään esim. wc-paperin täyttöä erikseen. Sama koskee pyyhkeiden vaihtoa.
     

Hotellin henkilökunta

  • Hotellin henkilökunnan on käytettävä kasvomaskia
  • Hotellin henkilökunnan lämpötila mitataan säännöllisesti

 

Aurinkotuolien ja -varjojen etäisyys

  • Allasalueella ja rannalla on aurinkotuolien oltava 2-4 metrin etäisyydellä toisistaan

Ravintolat

  • Kesällä 2021 sallitaan buffet-tarjoilu jälleen.
  • Hotellin henkilökunta tarjoilee buffetissa ruokia ja juomia.
  • Ruokailijoiden määrää ja pöytien välistä etäisyyttä säädetään paikallisten määräysten mukaisesti
  • Henkilökunta on velvoitettu käyttämään kasvomaskia
     

Palvelu lomakohteissa

  • Seuraamme paikallisten viranomaisten suosituksia ja ohjeistuksia, jotka saattavat vaihdella maittain sekä muuttua nopeastikin. 
  • ​Apollon henkilökunta on vastassa lentokentällä kun saavut kohteeseen, ja opastaa lentokenttäkuljetuksiin. 
  • Tartuntojen estämiseksi emme jaa paperista kohdemateriaalia kentällä, sen sijaan informoimme asiakkaita tekstiviestein sekä Apollo app -sovelluksen kautta.
    Palvelupuhelimesta tavoitat henkilökuntamme kohteessa vuorokauden ympäri. Osassa hotelleja tapaat myös oppaamme henkilökohtaisesti.
     

Liikunta hotellissa

  • Kaikki Apollo Mondo -ja Apollo Sports -hotellien ryhmäliikuntatunnit järjestetään sisätiloissa
     

Club Polly & Mino

Tiedämme, että lasten lomakokemukset ovat monille asiakkaillemme yksi loman tärkeimmistä asiosta. Haluammekin tehdä parhaamme, jotta lapsille olisi edelleen tarjolla hauskaa tekemistä Apollo Mondo -hotelleissamme.

  • Aktiviteetit järjestetään pienissä ryhmissä ja ilman lähikontaktia. 
  • Mondo-hotelleissamme voi edelleen osallistua Polly & Mino -lastenkerhoon
  • Toiminta sopeutetaan vastaamaan kunkin maan vaatimuksia
  • Kaikki lastenkerhojen tilat puhdistetaan perusteellisesti hotellin hygieniavaatimusten mukaisesti

Koronatestaus matkakohteessa

  • Finnairin lennoilla Suomeen palaavilta matkustajilta todistuksen koronavirusrokotteesta, negatiivisesta koronatestituloksesta tai sairastetusta mutta jo parantuneesta koronavirusinfektiosta. Yksi rokoteannos riittää todistusta varten, ensimmäinen rokoteannos tulee olla otettu vähintään 21 päivää ennen matkaa. Lue lisää Finnairin käytännöistä täältä.
  • Mikäli tarvitset negatiivisen koronatestituloksen kotiinpaluuta varten, saat tarkempaa lisätietoa koronatestipaikoista Apollo-oppaalta matkakohteessasi.

Retket

Seuraamme paikallisten viranomaisten suosituksia ja ohjeistuksia, jotta tuntisit olosi mahdollisimman turvalliseksi retkillämme. Olemme päivittäneet rektiohjelmamme ja tarjoamme nyt entistä enemmän retkiä ulkotiloissa.

  • Kasvomaskin käyttö on pakollista lentokenttäkuljetusten aikana sekä julkisissa sisätiloissa
  • Laivolla ei ole pakollista käyttää kasvomaskia
  • Busseissa henkilömäärän maksimikapasiteetti rajoitettu 80 % normaalista

Sairastuminen

Kroatiassa on otettu käyttöön terveyteen ja hygieniaan tähtääviä käytäntöjä/määräyksiä.

  • Jos sairastut matkan aikana, ota puhelimitse yhteyttä Apollon henkilökuntaan, joka informoi hotellia. 
  • Tästä eteenpäin seurataan paikallisten viranomaisten määräyksiä sekä sairastuneen henkilön että hänen matkaseurueensa osalta.
     

Seuraamme ohjeistuksia kohdemaissa tarkasti ja päivitämme tietoja jatkuvasti. Katso myös Ulkoministeriön ohjeistukset.
Muista matkavakuutus! On erittäin tärkeää varmistaa, että matkavakuutuksesi on riittävän kattava. Lue lisää matkavakuutuksistamme »

 


Hyödyllistä tietoa turvallisesta matkustamisesta

Täältä löydät hyödyllistä tietoa turvallisesta matkustamisesta.

Rokotustodistus

Katso ajankohtaiset tiedot korona-/rokotetodistuksesta THL:n virallisilta sivuilta täältä.

Muista tarkistaa kohdemaan hyväksymät rokotus-/koronatodistukset kohdemaasi viranomaiselta.

 

Apollomatkat on turvallinen valinta

Me Apollomatkoilla olemme tehneet kaikkemme, jotta voisit varata ja suunnitella kesälomasi nyt mahdollisimman helposti ja riskittömästi. Kun varaat loman Apollomatkoilta, sinua suojaa matkapakettilaki. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että matkan hinta palautetaan 7 vuorokauden sisällä jos joudumme perumaan matkasi. Haluamme turvata lomasi onnistumisen myös tulevaisuudessa, joten olemme tehneet varaamisesta erityisen joustavaa. Joustavat varausehdot ovat nyt voimassa kaikkiin lomalennoin toteutettaviin rantalomiin, joiden lähtöpäivä on viimeistään 10.4.2022.

Täältä voit lukea lisää aiheesta

Matkustustiedotteet

Katso ajankohtaiset matkustustiedotteet Suomen Ulkoministeriön sivuilta: https://um.fi/matkustustiedotteet-a-o

Koronatesti edullisemmin Apollomatkojen asiakkaille

Apollomatkat tarjoaa yhteistyökumppanimme PR2 Oy:n kautta asiakkailleen mahdollisuuden PCR-testiin hintaan 99 €/matkustaja tai antigeenitestiin hintaan 29 €/matkustaja. Hinta sisältää kaikki testin kulut sekä englanninkielisen todistuksen. Saat alennuskoodin vaadittavaan testiin ja ohjeet näytteenottoajan varaamiseen noin kaksi viikkoa ennen matkasi alkua. Saat testituloksen sähköpostiisi turvaposti.fi-palvelun kautta. Voit maksaa testin joko etukäteen laskulla, tai pääkaupunkiseudulla näytteenoton yhteydessä maksukortilla.

Ajankohtaiset tiedot testauspaikoista löydät yrityksen nettisivuilta täältä.

Tärkeää! Matkustajan velvollisuus on itse huolehtia vaadittavan testitodistuksen ja muiden dokumenttien hankkimisesta sekä niiden kustannuksista. Tarkista kohdemaasi maahantulosäädökset aina ennen matkaa esimerkiksi kyseisen maan lähimmästä edustustosta. EU-maiden maahantulosäännöksiä löydät sivulta Re-open EU. Huomioi myös mahdollisten kauttakulkumaiden rajoitukset.

Tälle sivulle olemme koonneet tietoja maahantulovaatimuksista ja rajoituksista

Hyvä tietää kotiinpaluusta

Finnairin lennot Suomeen

Finnairin lennoilla Suomeen palaavilta matkustajilta vaaditaan todistus koronavirusrokotteesta, negatiivisesta koronatestituloksesta tai sairastetusta mutta jo parantuneesta koronavirusinfektiosta. Yksi rokoteannos riittää todistusta varten, ensimmäinen rokoteannos tulee olla otettu vähintään 21 päivää ennen matkaa. Lue lisää Finnairin käytännöistä täältä.

Mikäli tarvitset negatiivisen koronatestituloksen kotiinpaluuta varten, saat tarkempaa lisätietoa koronatestipaikoista Apollo-oppaalta matkakohteessasi.

Kotimaassa

THL suosittelee vahvasti omaehtoista karanteenia palattaessa Suomeen ns. riskimaista (riskimaan määritelmän voit tarkistaa THL:n sivuilta)

Omaehtoisen karanteenin voi lyhentää 3 vuorokauteen käymällä koronatestissä 3 päivää Suomeen palaamisen jälkeen.

Huomaathan, että suositukset voivat kuitenkin muuttua, joten kannattaa tarkistaa ajakohtainen tilanne THL: sivuilta  

Tarkista ajankohtaiset tiedot

Tarkista ajankohtaiset tiedot kohdemaatasi koskien ennen matkaa ja matkakohteessa