Talvinen maisema Lontoossa

Talviviikonloppu Lontoossa

Teksti: Karin Lundquister Hall

Voitin Apollomatkojen viikonloppuloman Lontooseen, ja ensimmäistä kertaa en suunnitellut etukäteen, mitä haluaisin nähdä ja tehdä. Se osoittautui hyväksi päätökseksi. Ensimmäisen kokonaisen päivän vietimme ihanassa Nottin Hillin kaupunginosassa. Matkasimme sinne bussilla ja kuljimme Notting Hillin katuja pitkin kauniita taloja ihaillen ja tutkimme markkinoiden hauskoja ja outoja tavaroita sekä ihania pikkuputiikkeja. Täällä pubeilla on tyypilliseen englantilaiseen tapaan mielikuvituksellisia nimiä ja kaduilla ihania pieniä katuruokaravintoloita.

Notting Hill

Lontooseen matkustavien kannattaa käydä viihtyisässä, pienessä italialaisessa Arancina -pizzeriassa Notting Hillissä. Ravintolan näyteikkuna on tehty kahtiasahatusta autosta ja ruoka oli maistuvaa, kahvista puhumattakaan. Toinen hyvä vinkki on käydä mahtavissa kirjakaupoissa, niistä ei oikeastaan halua lähteä. Kansioita ja vihkoja on kaikissa mahdollisissa väreissä ja kuvioissa ja kirjojen kannet ovat kuin taideteoksia. Notting Hill -elokuvasta tunnetusta kirjakaupasta löysimme kiejan katutaiteilija Banksyn taiteesta.

Seuraavana päivänä vierailimme Trafalgar Squarella, jossa näimme sinisen kukkopatsaan. Kirkkaansininen suuri kukko toi mielenkiintoista kontrastia majesteettisiin leijonapatsaisiin, joita kaikki kuvasivat.

Notting Hillin värikkäät talot

Shoppailu ja joulumarkkinat

Kävelimme eteenpäin kohtia Sohoa, jossa on viihtyisiä pikkikatuja täynnä putiikkeja, jotka myivät outoja sisustusesineitä, leluja, taidetta, vaatteita ja suklaata sekä tietenkin ravintoloita. Ymmärrän miksi monet suosittelevat käymään Sohon kaupunginosassa. Yksi optikkoliike erottui joukosta silmälaseineen – jos olisin voinut, olisin vienyt koko liikeen mukanani kotiin Ruotsiin.

Nopean vierailun jälkeen Regent Streetin Hamleysin lelukaupassa lähdimme kohti Tower Bridgeä, jota ihastelimme edestakaisin kävellen kuumien kahvikupposten kanssa. Pimeän tullen sillan valot loistivat kuin soihdut. Paluumatkalla hotellille pysähdyimme Hyde Parkissa Winter Wonderland/Angels Christmas Market -joulumarkkinoilla. Joulumarkkinat olivat kuin satumaa yhdistettynä huvipuistoon. Winter Wonderlandissä oli mm. luistinrata, karusellejä, vuoristoratoja, karkkikojuja ja paljon muuta nähtävää ja tehtävää.

Jouluinen katu Lontoossa

Lisää nähtävyyksiä

Viimeisenä päivänä meillä oli vain muutama tunti aikaa Lontoossa ennen junaa Gatwickin lentoasemalle. Päätimme lähteä käymään Buckinghamin palatsilla ja kävellä sieltä läheiseen St James´s Parkiin, joka on tunnettu eläimistään. Puistossa oli valtava määrä eri lintulajeja ja niin kesyjä oravia, että ne tulivat luokse houkuteltaessa. Lähdimme lämmittelemään klassiseen Harrodsin tavarataloon Knightsbridgessä, ja matkalla sinne pysähdyimme Big Benillä ja parlamenttitalolla.

Kaupunkilomalla Lontoossa ei kannata stressata liikaa, vaan nauttia kaupunkimaisemasta kauniine taloineen. Meillä oli mukava matka, ja lähden mielelläni uudelleen useammankin kerran. Lontoossa on niin paljon nähtävää ja koettavaa ja me ehdimme nähdä vain pienen osan. Eikä kannata arastella neuvojen kysymistä Lontoolaisilta – olipa kyse sitten nähtävyyksistä, ravintolavinkeistä tai oikean bussin löytämisestä, paikalliset auttavat mieleellään.