Kaupunkilomien erityisehdot

2. Kaupunkilomien erityisehdot (Omatoimiset lento+hotelli -paketit)

Apollomatkojen reittilennoilla tapahtuvien matkojen erityisehdot, jotka on päivitetty 1.7.2018. Apollomatkojen kaupunkilomat (lento+hotelli) matkapaketteihin sovelletaan Yleisten matkapakettiehtojen lisäksi alla olevia erityisehtoja.

Apollomatkojen kaupunkilomat ovat aina omatoimimatkoja, jotka toteutetaan reittilennoilla. Lentoyhtiöiden sääntöjen mukaisesti Apollomatkojen kautta ostetut kaupunkiloma matkat eivät pääsääntöisesti ole muutettavissa tai peruttavissa.

Apollomatkoilta ostettujen/välitettävien yleisimpien lentoyhtiöiden (kuten Finnair, Norwegian, Air Berlin, Air Baltic, Lufthansa ja TAP Portugal) lentoyhtiö kohtaiset ehdot luettavissa myös täältä: http://www.apollomatkat.fi/ennen-matkaa/hyva-tietaa/lentoyhtiot (avautuu uuteen ikkunaan).
Peruutus- ja muutoskulut määräytyvät valitun lentoyhtiön ja hotellin varaus- ja myyntiehtojen mukaisesti. Apollomatkat noudattavat lentoyhtiöiden omia peruutus- ja muutosehtoja, jotka eivät yleensä salli kuluttomia muutoksia tai peruutuksia. Lisäksi Apollomatkat pidättävät muutos- ja peruutustapauksissa omat toimistokulut. Mikäli asiakas tarvitsee tarkat lentoyhtiökohtaiset peruutus- ja muutosehdot ennen ostopäätöstä, hän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun.

2.1. Matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen
 

Matkustajan vastuulla on tarkistaa varaustietojen oikeellisuus. Erityisen tärkeää on, että nimitiedot ovat passiin painetussa muodossa. Jos matkustajan saamassa varausvahvistuksessa olevissa tiedoissa on virheitä, tulee matkustajan ottaa yhteyttä Apollomatkoihin. Matkustajan tulee myös ottaa yhteyttä matkanjärjestäjään, mikäli varausprosessi internetistä varattaessa keskeytyy. Mikäli matkan varaaja antaa nimet tai muut tiedot virheellisesti, Apollomatkat ei vastaa mahdollisista seurauksista. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä maksu on maksettu. Suorittamalla maksun matkustaja hyväksyy samalla nämä erityisehdot. Varauksen tekijän tulee olla vähintään 18-vuotias. Matkustajan tulee huolehtia, että hänellä on matkavakuutus. 

2.2. Matkan maksaminen
 

Matka on maksettava Apollomatkoille varausvaiheessa. Mikäli matkustaja ei maksa matkanjärjestäjän määräämää maksua määräaikaan mennessä, pidättää Apollomatkat oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen ilmoittamatta.

2.3. Hinnat
 

Reittilennoilla tehtävien matkojen hinnat perustuvat matkan varausvaiheessa voimassa oleviin lentohintoihin, veroihin ja valuuttakursseihin. Mikäli niissä tapahtuu muutoksia ennen lipun/matkadokumentin kirjoitusta, muuttuu vastaavasti myös matkan hinta. Lentolippuihin kirjoitettavat pakolliset verot ja matkustajamaksut sisältyvät hintaan. Asiakkaan tulee itse maksaa käteisellä paikan päällä paikalliselle viranomaiselle lentokenttäverot jotka pitää maksaa joitakin kohteissa maasta poistuttaessa. Lisäksi joissakin kohteissa maksettavaksi tulee kaupunkivero, minkä asiakas maksaa paikanpäällä hotellissa. Lentohinnat perustuvat alimpien varausluokkien hintoihin, jotka ovat voimassa vain rajoitetusti tietyin ennakko-ostoehdoin. Matkan hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on eritelty hintaan kuuluvaksi varausvahvistuksessa. Mies- tai naispaikkoja yksinmatkustaville ei myydä erikseen. Niiden, jotka haluavat yhden hengen huoneen, on varattava sellainen lisämaksua vastaan. EU-maissa arvonlisävero sisältyy matkojen hintaan.

Lapsialennukset

Sylilapseksi katsotaan alle 2-vuotias lapsi. Sylilapsi ei ole oikeutettu omaan istumapaikkaan. Häneltä veloitetaan lentoyhtiön määräämä sylilapsihinta. Apollomatkojen hinnoissa ei ole eritelty lapsialennuksia vaan ne sisältyvät kokonaishintaan. 

2.4. Muutokset ja peruutukset
 

Apollomatkojen kaupunkilomat ovat aina omatoimimatkoja, jotka toteutetaan reittilennoilla. Peruutus- ja muutoskulut määräytyvät valitun lentoyhtiön ja hotellin varaus- ja myyntiehtojen mukaisesti. Apollomatkoilta ostettujen/välitettävien yleisimpien lentoyhtiöiden (kuten Finnair, Norwegian, Air Berlin, Air Baltic, Lufthansa ja TAP Portugal) lentoyhtiö kohtaiset ehdot luettavissa myös täältä: http://www.apollomatkat.fi/ennen-matkaa/hyva-tietaa/lentoyhtiot (avautuu uuteen ikkunaan).

Apollomatkat noudattaa lentoyhtiöiden omia peruutus- ja muutosehtoja, jotka eivät yleensä salli mitään muutoksia. Suurin osa muutoksista käsitellään peruutuksina ja uuden varauksen tekemisenä. Lisäksi Apollomatkat pidättävät muutos- ja peruutustapauksissa omat toimistokulut. Muutoksia koskevat muutoskulut, jotka ovat lentoyhtiökohtaisia ja kuuluvat asiakkaan maksettavaksi. Apollomatkat avustaa muutosten tekemisessä. Mikäli asiakas tarvitsee tarkat lentoyhtiökohtaiset peruutus- ja muutosehdot ennen ostopäätöstä, hän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun.

Muutokset

Reittilentovarauksiin sallitaan muutokset ainoastaan silloin, kun lentolippuja ei ole vielä maksettu eikä kirjoitettu. Apollomatkojen kautta ostetut reittilentoliput kirjoitetaan heti oston yhteydessä eikä tämän jälkeen päivämäärän tai lennon muuttaminen ole enää mahdollisia, vaan muutos käsitellään aina peruutuksena. Reittilennoilla nimenmuutos käsitellään aina peruutuksena ja uuden lentolipun varaamisena. Hotellivarauksen muutossäännöt vaihtelevat hotellista riippuen. Ota yhteyttä Apollomatkoihin muutos- ja peruutustapauksissa.

Peruutukset

Apollomatkat noudattaa Yleisistä matkapakettiehdoista poiketen (YVE 4,5 ja 8) seuraavia peruutusehtoja:

Reittilennoilla noudatetaan peruutustapauksessa aina lentoyhtiöiden omia takaisinmaksusääntöjä. Takaisinmaksu on lähes kaikkien lentolipputyyppien osalta joko hyvin rajoitettua tai mahdotonta peruutuksen syystä riippumatta. Jos lentolippu on jo kirjoitettu, peritään matkustajalta aina lentoyhtiöiden Apollomatkoilta perimät kulut sekä toimistokuluina 100 €/henkilö. Käyttämättä jääneitä palveluita ei hyvitetä.

Hotellivarauksen muutos- ja peruutusehdot vaihtelevat hotellista ja majoituksen ajankohdasta riippuen. Peruutus- ja muutosehdot ovat lähes poikkeuksetta erityisen tiukkoja. Peruutus- ja muutoskulut vahvistetaan näissä tapauksissa asiakkaalle vasta muutoksen/peruutuksen jälkeen. Mikäli asiakas käyttää varatun ja vahvistetun lento- tai hotellivarauksen vain osittain, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun.

Mikäli matkalle pääsy estyy puutteellisten asiakirjojen, kuten esim. passin, viisumin tai transit- eli läpikulkuviisumin puuttumisen takia, ei asiakkaalla ole oikeutta matkan hinnan takaisinmaksuun. Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on matkapakettilain 15 §:n 1 mom. 3 kohdan ja Yleisten matkapakettiehtojen mukainen oikeus peruuttaa matka, Apollomatkoilla on oikeus periä palveluntuottajan (lentoyhtiö, hotelli tms.) perimät kulut sekä toimistokuluna 100 €/henkilö. Apollomatkat ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen menettämänsä liikevoiton osalta.

Kehotamme matkustajaa ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturvavakuutus. Äkillinen matkalle lähdön este on todistettava lääkärintodistuksella tai muulla luotettavalla kirjallisella selvityksellä vakuutusyhtiöön. Huomioithan, että pelkkä lento tai pelkkä hotelli -varauksiin ei sovelleta Yleisiä matkapakettiehtoja.

2.5. Lennot
 

Minimi- ja maksimioleskelusäännöt kohteessa vaihtelevat lentoyhtiöittäin ja kohteittain. Euroopassa minimioleskelu on joko pe-la tai la-su välinen yö tai arkena yleensä 3 yötä. Maksimioleskelu on yleensä 1 kuukausi. Kaukokohteissa maksimioleskelu 3 kuukautta. Matkanjärjestäjä ei vastaa istumapaikkojen jaosta reittilennoilla, joten emme voi taata asiakkaillemme vierekkäisiä istumapaikkoja koneessa. Matkatavaroiden kuljetuksessa sovelletaan ko. lentoyhtiön voimassa olevia määräyksiä. Lentoyhtiö voi veloittaa erikseen kirjattavasta matkatavarasta. Lentolippu on käytettävä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli jotain lippuun merkittyä lentoa ei käytetä, peruuntuu varaus muiden lentojen osalta. Lentolippu on henkilökohtainen eikä sitä voi luovuttaa toiselle henkilölle. Tietyt lentoyhtiöt tekevät yhteistyötä ja tämän vuoksi lennon voi joskus lentää muukin kuin varauksessa ja lentolipussa ilmoitettu lentoyhtiö (codeshare-lento). Tarkemmista säännöistä ja matkatavararajoituksista saa lisätietoja Apollomatkojen asiakaspalvelusta tai ko. lentoyhtiön internetsivuilta.

Aikatauluihin voi tulla muutoksia. Koska Apollomatkojen reittilentomatkat ovat omatoimimatkoja, sitoutuu matkustaja itse tarvittaessa vahvistamaan uudelleen lentomatkansa ja tarkistamaan mahdolliset aikataulumuutokset matkan aikana. Lisäksi hänen tulee itse huolehtia siitä, että hän saapuu lentokentälle ajoissa lähtöselvitystä varten.

2.6. Lentoyhtiön tekemät muutokset
 

Lentoyhtiö saattaa joutua muuttamaan aikatauluja ja reititystä ennen matkaa tai matkan aikana. Mahdollisista ennen matkaa tapahtuvista muutoksista ilmoitamme sähköpostilla, kirjeellä, soittamalla tai tekstiviestillä. Matkustajan velvollisuutena on tarkistaa paluulennon lähtöaika suoraan lentoyhtiöltä mahdollisten aikataulumuutosten varalta. Suosittelemme kansainväliseen lentoon liittyvälle kotimaan lennolle lipputyyppiä, jonka voi tarvittaessa ulkomaan lennon aikataulun muuttumisen tai lennon myöhästymisen takia muuttaa. Virhetilanteissa lentoyhtiö on vastuussa ja asiakkaan tulee olla suoraan yhteydessä ko. lentoyhtiöön, esim. kadonneiden matkatavaroiden osalta.

2.7. Muutokset
 

Varaamme oikeuden muuttaa tietoja, järjestelyjä ja sopimusehtoja ennen sopimuksen syntymistä. Jos matkajärjestelyihin tulee muutoksia matkavarauksen tekemisen jälkeen, ilmoitamme niistä sähköpostilla, kirjeellä, soittamalla tai tekstiviestillä. Matkustajan tulee ilmoittaa Apollomatkoille, mikäli hänen yhteystietonsa muuttuvat varauksen teon jälkeen.

2.8. Passi ja viisumi
 

Matkustajan on itse huolehdittava matkalla tarvittavista asiakirjoista (passi, viisumi, rokotustodistus). Matkustaja vastaa myös itse niiden kustannuksista. EU-maissa 1.3.1999 jälkeen myönnettyä henkilökorttia voidaan käyttää passin sijaan matkustusasiakirjana tietyissä maissa. Tarkista tarkemmat tiedot Poliisin internetsivuilta www.poliisi.fi (Henkilökortti > Henkilökortti matkustusasiakirjana). Kela-kortti tai ajokortti eivät ole riittäviä matkustusasiakirjoja. EU:n ulkopuolelle matkustettaessa passi on välttämätön. Muiden maiden kansalaisia pyydetään tarkistamaan passi- ja viisumivaatimukset kohdemaan lähetystöstä hyvissä ajoin ennen matkaa. Apollomatkat ei vastaa mahdollisista matkustajalle aiheutuvista vahingosta, mikäli hänen matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi. Viisumi/turistikortti tarvitaan mm. seuraaviin maihin: USA (pakollinen sähköinen ESTA-maahantulolomake), Kiina, Kuuba, Australia, Intia.

Yhdysvaltojen viranomaisten vaatimien turvamääräysten mukaan matkustajan on toimitettava suoraan lentoyhtiölle ennen lähtöä seuraavat tiedot: nimi ja sukupuoli (kuten ne ovat passissa), syntymäaika, kansallisuus, passin numero ja voimassaoloaika sekä myöntämispaikka, osoitetiedot kotimaassa ja osoitetiedot Yhdysvalloissa ensimmäisenä yönä. Useimmat lentoyhtiöt toivovat, että matkustajat ilmoittavat tiedot lentoyhtiön internetsivujen kautta.

2.9. Opaspalvelut
 

Apollomatkojen kaupunkilomat ovat omatoimimatkoja ilman opaspalveluja. Mikäli kohteessa on Apollomatkojen palveluita kuten opaspalvelut ja/tai retkiä ovat ne asiakkaan käytettävissä/ ostettavissa.

2.10. Rokotukset ja terveys
 

Kohdemaahan tarvittavat rokotukset ja mahdolliset rokotustodistukset tulee tarkistaa hyvissä ajoin ennen matkaa. Terveydenhoitoalan ammattilaisilta saa neuvoja siitä millaisia rokotuksia matkalle on suositeltava ottaa. Matkanjärjestäjä ei ole vastuullinen ilmoittamaan matkakohteista pysyvästi tai ajoittain saatavista sairauksista. Lisätietoa löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen internetsivuilta www.thl.fi (Rokottaminen > Matkailijan terveysopas).

2.11. Matkavakuutus
 

Matkavakuutus ei sisälly matkan hintaan.

2.12. Turvallisuus
 

Ulkomailla matkustajien turvallisuudesta vastaavat ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Ulkoasiainministeriön edustustojen eri maiden yhteystiedot sekä ajankohtaiset matkustustiedotteet löytyvät ulkoasianministeriön internetsivuilta www.formin.fi.

2.13. Matkustusilmoitus
 

Matkustaja voi halutessaan ilmoittaa ulkoministeriölle matka- ja yhteystietonsa.

Ilmoitus internetissä: www.matkustusilmoitus.fi
Ilmoitus tekstiviestillä: http://formin.finland.fi/doc/mobiili/matkustusilmoitus.html

2.14. Asiakaspalautteet
 

Matkaa koskevat huomautukset on tehtävä mahdollisuuksien mukaan jo kohteessa Apollomatkojen paikalliselle yhteistyökumppanille, Apollomatkojen asiakaspalveluun aukioloaikojen puitteessa tai esimerkiksi hotellille, jotta asiaan saataisiin tyydyttävä ratkaisu jo matkakohteessa. Reklamaatiot tulee lähettää aina kirjallisesti Apollomatkoille kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä osoitteeseen:

Apollomatkat
Asiakaspalautteet
Kaivokatu 10 C
00100 Helsinki

tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected].

§3. Pelkät lennot reittilennoilla

Pelkkä lento ei muodosta valmismatkalain tarkoittamaa valmismatkaa eikä siihen sovelleta Yleisiä matkapakettiehtoja, mutta siihen sovelletaan Montrealin yleissopimusta sekä yleistä ilmakuljetusoikeudellista lainsäädäntöä ja kuljettavan lentoyhtiön ohjeita ja määräyksiä.

3.1. Matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen
 

Matkustajan vastuulla on tarkistaa varaustietojen oikeellisuus. Erityisen tärkeää on, että nimitiedot ovat passiin painetussa muodossa. Jos matkustajan saamassa varausvahvistuksessa olevissa tiedoissa on virheitä, tulee matkustajan ottaa yhteyttä Apollomatkoihin. Matkustajan tulee myös ottaa yhteyttä matkanjärjestäjään, mikäli varausprosessi internetistä varattaessa keskeytyy. Mikäli matkan varaaja antaa nimet tai muut tiedot virheellisesti, Apollomatkat ei vastaa mahdollisista seurauksista. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä maksu on maksettu. Suorittamalla maksun matkustaja hyväksyy samalla nämä erityisehdot.

3.2. Matkan maksaminen
 

Matka on maksettava Apollomatkoille varausvaiheessa. Mikäli matkustaja ei maksa matkanjärjestäjän määräämää maksua määräaikaan mennessä, pidättää Apollomatkat oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen ilmoittamatta.

3.3. Hinnat
 

Reittilennoilla tehtävien matkojen hinnat perustuvat matkan varausvaiheessa voimassa oleviin lentohintoihin, veroihin ja valuuttakursseihin. Mikäli niissä tapahtuu muutoksia ennen lipun/matkadokumentin kirjoitusta, muuttuu vastaavasti myös matkan hinta. Lentolippuihin kirjoitettavat pakolliset verot ja matkustajamaksut sisältyvät hintaan. Asiakkaan tulee itse maksaa käteisellä paikan päällä paikalliselle viranomaiselle lentokenttäverot jotka pitää maksaa joitakin kohteissa maasta poistuttaessa (esim. Kuuba). Lentohinnat perustuvat alimpien varausluokkien hintoihin, jotka ovat voimassa vain rajoitetusti tietyin ennakko-ostoehdoin. Matkan hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on eritelty hintaan kuuluvaksi varausvahvistuksessa.

Lapsialennukset

Alle 2-vuotias lapsi lasketaan sylilapsiksi. Sylilapselta veloitetaan lentoyhtiön määräämä sylilapsihinta. Sylilapsi ei ole oikeutettu omaan istumapaikkaan. Apollomatkojen hinnoissa ei ole eritelty lapsialennuksia vaan ne sisältyvät kokonaishintaan.

3.4. Muutokset ja peruutukset
 

Apollomatkat noudattaa lentoyhtiöiden omia peruutus- ja muutosehtoja, jotka eivät yleensä salli mitään muutoksia lipun kirjoittamisen jälkeen. Suurin osa muutoksista käsitellään peruutuksina ja uuden varauksen tekemisenä. Muutoksia koskevat muutoskulut, jotka ovat lentoyhtiökohtaisia ja kuuluvat asiakkaan maksettavaksi. Apollomatkat avustaa muutosten tekemisessä. Yleisimpien lentoyhtiöiden (Finnair, Norwegian, Air Berlin, Lufthansa, Air Baltic, Tap Portugal)  tarkemmat tiedot ja ehdot ovat luettavissa täältä: http://www.apollomatkat.fi/ennen-matkaa/hyva-tietaa/lentoyhtiot (avautuu uuteen ikkunaan). Mikäli asiakas tarvitsee tarkat lentoyhtiökohtaiset peruutus- ja muutosehdot ennen ostopäätöstä, hän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun. Lentoliput joissa on kaksi erillistä varausnumeroa, ovat kaksi yhdensuuntaista lentoa. Yhdensuuntaiset lennot käsitellään aina erillisinä matkoina. Pelkkien lentojen ollessa kyseessä, Apollomatkat ei ole vastuussa erillisten matkojen hyvityksestä, jos kyseessä on aikataulumuutos, myöhästyminen tai peruutus.

Muutokset

Reittilentovarauksiin sallitaan muutokset ainoastaan silloin, kun lentolippuja ei ole vielä maksettu eikä kirjoitettu. Apollomatkojen kautta ostetut reittilentoliput kirjoitetaan heti oston yhteydessä eikä tämän jälkeen päivämäärän tai lennon muuttaminen ole enää mahdollisia, vaan muutos käsitellään aina peruutuksena. Reittilennoilla nimenmuutos käsitellään aina peruutuksena ja uuden lentolipun varaamisena. Hotellivarauksen muutossäännöt vaihtelevat hotellista riippuen. Ota yhteyttä Apollomatkoihin muutos- ja peruutustapauksissa.

Peruutukset

Apollomatkat noudattaa Yleisistä valmismatkaehdoista poiketen (YVE 4,5 ja 8) seuraavia peruutusehtoja:

Reittilennoilla noudatetaan peruutustapauksessa aina lentoyhtiöiden omia takaisinmaksusääntöjä. Takaisinmaksu on lähes kaikkien lentolipputyyppien osalta joko hyvin rajoitettua tai mahdotonta peruutuksen syystä riippumatta. Jos lentolippu on jo kirjoitettu, peritään matkustajalta aina lentoyhtiöiden Apollomatkoilta perimät kulut sekä toimistokuluina 100 €/henkilö. Käyttämättä jääneitä palveluita ei hyvitetä.

Hotellivarauksen muutos- ja peruutusehdot vaihtelevat hotellista ja majoituksen ajankohdasta riippuen. Peruutus- ja muutosehdot ovat lähes poikkeuksetta erityisen tiukkoja. Peruutus- ja muutoskulut vahvistetaan näissä tapauksissa asiakkaalle vasta muutoksen/peruutuksen jälkeen. Mikäli asiakas käyttää varatun ja vahvistetun lento- tai hotellivarauksen vain osittain, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun.

Mikäli matkalle pääsy estyy puutteellisten asiakirjojen, kuten esim. passin, viisumin tai transit- eli läpikulkuviisumin puuttumisen takia, ei asiakkaalla ole oikeutta matkan hinnan takaisinmaksuun. Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on valmismatkalain 15 §:n 1 mom. 3 kohdan ja Yleisten valmismatkaehtojen mukainen oikeus peruuttaa matka, Apollomatkoilla on oikeus periä palveluntuottajan (lentoyhtiö, hotelli tms.) perimät kulut sekä toimistokuluna 100 €/henkilö. Apollomatkat ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen menettämänsä liikevoiton osalta. Äkillinen matkalle lähdön este on ilmoitettava välittömästi Apollomatkoille.

Kehotamme matkustajaa ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturvavakuutus. Huomioithan, että pelkkä lento tai pelkkä hotelli -varauksiin ei sovelleta Yleisiä valmismatkaehtoja.

3.5. Lennot
 

Minimi- ja maksimioleskelusäännöt kohteessa vaihtelevat lentoyhtiöittäin. Euroopassa minimioleskelu on joko pe-la tai la-su välinen yö tai arkena yleensä 3 yötä. Maksimioleskelu on yleensä 1 kuukausi. Kaukokohteissa maksimioleskelu 3 kuukautta. Matkanjärjestäjä ei vastaa istumapaikkojen jaosta reittilennoilla, joten emme voi taata asiakkaillemme vierekkäisiä istumapaikkoja koneessa. Matkatavaroiden kuljetuksessa sovelletaan ko. lentoyhtiön voimassa olevia määräyksiä. Lentoyhtiö voi veloittaa erikseen kirjattavasta matkatavarasta. Lentolippu on käytettävä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli jotain lippuun merkittyä lentoa ei käytetä, peruuntuu varaus muiden lentojen osalta. Lentolippu on henkilökohtainen eikä sitä voi luovuttaa toiselle henkilölle. Lennon voi operoida jokin muu kuin lennon myynyt lentoyhtiö. Usein lennon operoiva yhtiö mainitaan erikseen lentolipussa, mutta joissain tapauksissa lennon operoiva lentoyhtiö voi ilman erillistä ilmoitusta olla myös jokin muu kuin lennon myynyt lentoyhtiö vaikka asiaa ei erikseen lentolipussa ilmoiteta. Tarkemmista säännöistä ja matkatavararajoituksista saa lisätietoja Apollomatkojen asiakaspalvelusta tai ko. lentoyhtiön internetsivuilta.

Aikatauluihin voi tulla muutoksia. Koska Apollomatkojen reittilentomatkat ovat omatoimimatkoja, sitoutuu matkustaja itse tarvittaessa vahvistamaan uudelleen lentomatkansa ja tarkistamaan mahdolliset aikataulumuutokset matkan aikana. Lisäksi hänen tulee itse huolehtia siitä, että hän saapuu lentokentälle ajoissa lähtöselvitystä varten.

3.6. Lentoyhtiön tekemät muutokset
 

Lentoyhtiö saattaa joutua muuttamaan aikatauluja ja reititystä ennen matkaa tai matkan aikana. Mahdollisista ennen matkaa tapahtuvista muutoksista ilmoitamme sähköpostilla, kirjeellä, soittamalla tai tekstiviestillä. Matkustajan velvollisuutena on tarkistaa paluulennon lähtöaika suoraan lentoyhtiöltä mahdollisten aikataulumuutosten varalta. Suosittelemme kansainväliseen lentoon liittyvälle kotimaan lennolle lipputyyppiä, jonka voi tarvittaessa ulkomaan lennon aikataulun muuttumisen tai lennon myöhästymisen takia muuttaa. Virhetilanteissa lentoyhtiö on vastuussa ja asiakkaan tulee olla suoraan yhteydessä ko. lentoyhtiöön, esim. kadonneiden matkatavaroiden osalta.

3.7. Muutokset
 

Varaamme oikeuden muuttaa tietoja, järjestelyjä ja sopimusehtoja ennen sopimuksen syntymistä. Jos matkajärjestelyihin tulee muutoksia matkavarauksen tekemisen jälkeen, ilmoitamme niistä sähköpostilla, kirjeellä, soittamalla tai tekstiviestillä. Matkustajan tulee ilmoittaa Apollomatkoille, mikäli hänen yhteystietonsa muuttuvat varauksen teon jälkeen.

3.8. Passi ja viisumi
 

Matkustajan on itse huolehdittava matkalla tarvittavista asiakirjoista (passi, viisumi, rokotustodistus). Matkustaja vastaa myös itse niiden kustannuksista. EU-maissa 1.3.1999 jälkeen myönnettyä henkilökorttia voidaan käyttää passin sijaan matkustusasiakirjana tietyissä maissa. Tarkista tarkemmat tiedot Poliisin internetsivuilta www.poliisi.fi (Henkilökortti > Henkilökortti matkustusasiakirjana). Kela-kortti tai ajokortti eivät ole riittäviä matkustusasiakirjoja. EU:n ulkopuolelle matkustettaessa passi on välttämätön. Muiden maiden kansalaisia pyydetään tarkistamaan passi- ja viisumivaatimukset kohdemaan lähetystöstä hyvissä ajoin ennen matkaa. Apollomatkat ei vastaa mahdollisista matkustajalle aiheutuvista vahingosta, mikäli hänen matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi. Viisumi/turistikortti tarvitaan mm. seuraaviin maihin: USA (pakollinen sähköinen ESTA-maahantulolomake), Kiina, Kuuba, Australia, Intia.

Yhdysvaltojen viranomaisten vaatimien tiukennettujen turvamääräysten mukaan matkustajan on toimitettava lentoyhtiölle seuraavat tiedot: nimi ja sukupuoli (kuten ne ovat passissa), syntymäaika, kansallisuus, passin numero ja voimassaoloaika sekä myöntämispaikka, osoitetiedot kotimaassa ja osoitetiedot Yhdysvalloissa ensimmäisenä yönä. Useimmat lentoyhtiöt toivovat, että matkustajat ilmoittavat tiedot lentoyhtiön internetsivujen kautta.

3.9. Rokotukset ja terveys
 

Kohdemaahan tarvittavat rokotukset ja mahdolliset rokotustodistukset tulee tarkistaa hyvissä ajoin ennen matkaa. Terveydenhoitoalan ammattilaisilta saa neuvoja siitä millaisia rokotuksia matkalle on suositeltava ottaa. Matkanjärjestäjä ei ole vastuullinen ilmoittamaan matkakohteista pysyvästi tai ajoittain saatavista sairauksista. Lisätietoa löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen internetsivuilta www.thl.fi (Rokottaminen > Matkailijan terveysopas).

3.10. Matkavakuutus
 

Matkavakuutus ei sisälly matkan hintaan.

3.11. Turvallisuus
 

Ulkomailla matkustajien turvallisuudesta vastaavat ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Ulkoasiainministeriön edustustojen eri maiden yhteystiedot sekä ajankohtaiset matkustustiedotteet löytyvät ulkoasianministeriön internetsivuilta www.formin.fi.

3.12. Matkustusilmoitus
 

Matkustaja voi halutessaan ilmoittaa ulkoministeriölle matka- ja yhteystietonsa.

Ilmoitus internetissä: www.matkustusilmoitus.fi
Ilmoitus tekstiviestillä: http://formin.finland.fi/doc/mobiili/matkustusilmoitus.html

3.13. Asiakaspalautteet
 

Lentomatkaa koskevat huomautukset on tehtävä kuljettavalle lentoyhtiölle mahdollisimman nopeasti virheen ilmaannuttua. Mikäli ongelma ei selviä lentoyhtiön edustajan kanssa, voi matkustaja ottaa yhteyttä Apollomatkoihin.

Apollomatkat
Asiakaspalautteet
Kaivokatu 10 C
00100 Helsinki

tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected]

§4. Pelkkä hotelli

4.1. Matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen
 

Matkustajan vastuulla on tarkistaa varaustietojen oikeellisuus. Erityisen tärkeää on, että nimitiedot ovat passiin painetussa muodossa. Jos matkustajan saamassa varausvahvistuksessa olevissa tiedoissa on virheitä, tulee matkustajan ottaa yhteyttä Apollomatkoihin. Matkustajan tulee myös ottaa yhteyttä matkanjärjestäjään, mikäli varausprosessi internetistä varattaessa keskeytyy. Mikäli matkan varaaja antaa nimet tai muut tiedot virheellisesti, Apollomatkat ei vastaa mahdollisista seurauksista. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä maksu on maksettu. Suorittamalla maksun matkustaja hyväksyy samalla nämä erityisehdot.

4.2. Matkan maksaminen
 

Matka on maksettava Apollomatkoille heti varausvaiheessa. Mikäli matkustaja ei maksa matkanjärjestäjän määräämää maksua määräaikaan mennessä, pidättää Apollomatkat oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen ilmoittamatta. 

4.3. Hinnat
 

Matkan hintaan sisältyvät varausvahvistuksessa tai matkalipussa vahvistetut palvelut. Lisäksi joissakin kohteissa maksettavaksi tulee kaupunkivero, minkä asiakas maksaa paikanpäällä hotellissa. Muut palvelut, kuten lentokenttäkuljetukset, eivät sisälly matkan hintaan. Suosittelemme tarkistamaa jatkoyhteydet ja varaamaan mahdollisen lisämajoituksen jo hyvissä ajoin ennen matkaa, sillä kaikkiin kohteisiin ei välttämättä ole jatkoyhteyttä saman päivän aikana. Useimmissa hotelleissa voi varata yhden hengen huoneen lisämaksua vastaan. Mies- tai naispaikkoja yksinmatkustaville ei voi varata Apollomatkojen kautta. EU-maissa arvonlisävero sisältyy matkojen hintaan.

Lapsi- ja lisävuodealennukset

Hotellien myöntämät lisävuode- ja lapsialennukset vaihtelevat kohteittain ja hotelleittain. Jotta alennus voidaan myöntää, tulee huoneen/huoneiston kaikki normaalit vuoteet olla täynnä ja kaikki niihin majoittuvat matkustajat maksaneet aikuisen täyden hinnan. Lisävuoteelle majoittuville myönnetään tällöin lisävuodealennus, joka lasketaan normaalihintaisesta matkasta. Apollomatkojen hinnoissa ei ole eritelty alennuksia vaan ne sisältyvät kokonaishintaan. 

4.4. Asiakkaan tekemät muutokset ja peruutukset
 

Pelkkä hotelli varauksissa ei ole muutosoikeutta. Peruutuskulut 100 €/henkilö sekä hotellin erikseen ilmoittamat peruutuskulut. 

Mikäli asiakas käyttää varatun ja vahvistetun hotellivarauksen vain osittain tai jättää täysin käyttämättä, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun.

Mikäli matkalle pääsy estyy puutteellisten asiakirjojen, kuten esim. passin, viisumin tai transit- eli läpikulkuviisumin puuttumisen takia, ei asiakkaalla ole oikeutta matkan hinnan takaisinmaksuun. Kehotamme matkustajaa ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturvavakuutus. Huomioithan, että pelkkä hotelli -varauksiin ei sovelleta Yleisiä matkapakettiehtoja.

4.5. Yleistä tietoa hotellivarauksesta
 

Varattaessa yksittäistä hotellia, toimii Apollomatkat yhteistyössä hotellikumppanin kanssa. Apollomatkat luovuttaa näissä varauksissa asiakkaan nimi- ja henkilötiedot, jotka ovat välttämättömiä varauksen tekoon, yhteistyökumppanille.

Kansainvälisten hotellisääntöjen mukaan hotellihuoneen saa käyttöönsä aikaisintaan klo 14 tulopäivänä ja se tulee luovuttaa viimeistään klo 12 lähtöpäivänä. Sisäänkirjautuminen tulee tehdä tulopäivänä klo 18 mennessä. Mikäli saapuminen hotellille on vasta klo 18 jälkeen, tulee asiasta ilmoittaa joko etukäteen hotellille tai Apollomatkoille varausvaiheessa. Useimmissa hotelleissa on säilytystila, jossa voi säilyttää matkatavaroita ennen sisäänkirjautumista tai huoneenluovutuksen jälkeen. Useat hotellit edellyttävät luottokortin tai käteissumman takuumaksuksi sisäänkirjautumisen yhteydessä.

Hotelliluokitukset vaihtelevat maittain, sillä maailmassa ei ole yhtä kansainvälistä tähtiluokitusjärjestelmää. Tähtiluokitus kertoo hotellin varuste- ja palvelutasosta ja noudattaa kohdemaan standardeja. Sen vuoksi eri maiden luokituksia on vaikeaa verrata keskenään. Samassa hotellissa voi olla myös eri kokoisia, eri näköaloin varustettuja ja eri tyylillä sisustettuja huoneita. Hinnat vaihtelevat eri ajankohtina eikä ole suoraan verrannollinen itse hotellin tasoon tai luokitukseen.

Suosittelemme tarkistamaan hotellitiedot ja kuvaukset huolellisesti.

4.6. Muutokset
 

Varaamme oikeuden muuttaa tietoja, järjestelyjä ja sopimusehtoja ennen sopimuksen syntymistä. Jos matkajärjestelyihin tulee muutoksia matkavarauksen tekemisen jälkeen, ilmoitamme niistä sähköpostilla, kirjeellä, soittamalla tai tekstiviestillä. Matkustajan tulee ilmoittaa Apollomatkoille, mikäli hänen yhteystietonsa muuttuvat varauksen teon jälkeen.

4.7. Passi ja viisumi
 

Matkustajan on itse huolehdittava matkalla tarvittavista asiakirjoista (passi, viisumi, rokotustodistus). Matkustaja vastaa myös itse niiden kustannuksista. EU-maissa 1.3.1999 jälkeen myönnettyä henkilökorttia voidaan käyttää passin sijaan matkustusasiakirjana tietyissä maissa. Tarkista tarkemmat tiedot Poliisin internetsivuilta www.poliisi.fi (Henkilökortti > Henkilökortti matkustusasiakirjana). Kela-kortti tai ajokortti eivät ole riittäviä matkustusasiakirjoja. EU:n ulkopuolelle matkustettaessa passi on välttämätön. Muiden maiden kansalaisia pyydetään tarkistamaan passi- ja viisumivaatimukset kohdemaan lähetystöstä hyvissä ajoin ennen matkaa.

Apollomatkat ei vastaa mahdollisista matkustajalle aiheutuvista vahingosta, mikäli hänen matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi.

4.8. Rokotukset ja terveys
 

Kohdemaahan tarvittavat rokotukset ja mahdolliset rokotustodistukset tulee tarkistaa hyvissä ajoin ennen matkaa. Terveydenhoitoalan ammattilaisilta saa neuvoja siitä millaisia rokotuksia matkalle on suositeltava ottaa. Matkanjärjestäjä ei ole vastuullinen ilmoittamaan matkakohteista pysyvästi tai ajoittain saatavista sairauksista. Lisätietoa löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen internetsivuilta www.thl.fi (Rokottaminen > Matkailijan terveysopas).

4.9. Matkavakuutus
 

Matkavakuutus ei sisälly matkan hintaan.

4.10. Turvallisuus
 

Ulkomailla matkustajien turvallisuudesta vastaavat ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Ulkoasiainministeriön edustustojen eri maiden yhteystiedot sekä ajankohtaiset matkustustiedotteet löytyvät ulkoasianministeriön internetsivuilta www.formin.fi.

4.11. Matkustusilmoitus
 

Matkustaja voi halutessaan ilmoittaa ulkoministeriölle matka- ja yhteystietonsa.

Ilmoitus internetissä: matkustusilmoitus.fi
Ilmoitus tekstiviestillä: http://formin.finland.fi/doc/mobiili/matkustusilmoitus.html

4.12. Asiakaspalautteet
 

Hotellia koskevat reklamaatiot on tehtävä jo kohteessa suoraan hotellille tai Apollomatkojen paikalliselle yhteistyökumppanille, jotta asiaan saataisiin tyydyttävä ratkaisu jo matkakohteessa. Reklamaatiot tulee lähettää aina kirjallisesti Apollomatkoille kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä osoitteeseen:

Apollomatkat
Asiakaspalautteet
Kaivokatu 10 C 00100 Helsinki

tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected].

§5. Risteilyjen erityisehdot

Apollomatkojen reittilennoilla tapahtuvien risteilymatkojen erityisehdot 20.6.2016 alkaen. Apollomatkojen omatoimiset risteilymatkat, joihin sisältyy risteily (lento+hotelli+risteily) sovelletaan, Yleisten matkapakettiehtojen lisäksi kaupunkilomien erityisehtoja sekä alla olevia risteilymatkojen erityisehtoja.

Risteilyt ovat omatoimimatkoja ilman opaspalveluja. Risteilyn hintaan sisältyvät ne palvelut, jotka ovat matkaohjelmassa määritelty matkanhintaan kuuluviksi. Yksittäisiä nais- tai miespaikkoja ei ole mahdollista ostaa risteilylle.

Risteilypaketin ostaneen asiakkaan tulee saapua kohteeseen viimeistään risteilyä edeltävänä päivänä. Asiakas on itse vastuussa, että risteily ja lentoaikataulut sopivat yhteen niin meno kuin paluumatkalla. Asiakkaan tulee itse huolehtia, että varauksessa annetut tiedot ovat oikein ja että passi sekä tarvittavat matkustusasiakirjat ovat voimassa varustamoyhtiön määrittelemän ajan. Varaukselle tulee laittaa aina nimitiedot kuten passissa, vaikka passissa oleva etunimi ei olisikaan virallinen kutsumanimi. Lähes kaikille risteilyille pätee sääntö, jonka mukaan passi tulee olla mukana matkareitistä riippumatta. Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkan päättymisen jälkeen. Väliaikainen passi ei ole riittävä matkausasiakirja risteilyillä. Asiakas vastaa itse passin ja viisumin hankkimisesta sekä niistä aiheutuvista kuluista.  Asiakkaan tulee ottaa yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun, mikäli varausvahvistuksessa olevissa tiedoissa on virheitä.

Alle kuuden kuukauden ikäinen lapsi ei voi osallistua risteilylle, ja joillakin risteilyillä ikäraja on 12 kuukautta. Ikä lasketaan risteilyn ensimmäisestä päivästä.  Alle 21-vuotiaat voivat lähteä risteilylle ainoastaan, mikäli matkaseurueessa on vanhempi tai joku muu 21 vuotta täyttänyt henkilö. Alle 18-vuotias ei voi matkustaa risteilyllä muiden kuin omien vanhempiensa kanssa, tai vanhempien/huoltajan valtuuttaman, samassa hytissä asuvan 21 vuotta täyttäneen valvojan hytissä. Alaikäisen matkustaessa muiden kuin omien vanhempien kanssa tulee huoltajan toimittaa kaikki vaadittavat asiakirjat risteilijälle tai laivaan nouseminen voidaan evätä. Mikäli alle 18-vuotias matkustaa vanhemman kanssa, jolla on eri sukunimi tulee myös toimittaa vaadittavat asiakirjat risteilijälle. Asiakkaan tulee varmistaa vaadittavat asiakirjat varustamoyhtiöltä tai Apollomatkojen asiakaspalvelusta.

Raskaana oleva asiakas voi matkustaa risteilylle 23. raskausviikolle saakka. Lähtöselvityksessä tulee esittää englanninkielinen lääkärintodistus terveyden tilasta. Mikäli 24 raskausviikkoa ylittyy matkan aikana, ei risteilylle voi lähteä.

5.1. Maksuehdot
 

Matka on maksettava Apollomatkoille heti varausvaiheessa luottokortilla. Suorittamalla maksun asiakas hyväksyy nämä erityismatkaehdot. Mikäli matkustaja ei maksa matkanjärjestäjän määräämää maksua määräaikaan mennessä, pidättää Apollomatkat oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen ilmoittamatta.

5.2.Asiakkaan tekemät peruutukset ja muutokset
 

Apollomatkat noudattaa lentoyhtiöiden omia peruutus- ja muutosehtoja, jotka eivät yleensä salli mitään muutoksia lipun kirjoittamisen jälkeen. Suurin osa muutoksista käsitellään peruutuksina ja uuden varauksen tekemisenä. Muutoksia koskevat muutoskulut ovat lentoyhtiökohtaisia ja kuuluvat asiakkaan maksettavaksi. Apollomatkat avustaa muutosten tekemisessä. Mikäli asiakas tarvitsee tarkat lentoyhtiökohtaiset peruutus- ja muutosehdot ennen ostopäätöstä, hän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun.

Risteily muutosten osalta peritään matkustajalta aina varustamoyhtiön Apollomatkoilta perimät kulut sekä toimistokuluina 100 €/henkilö. Risteily+lento+hotelli pakettien peruutuksen katsomme tapauskohtaisesti noudattaen varustamojen, lentoyhtiöiden sekä hotellin peruutusehtoja. Risteilyjen osalta peruutukset kuluitta ovat usein mahdollisia 30 päivää ennen matkan alkua, toimistokulu tulee aina asiakkaan maksettavaksi. Jos peruutus onnistuu ja asiakas on oikeutettu saamaan rahat takaisin erotus maksetaan takaisin asiakkaalle. Lentojen ja hotellien osalta peruutusehdot on määritelty tarkemmin kohdassa 2. Kaupunkilomien erityisehdot (Omatoimiset lento+hotelli -paketit).

Nimenmuutokset risteilylle voidaan yleensä tehdä noin viikkoa ennen risteilyn alkua saakka, usein varustamot veloittavat toimistokulun, sekä Apollomatkojen toimistokulu 100 €/henkilö. 

Mikäli asiakas käyttää vain osan varatusta ja vahvistetusta risteilystä, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun. Jos asiakas ei voi osallistua risteilylle passin, viisumin tai transit viisumin kaltaisten tarvittavien asiapapereiden puuttumisen takia, asiakkaalla ei ole oikeutta takaisinmaksuun.

5.3. Varustamoyhtiön tekemät muutokset
 

Varustamoyhtiö saattaa joutua muuttamaan ennakkoon suunniteltua risteilyreittiä sääolosuhteista tai johonkin muun turvallisuuteen liittyvästä syystä johtuen, joihin varustamoyhtiö itse ei pysty vaikuttamaan. Tällaisen tapauksen sattuessa matkustajalle ei makseta korvausta tai palauteta rahoja takaisin.

5.4. Matkavakuutus
 

Risteilyihin ei sisälly vakuutusta. Suosittelemme ottamaan vakuutuksen, joka sisältää peruutusturvan matkavaruksen yhteydessä mahdollisen peruutuksen tai sairastumisen varalta. Suosittelemme tarkistamaan aina matkavakuutuksen peruutusturvakohdan korvausmäärien rajoituksien vuoksi. Apollomatkoilta voit ostaa Goudan matkavakuutuksen.

5.5. Muutokset
 

Apollomatkat ei vastaa matkanjärjestäjästä riippumattomista muutoksista eikä myöskään internet-sivuilla mahdollisesti olevista virheistä tiedoissa tai hinnoissa. Varaamme oikeuden muuttaa tietoja, järjestelyjä ja sopimusehtoja ennen sopimuksen syntymistä. Jos matkajärjestelyihin tulee muutoksia matkavarauksen tekemisen jälkeen, ilmoitamme niistä kirjeitse, sähköpostitse tai puhelimitse. Jos matkustajan yhteystiedot muuttuvat varauksen jälkeen, on matkustajan velvollisuus ilmoittaa niistä välittömästi matkanjärjestäjälle.

5.6. Asiakaspalautteet
 

Risteilyä koskevat reklamaatiot on tehtävä jo laivan henkilökunnalle. Muilta osin suoraan hotellille tai lentoyhtiölle. Reklamaation tulee olla yhden tai useamman matkalle osallistuneen allekirjoittama. Matkalta paluun jälkeen reklamaatiot tulee lähettää aina kirjallisesti Apollomatkoille viikon kuluttua matkan päättymisestä lukien osoitteeseen:

Apollomatkat
Asiakaspalautteet
Kaivokatu 10 C 00100 Helsinki

tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected].