Reittilentojen erityisehdot (matkapaketti)

Apollomatkojen reittilennoilla toteutettaviin matkapaketteihin sovelletaan Yleisten matkapakettiehtojen lisäksi alla olevia erityisehtoja.

Apollomatkojen reittilennoin toteutettavat matkat räätälöidään asiakkaan toimesta ja matkat toteutetaan itse valituilla reittilennoilla. 

Apollomatkoilta ostettujen yleisimpien lentoyhtiöiden kuten Finnairin ja Norwegianin lisätiedot luettavissa myös täältä: Lentoyhtiot (avautuu uuteen ikkunaan).
Peruutus- ja muutoskulut määräytyvät valitun lentoyhtiön ja hotellin varaus- ja myyntiehtojen mukaisesti. Apollomatkat noudattavat lentoyhtiöiden omia peruutus- ja muutosehtoja, jotka eivät yleensä salli kuluttomia muutoksia tai peruutuksia. Lisäksi Apollomatkat pidättävät muutos- ja peruutustapauksissa omat toimistokulut. Mikäli asiakas tarvitsee tarkat lentoyhtiökohtaiset peruutus- ja muutosehdot ennen ostopäätöstä, hän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun.

1.1. Matkan varaaminen ja sopimuksen syntyminen

Matkustajan vastuulla on tarkistaa varaustietojen oikeellisuus. Erityisen tärkeää on, että nimitiedot ovat passiin painetussa muodossa. Jos matkustajan saamassa varausvahvistuksessa olevissa tiedoissa on virheitä, tulee matkustajan ottaa yhteyttä Apollomatkoihin. Matkustajan tulee myös ottaa yhteyttä matkanjärjestäjään, mikäli varausprosessi internetistä varattaessa keskeytyy. Mikäli matkan varaaja antaa nimet tai muut tiedot virheellisesti, Apollomatkat ei vastaa mahdollisista seurauksista. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä maksu on maksettu. Suorittamalla maksun matkustaja hyväksyy samalla nämä erityisehdot. Varauksen tekijän tulee olla vähintään 18-vuotias. Matkustajan tulee huolehtia, että hänellä on matkavakuutus. 

1.2. Matkan maksaminen

Matka on maksettava Apollomatkoille varausvaiheessa. Mikäli matkustaja ei suorita maksua määräaikaan mennessä, pidättää Apollomatkat oikeuden peruuttaa varauksen siitä asiakkaalle erikseen ilmoittamatta.

1.3. Hinnat

Reittilennoilla tehtävien matkojen hinnat perustuvat matkan varausvaiheessa voimassa oleviin lentohintoihin, veroihin ja valuuttakursseihin. Mikäli niissä tapahtuu muutoksia ennen lipun kirjoitusta, muuttuu vastaavasti myös matkan hinta. Lentolippuihin kirjoitettavat pakolliset verot ja matkustajamaksut sisältyvät hintaan. Asiakkaan tulee itse maksaa käteisellä paikan päällä paikalliselle viranomaiselle lentokenttäverot, jotka pitää maksaa joissakin kohteissa maasta poistuttaessa. Lisäksi joissakin kohteissa maksettavaksi tulee kaupunkivero, minkä asiakas maksaa paikan päällä hotellissa. Matkan hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on eritelty hintaan kuuluvaksi varausvahvistuksessa. Mies- tai naispaikkoja yksinmatkustaville ei myydä erikseen. Niiden, jotka haluavat yhden hengen huoneen, on varattava sellainen lisämaksua vastaan. EU-maissa arvonlisävero sisältyy matkojen hintaan.

Lapsialennukset

Sylilapseksi katsotaan alle 2-vuotias lapsi. Sylilapsi ei ole oikeutettu omaan istumapaikkaan. Häneltä veloitetaan lentoyhtiön määräämä sylilapsihinta. Apollomatkojen hinnoissa ei ole eritelty lapsialennuksia vaan ne sisältyvät kokonaishintaan. 

1.4. Muutokset ja peruutukset

Apollomatkojen reittilennoin toteutettavien matkapakettien peruutus- ja muutoskulut määräytyvät valitun lentoyhtiön ja hotellin varaus- ja myyntiehtojen mukaisesti.

Apollomatkat noudattaa lentoyhtiöiden omia peruutus- ja muutosehtoja, jotka eivät yleensä salli mitään muutoksia. Suurin osa muutoksista käsitellään peruutuksina ja uuden varauksen tekemisenä. Lisäksi Apollomatkat pidättävät muutos- ja peruutustapauksissa omat toimistokulut. Muutoksia koskevat muutoskulut ovat lentoyhtiökohtaisia ja kuuluvat asiakkaan maksettavaksi. Apollomatkat avustaa muutosten tekemisessä. Mikäli asiakas tarvitsee tarkat lentoyhtiökohtaiset peruutus- ja muutosehdot ennen ostopäätöstä, hän voi tarvittaessa ottaa yhteyttä Apollomatkojen asiakaspalveluun.

Muutokset

Reittilennoilla toteutettaviin matkoihin sallitaan muutokset ainoastaan silloin, kun lentolippuja ei ole vielä maksettu eikä kirjoitettu. Apollomatkojen kautta ostetut reittilentoliput kirjoitetaan heti oston yhteydessä eikä tämän jälkeen päivämäärän tai lennon muuttaminen ole lipun säännöistä johtuen aina mahdollista, vaan muutos käsitellään peruutuksena. Reittilennoilla nimenmuutos käsitellään aina peruutuksena ja uuden lentolipun varaamisena. Hotellivarauksen muutossäännöt vaihtelevat hotellista riippuen. Ota yhteyttä Apollomatkoihin muutos- ja peruutustapauksissa.

Peruutukset

Apollomatkat noudattaa Yleisistä matkapakettiehdoista poiketen (YVE 4,5 ja 8) seuraavia peruutusehtoja:

Reittilennoilla noudatetaan peruutustapauksessa aina lentoyhtiöiden omia takaisinmaksusääntöjä. Takaisinmaksu on lähes kaikkien lentolipputyyppien osalta joko hyvin rajoitettua tai mahdotonta peruutuksen syystä riippumatta. Jos lentolippu on jo kirjoitettu, peritään matkustajalta aina lentoyhtiöiden Apollomatkoilta perimät kulut sekä toimistokuluina 100 €/henkilö. Käyttämättä jääneitä palveluita ei hyvitetä.

Hotellivarauksen muutos- ja peruutusehdot vaihtelevat hotellista ja majoituksen ajankohdasta riippuen. Peruutus- ja muutosehdot ovat lähes poikkeuksetta erityisen tiukkoja. Peruutus- ja muutoskulut vahvistetaan näissä tapauksissa asiakkaalle vasta muutoksen/peruutuksen jälkeen. Mikäli asiakas käyttää varatun ja vahvistetun lento- tai hotellivarauksen vain osittain, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun.

Mikäli matkalle pääsy estyy puutteellisten asiakirjojen, kuten esim. passin, viisumin tai transit- eli läpikulkuviisumin puuttumisen takia, ei asiakkaalla ole oikeutta matkan hinnan takaisinmaksuun. Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on matkapakettilain 15 §:n 1 mom. 3 kohdan ja Yleisten matkapakettiehtojen mukainen oikeus peruuttaa matka, Apollomatkoilla on oikeus periä palveluntuottajan (lentoyhtiö, hotelli tms.) perimät kulut sekä toimistokuluna 100 €/henkilö. Apollomatkat ei sen sijaan ole oikeutettu korvaukseen menettämänsä liikevoiton osalta.

Kehotamme matkustajaa ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturvavakuutus. Äkillinen matkalle lähdön este on todistettava lääkärintodistuksella tai muulla luotettavalla kirjallisella selvityksellä vakuutusyhtiöön. Huomioithan, että pelkkä lento -varauksiin ei sovelleta Yleisiä matkapakettiehtoja.

1.5. Lennot

Lentolippu on käytettävä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Mikäli jotain lippuun merkittyä lentoa ei käytetä, peruuntuu varaus muiden lentojen osalta. Lentolippu on henkilökohtainen eikä sitä voi luovuttaa toiselle henkilölle. Tietyt lentoyhtiöt tekevät yhteistyötä ja tämän vuoksi lennon voi joskus lentää muukin kuin varauksessa ja lentolipussa ilmoitettu lentoyhtiö (codeshare-lento).

Matkanjärjestäjä ei vastaa istumapaikkojen jaosta reittilennoilla, joten emme voi taata asiakkaillemme vierekkäisiä istumapaikkoja koneessa. Matkatavaroiden kuljetuksessa sovelletaan ko. lentoyhtiön voimassa olevia määräyksiä. Lentoyhtiö voi veloittaa erikseen kirjattavasta matkatavarasta. Tarkemmista säännöistä ja matkatavararajoituksista saa lisätietoja Apollomatkojen asiakaspalvelusta tai ko. lentoyhtiön internetsivuilta.

Aikatauluihin voi tulla muutoksia. Koska Apollomatkojen reittilennoin toteutettavat matkapaketit ovat usein omatoimimatkoja, sitoutuu matkustaja itse tarvittaessa vahvistamaan uudelleen lentomatkansa ja tarkistamaan mahdolliset aikataulumuutokset matkan aikana. Lisäksi hänen tulee itse huolehtia siitä, että hän saapuu lentokentälle ajoissa lähtöselvitystä varten.

Matkanjärjestäjä on velvollinen ilmoittamaan, mitkä lentoyhtiöt vastaavat matkan eri kuljetusosuuksista. Mikäli lentoyhtiö vaihtuu matkan ostamisen jälkeen, siitä on ilmoitettava matkustajalle mahdollisimman pian, viimeistään lähtöselvityksen/koneeseennousun yhteydessä. Reittilennoin toteutettavissa matkapaketeissa matkanjärjestäjän on ilmoitettava lentoyhtiön muutoksesta aina kun se on mahdollista.

Monet reittilentoyhtiöt tekevät codeshare-yhteistyötä, joka tarkoittaa, että joko kaksi tai useampi lentoyhtiötä jakavat yhteisen lennon. Lentoyhtiö voi ostaa paikan toisen lentoyhtiön operoimalle lennolle ja myydä niitä eri lentonumerolla. Tarjotut tuotteet ja palvelut voivat vaihdella eri yhtiöiden välillä. Tieto operoivasta lentoyhtiöistä pyritään ilmoittamaan sekä varausvaiheessa, varausvahvistuksessa että matkalipussa, mutta toisinaan ilmoitus voi tulla myöhemmässäkin vaiheessa. Tällaista muutosta ei pidetä kuitenkaan merkittävänä puutteena, joten se ei ole peruste korvauksen saamiselle tai kuluttomalle peruutukselle.

1.6. Lentoyhtiön tekemät muutokset

Lentoyhtiö saattaa joutua muuttamaan aikatauluja ja reititystä ennen matkaa tai matkan aikana. Mahdollisista ennen matkaa tapahtuvista muutoksista ilmoitamme sähköpostilla tai tekstiviestillä. Matkustajan velvollisuutena on tarkistaa paluulennon lähtöaika suoraan lentoyhtiöltä mahdollisten aikataulumuutosten varalta. Suosittelemme kansainväliseen lentoon liittyvälle kotimaan lennolle lipputyyppiä, jonka voi tarvittaessa ulkomaan lennon aikataulun muuttumisen tai lennon myöhästymisen takia muuttaa. Virhetilanteissa lentoyhtiö on vastuussa ja asiakkaan tulee olla suoraan yhteydessä ko. lentoyhtiöön, esim. kadonneiden matkatavaroiden osalta.

1.7. Muutokset

Varaamme oikeuden muuttaa tietoja, järjestelyjä ja sopimusehtoja ennen sopimuksen syntymistä. Jos matkajärjestelyihin tulee muutoksia matkavarauksen tekemisen jälkeen, ilmoitamme niistä sähköpostilla tai tekstiviestillä. Matkustajan tulee ilmoittaa Apollomatkoille, mikäli hänen yhteystietonsa muuttuvat varauksen teon jälkeen.

1.8. Passi ja viisumi

Matkustajan on itse huolehdittava matkalla tarvittavista asiakirjoista (passi, viisumi, rokotustodistus). Matkustaja vastaa myös itse niiden kustannuksista. EU-maissa 1.3.1999 jälkeen myönnettyä henkilökorttia voidaan käyttää passin sijaan matkustusasiakirjana tietyissä maissa. Tarkista tarkemmat tiedot Poliisin internetsivuilta www.poliisi.fi (Henkilökortti > Henkilökortti matkustusasiakirjana). Kela-kortti tai ajokortti eivät ole riittäviä matkustusasiakirjoja. EU:n ulkopuolelle matkustettaessa passi on välttämätön. Muiden maiden kansalaisia pyydetään tarkistamaan passi- ja viisumivaatimukset kohdemaan lähetystöstä hyvissä ajoin ennen matkaa. Apollomatkat ei vastaa mahdollisista matkustajalle aiheutuvista vahingosta, mikäli hänen matkansa estyy puutteellisten matkustusasiakirjojen vuoksi. Viisumi/turistikortti tarvitaan mm. seuraaviin maihin: USA (pakollinen sähköinen ESTA-maahantulolomake), Kiina, Kuuba, Australia, Intia.

Yhdysvaltojen viranomaisten vaatimien turvamääräysten mukaan matkustajan on toimitettava suoraan lentoyhtiölle ennen lähtöä seuraavat tiedot: nimi ja sukupuoli (kuten ne ovat passissa), syntymäaika, kansallisuus, passin numero ja voimassaoloaika sekä myöntämispaikka, osoitetiedot kotimaassa ja osoitetiedot Yhdysvalloissa ensimmäisenä yönä. Useimmat lentoyhtiöt toivovat, että matkustajat ilmoittavat tiedot lentoyhtiön internetsivujen kautta.

1.9. Opaspalvelut

Apollomatkojen reittilennoin toteutettavat matkapaketit ovat pääosin omatoimimatkoja ilman opaspalveluja. Mikäli kohteessa on Apollomatkojen palveluita kuten opaspalvelut ja/tai retkiä, ovat ne asiakkaan käytettävissä/ostettavissa.

1.10. Rokotukset ja terveys

Kohdemaahan tarvittavat rokotukset ja mahdolliset rokotustodistukset tulee tarkistaa hyvissä ajoin ennen matkaa. Terveydenhoitoalan ammattilaisilta saa neuvoja siitä millaisia rokotuksia matkalle on suositeltava ottaa. Matkanjärjestäjä ei ole vastuullinen ilmoittamaan matkakohteista pysyvästi tai ajoittain saatavista sairauksista. Lisätietoa löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen internetsivuilta (Rokottaminen > Matkailijan terveysopas).

1.11. Matkavakuutus

Matkavakuutus ei sisälly matkan hintaan.

1.12. Turvallisuus

Ulkomailla matkustajien turvallisuudesta vastaavat ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Ulkoasiainministeriön edustustojen eri maiden yhteystiedot sekä ajankohtaiset matkustustiedotteet löytyvät ulkoasianministeriön internetsivuilta www.formin.fi.

1.13. Matkustusilmoitus

Matkustaja voi halutessaan ilmoittaa ulkoministeriölle matka- ja yhteystietonsa.

Ilmoitus internetissä: www.matkustusilmoitus.fi
Ilmoitus tekstiviestillä: http://formin.finland.fi/doc/mobiili/matkustusilmoitus.html

1.14. Huomautukset ja reklamaatiot

Asiakkaan tulee tehdä mahdolliset huomautukset ja reklamaatiot oppaalle, paikalliselle yhteistyökumppanille tai matkalipussa löytyvään palvelupuhelinnumeroon kohteessa, jotta asiaan saataisiin tyydyttävä ratkaisu jo matkakohteessa. Emme voi käsitellä valituksia kotiinpaluun jälkeen, jollei niistä ole ilmoitettu oppaalle/paikalliselle yhteistyökumppanille/palvelunumeroon. Reklamaatiot tulee tehdä aina kirjallisesti Apollomatkoille sähköisellä lomakkeella. Kirjallinen reklamaatio matkasta tulee esittää kohtuullisen ajan sisällä.